• سه شنبه 28 فروردين 1403
  • الثلاثاء 8 شوال 1445
  • Tuesday 16 April 2024
گفتگو

کارشناس سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اصفهان:

قرارگیری مهره های هنری در رئوس سیاستگذاریها، ماندن هنرمندان در کشور خواهد بود!

   27 فروردين 1396  14611

کیاست - وقوع اتفاقاتی چون جنگ و انقلاب و قطب بندی های سیاسی پررنگ در فضای اجتماعی از دلایل عمده ی مهاجرت فرهنگی است، البته از دلایل شخصی هم نمی توان غافل شد، وجود مشکلات شخصی دلیل کافی برای خیلی از مهاجرت ها بوده است. مهاجرت وقتی که برای یک هنرمند اتفاق می افتد به سبب آنکه آن شخص دارای شهرت است، ابعاد گسترده تری دارد با این حال بعد مهمتر داستان سرمایه گذاری است که نهاد های مختلف بر روی شخص انجام داده اند تا به جایگاه قابل توجهی رسیده است و حالا به هر دلیل سرمایه هدر می رود. شاید کمی “مدیریت فرهنگی“ بتواند از فرار سرمایه ها جلوگیری کند.

در این راستا در مصاحبه ای اختصاصی با سید محمدتقی نوری کارشناس سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اصفهان به گفتگو نشستیم؛

این کارشناس مسوول ضمن اعلام برنامه ها و فعالیت های فرهنگی اداره مطبوعش از قبیل نمایش، سینما، انشارات و چاپ، تولید فیلم، فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی، مجوز بازیهای رایانه ای، امور ماهواره، تشکیل انجمن های سینمای جوان و شعر و ادب و آموزش اظهار داشت: تجربه نشان داده از زمانی که فعالیت های فرهنگی از اداره کل در تعریفی از اتاق فکر مجزا شد با همدلی که میان همکاران وجود داشت تا بیش از 80 درصد در مسیر خود موفق عمل نموده است.

وی در خصوص بازگشت هنرمندان مهاجر به کشور گفت: اگر در تشخیص هنر، رشد، موقعیت و فضایی که برایش ایجاب شده، نیاز به ارتباط را در نظر بگیریم بدون توقف متوجه خواهیم شد که هنرمند نیاز به ارایه هنر و کسب تجربه اش در فراسوی برقراری ارتباط دارد، مسلما اگر درک کرده و فضا را هموار کنیم از تمامی جهات، تخصصی، تجربی و مالی، هنرمند به هرجای دنیا که رفت، دیگر بار به همان ریشه و وطن اولیه اش باز می گردد. ولی اگر ما یکی از این اقدامات را نادیده بگیریم، عزت و احترامش را نادیده بگیریم، موقعیت مالی و اجتماعی اش را درک نکنیم، مطمئنا تصمیم خود را برای مهاجرت می گیرد و به کارشناسی و سیاستگذاری ما هیچ گونه احترامی نخواهند گذاشت. همچنین به منظور تامین تمام خلاء هاشان به جاهای دیگر راهی می شود.

و باید گفت: با عدم درک صحیح از هنرمندان و سرکار آمدن افرادی غیرمرتبط در جایگاه سیاستگذاری و کارشناسی در این حوزه، ضربه های زیادی خورده ایم و تعداد زیادی از این هنرمندان را از دست داده ایم. اگر هر کدام از ما مانعی برای از دست دادن این هنرمندان که هر یک سرمایه های مملکت هستند باشیم به فرهنگ و هنر کشورمان خدمت کرده ایم. 

وی افزود: درست است که در مقوله فرهنگ و هنر مباحث مالی گاهی در برخی مواقع مطرح نیست اما باید بر این نکته مشرف بود که هنرمندان نیز معیشت داشته و باید در نظر گرفته شود که اگر هنرمندان در عرصه هنرنمایی موفقیتی بدست آورند به نفع خود، نظام و افتخار کشورمان است و اگر در ایجاد این فضا خلاء احساس شود، هنرمند نیز گریزان خواهد بود. همچنین تجربه نشان داده که اجرای یک گروه نمایشی یا کنسرت ها برای خود هنرمند، صاحبان سالن ها و برای موقعیت های اجتماعی کشور و خود وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی برآوردهای مادی و معنوی و اعتبار ایجاد می کند. و در واقع هنرمندان حلقه های اعتباری یک کشور هستند و در زمان پیوست، زنجیره های هنر و فرهنگ یک جامعه را عجین می کنند.  

سید محمدتقی نوری کارشناس سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اصفهان معتقد است؛ انتخاب یک مدیر اصلح موفقیت است! چرا که زیر مجموعه؛ همیشه تابع مدیریت عمل می نماید. فلذا حضور و انتخاب مدیران هنری و انتخاب گزینه هایی که براساس تشکیل اتاق های فکر جهت سیاستگذاری ایجاد می شوند دلیل اصلی حمایت از هنرمندان است و با نبود آن هرچه زیرمجموعه ها تلاش کنند دستاورد ناموفقی خواهند داشت. وی اظهار داشت: اگر مهره های اصلی، مهره هایی نباشند که با هنر ارتباط ندارند و بنا بر خط و خطوطی جهت رئوس امور انتخاب شوند در آینده نه تنها خروجی هنری نخواهیم داشت که شاید خروجی هایی نا مرتبط ایجاد خواهد شد! 

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس