• پنجشنبه 30 فروردين 1403
  • الخميس 10 شوال 1445
  • Thursday 18 April 2024
گفتگو

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان:

حرکت در مسیر اقتصادمقاومتی با ایجاد توان انجام کار در افراد!

   27 تیر 1395  11364

حبیب صادقی- با نرخ دو رقمی بیکاری در جامعه وقت آن رسیده که خانواده ها در یک ارزیابی متوجه شوند پس از گذراندن تحصیلات در نظام آموزشی فعلی با این کیفیت در انتظار ایجاد شغل زودهنگام برای فرزندانشان نباشند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در مصاحبه ای اختصاصی با کیاست ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: خانواده ها باید آموزش فنی و حرفه ای را برای فرزندان خویش جدی بگیرند و نگاه آموزش کارگری به آن نداشته باشند. چرا که امروز مهم است توان مسوولیت پذیری و انجام کار در افراد شکل گرفته باشد، مشاغل کسر شان نیستند و تفکر پشت میز نشینی در دنیا 50 سال پیش منسوخ شده و در کشور ما نیز منقضی گشته است، لذا اولین کسی که باید به فکر آینده فرزندان باشد خانواده ها هستند تا در قرار دادن فرزند در مسیر درست به آموزش مهارت و کسب اقتصاد معاش به او کمک کنند.

وی ادامه داد: مبحث آموزش فنی حرفه ای قطعا در بحث اقتصاد مقاومتی نیز دخیل است این تفکر اقتصادی که سالها مورد تاکید مقام معظم رهبری در نامگذاری سالهای اخیر است حاکی از این مساله می باشد که مدل نوشتاری اقتصاد مقاومتی باید امروز به اجرا درآید. ایران که به لحاظ ثروت طبیعی در رتبه دوم و سوم بین کشورهای بین المللی قرار دارد باید به ظرفیت های درونی اش توجه شود، استان اصفهان که در دل کویر است منابع زیرزمینی عالی همچون سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی دارد که باید به این منابع نیز توجه شود، در بحث اقتصاد مقاومتی اولین و اصلی ترین حرکت ایجاد فرهنگ کار است. انسان باید توان انجام کار را داشته باشد و با این داشته، انگیزه انجام کار را کسب کند و در زمانی که ارتباط قلبی میان توان فرد و انگیزه ایجاد گردد کارها عملیاتی می شود. لذا در اقتصاد مقاومتی باید توان انجام کار ایجاد کرد چرا که ثروت کشور با توان فرد در هر نقطه ای از کشور قابلیت اقتصادی ایجاد می کند. برای برون رفت از این معضل و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و سرعت بخشیدن به این کار باید توان افراد را بالا ببریم. دولت نیز باید از این کار پشتیبانی و حمایت جدی داشته باشد. در زمینه اقتصاد مقاومتی اجرای پروژه « ارتقاء مهارت های فنی و حرفه ای و کسب و کار بازار محور از برنامه ملی» «عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه اجتماعی» به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور واگذار شده است. در راستای اجرای این پروژه که مرتبط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، پیشنهاد می شود: تنظیم دستورالعمل اجرای پروژه سریعا صورت و به استانها ابلاغ گردد. فضاهای آموزشی قابل بهره برداری در راستای اجرای کسب و کار بازار محور شناسایی شوند. روسای مراکز و مربیانی که در اجرای پروژه همکاری می نمایند در دوره های ارتقاء مهارت حضور و توانمند گردند. به عموم جامعه به ویژه صنایع و صنوف به منظور همکاری در اجرای پروژه با سازمان اطلاع رسانی گردد. به صورت ارزیابی دوره ای پیشرفت کار اجرای پروژه ارزیابی و گزارش آن به مدیران جهت رفع نواقص احتمالی ارایه گردد.

دکتر ابوطالب جلالی در راستای سیاست برون سپاری فعالیت ها در استان اصفهان در سال 94 و سه ماهه اول سال 95 افزود: تعداد 30 فضای کارگاهی در قالب آموزش همراه با تولید و ارایه خدمات با مشارکت بخش غیردولتی در رشته های تولید کفش، صنایع دستی، تولید درب و پنجره upvc، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، کشت و کار گلخانه ای، پوشاک، قالی بافی، صنایع غذایی، سلامت، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و خدمات کسب و کار و کارآفرینی فعال گردیده است که این آموزش ها سهمی حدود 5درصدی از آموزش های دولتی را شامل می شود.

وی از جمله مهمترین برنامه ها و رویکردهای جدید کاری اداره کل را در سال 95 برشمرد و گفت: توسعه کمی و کیفی آموزشهای مهارتی در بخش دولتی و غیردولتی متوازن با سند آمایش استان یکی از برنامه هاست که در آن فراهم سازی ورود بخش غیردولتی به بعنوان رویکرد جدید در نظرگرفته شده است. این سند مباحث کلان مهارت آموزی را به استان ها تکلیف می کند و این انعطاف وجود دارد که استان ها بر اساس مزیت ها و قابلیت های منطقه ای با ملاحظات سند آمایش سرزمینی برنامه های خودشان را دنبال کنند که البته از ویژگی های فنی حرفه ای است. اما باید گفت؛ ظرفیت پذیرش بخش غیردولتی به نسبت تقاضا خیلی پایین است، لذا ضرورت دارد بخش غیردولتی ورود یابد. به این علت که آموزش فنی و حرفه ای، آموزش های سرمایه بر و پرهزینه ای هستند و به ازای هر یک نفر که به کارگاه ها ورود می کند هزینه های سنگینی را بصورت رایگان در اختیارشان قرار می دهیم.

و از آنجا که آموزش فنی و حرفه ای علاوه بر آموزش های عمومی، مطالعات فناوری و علوم وابسته به آن را در اختیار متقاضیان قرار می دهد، مهارت عملی و دانش مشاغل در فرد شکل می گیرد. اما به منظور پاسخگویی به همه مطالبات جوانان، شاغلین و فعالان اقتصادی و کارفرمایانی که نیاز به خدمات ما دارند این نظام آموزش غیررسمی نیاز به یک متولی دارد، حتی تعدد دستگاه های مجری در این حوزه منعی ندارد اما بایستی با چهارچوب و سیاست ها و برنامه های ما فعالیت داشته باشند.

 

با توجه به اینکه به مناسبت هفته مهارت با دکتر جلالی به گفتگو نشستیم وی علاوه بر اعلام برنامه های اداره کل در راستای بزرگداشت ششم مرداد روز ملی آموزش های فنی و حرفه ای و کارآفرینی افزود: در مسابقات ملی و بین المللی مهارت به مدت سه سال متوالی رتبه برتر و اول کشوری را کسب کرده ایم و حتی در مسابقات بین المللی سال گذشته در برزیل تنها آورنده مدال نقره در رشته مدیریت آب و فاضلاب که برای اولین بار آموزش آن را در کشور راه اندازی کرده بودیم توانستیم بدرخشیم. 

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس