امروز: پنج شنبه 09 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

اخبار مهم روز
بازنشستگان زیر تیغ عدالت - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
اقتصاد ایران، پیش و پس از انقلاب - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
درباره مهاجرت معکوس - سه شنبه, 10 بهمن 1402 05:50
درباره رابطه ایران و آمریکا - دوشنبه, 02 آبان 1401 23:15
پیام
  • Failed loading XML...
  • Failed loading XML... Opening and ending tag mismatch: link line 1 and head Opening and ending tag mismatch: link line 1 and html EndTag: '
  • Failed loading XML...

اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری

  • یکشنبه, 14 شهریور 1395
  • نوشته شده توسط 

یوسف مدد کن / کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی - رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با دانشجویان فرمودند: « اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.»

ارکان اقتصاد مقاومتی

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ارکان اقتصاد مقاومتی را موارد زیر شمرده اند:

الف- مقاوم بودن اقتصاد

وظیفه همه ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم، غیرقابل نفوذ، غیرقابل تاثیر از سوی دشمن، حفظ کنیم و نگه داریم، این یکی از اقتضائات « اقتصاد مقاومتی» است که ما مطرح کردیم. در اقتصاد مقاومتی یک رکن اساسی و مهم، مقاوم بودن اقتصاد است. اقتصاد باید مقاوم باشد، باید بتواند در مقابل آنچه که ممکن است در معرض توطئه دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند.

ب- استفاده از همه ظرفیت های دولتی و مردمی

بخش خصوصی را باید کمک کرد، اینکه ما  «اقتصاد مقاومتی» را مطرح کردیم خُب خود اقتصاد مقاومتی شرایطی دارد، ارکانی دارد، یکی از بخشهایش همین تکیه به مردم است، همین سیاست های اصل 44 با تاکید و اهتمام و دقت و وسواس هر چه بیشتر باید دنبال شود با این جزو کارهای اساسی شماست. در بعضی از موارد، من از خود مسوولین کشور می شنوم که بخش خصوصی به خاطر کم توانی اش جلو نمی آید خُب باید فکری بکنید برای اینکه به بخش خصوصی توانبخشی شود، حالا از طریق بانکهاست، از طریق قوانین لازم و مقررات لازم است، از هر طریقی که لازم است، کاری کنید که بخش خصوصی، بخش مردمی، فعال شود.

بالاخره اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما یک اقتصادی داشته باشیم که هم روند روبه رشد اقتصادی در کشور محفوظ بماند، هم آسیب پذیری اش کاهش پیدا کند. یعنی وضع اقتصادی کشور و نظام اقتصادی جوری باشد که در مقابل ترفندهای دشمنان که همیشگی و به شکلهای مختلف خواهد بود، کمتر آسیب ببیند و اختلال پیدا کند یکی از شرایطش، استفاده از همه ظرفیت های دولتی و مردمی است، هم از فکرها و اندیشه ها و راهکارهایی که صاحبنظران می دهند، استفاده کنید، هم از سرمایه ها استفاده شود.

به مردم هم باید واقعا میدان داده شود. البته در بیانات دوستان به برخی از این حوادثی که ناشی از پیگیری مفسیدن اقتصادی و مفاسد اقتصادی است، اشاره شد. واقعا نمی شود ما کار اقتصادی درست و قوی نکنیم، اما با مفاسد اقتصادی مبارزه کنیمف این واقعا نشدنی است همان چند سال پیش هم که من راجع به این قضیه بحث کردم و مطالبی را به مسوولین کشور گفتیم، به همین نکته توجه داشتم، که تصور نشود ما می توانیم سرمایه گذاری مردمی و کار سالم مردی داشته باشیم، بدون مبارزه با مفاسد اقتصادی، و تصور شودکه مبارزه با مفاسد اقتصادی موجب می شود که ما مشارکت مردم و سرمایه گذاری مردم را کم داشته باشیم نه، چون اکثر کسانی که می خواند وارد میدان اقتصادی شوند، اهل کار سالمند، مردمان سالمی هستند حالا که دو نفر هم آدمهای ناسالم پیدا می شوند. باید با چشمهای تیزبین، ریزبین و دوربین مراقبت کنید که کسانی نیایند به عنوان ایجاد اشتغال و ایجاد کار و کارآفرینی تسهیلات بانکی بگیثرند، اما کارآفرینی واقعی ا نجام نگیرد. این را باید مراقبت کنید، هم شما مراقبت کنید، هم قوه قضائیه مراقبت کند. به نظر من همکاری قوه مجریه و قوه قضائیه در اینجا یک کار بسیار لازمی است.

ج- حمایت از تولید ملی

یک رکن دیگر اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی است، صنعت و کشاورزی، خب ، آمارهایی که آقایان می دهند، آمارهای خوبی است، لیکن از آن طرف هم از داخل دولت، خود مسوولین به ما می گویند که بعضی کارخانه ها دچار مشکل اند، اختلال دارند، در بعضی جاها تعطیلی صنایع وجود دارد، گزارشهای گوناگونی به ما می رسد، خود شما هم گزارش می دهید یعنی من گزارشهای دیگر هم دارم، اما اتکاء من به گزارشهای دیگران نیست، گزارشهای خود شما هم هست که به دست ما می رسد، خب ، باید این را علاج کرد اینها طبعا ایجاد اشکال می کند.

اگرچنانچه همین بخش دوم قضیه یعنی آن نیمه خالی لیوان، نمی بود، شما امروز از لحاظ رونق اقتصادی، وضع بهتری را در کشور ارایه می کردید و کمک های بیشتری به مردم می شد. بالاخره حمایت از تولید ملی، آن بخش درونزای اقتصاد ماست و به این بایستی تکیه کرد.

واحدهای کوچک و متوسط را فعال کنید. البته خوشبختانه واحدهای بزرگ ما فعالند، خوبند و سود همه شان هم خوب است، کارشان هم خوب است، اشتغالشان هم خوب است، عمده واحدهای بزرگ ما وضعشان اینجور است. لذا همان طور که گفتید محصول سیمانمان، محصول فولادمان، محصولات عمده اینجوری مان خوب است، لیکن باید به فکر واحدهای متوسط و کوچک باشید، این ها خیلی مهم است، این ها در زندگی مردم تاثیرات مستقیم دارد.

د- مدیریت مصرف

یک مساله هم در اقتصاد مقاومتی، مدیریت مصرف است، مصرف هم باید مدیریت شود. این قضیه اسراف و زیاده روی، قضیه مهمی در کشور است. حالا چگونه باید جلوی اسراف را گرفت؟ فرهنگ سازی هم لازم است، اقدام عملی هم لازم است. فرهنگسازی اش بیشتر به عهده رسانه هاست. واقعا در این زمینه، هم صدا و سیما در درجه اول و بیش از همه مسوولیت دارد، هم دستگاه های دیگر مسوولیت دارند.

باید فرهنگسازی کنید. ما یک ملت مسلمان علاقه مند به مفاهیم اسلامی هستیم، اینقدر در اسلام اسراف منع شده و ما متاسفانه در زندگی مان اهل اسرافیم! بخش عملیاتی اش هم به نظر من از خود دولت باید آغاز شود. در گزارش های شماها من خواندم، حالا هم بعضی از دوستان اظهار کردند که دولت درصدد صرفه جویی است و می خواهد صرفه جویی کند، بسیار خوب، این لازم است، این را جدی بگیرید. دولت خودش یک مصرف کننده بسیار بزرگی است. شما از بنزین بگیرید تا وسایل گوناگون یک مصرف کننده بزرگ دولت است. حقیقتا در کار مصرف، صرفه جویی کنید، صرفه جویی چیز بسیار لازم و مهمی است.

به مصرف تولیدات داخلی هم اهمیت بدهید. در دستگاه شما، در وزارتخانه شما، اگر کار جدیدی انجام می گیرد، اگر چیز جدیدی خریده می شود، اگر همین اقلام روزمره ای که مورد نیاز وزارتخانه است، تهیه می شود، سعی کنید همه اش از داخل باشد، اصرار بر این داشته باشید، خود این یک قدم خیلی بزرگی می شود، اصلا ممنوع کنید و بگویید هیچ کس حق ندارد در این وزارتخانه جنس خارجی مصرف کند، به نظر من این ها می تواند کمک کند.

تبیین اقتصاد مقاومتی

مقام معظم رهبری می فرمایند: در زمینه مسایل اقتصادی، «اقتصاد تهاجمی» را مطرح کردند؛ عیبی ندارد. بنده فکر اقتصاد تهاجمی را نکردم. اگر واقعا یک تبیین دانشگاهی و آکادمیک نسبت به اقتصاد تهاجمی به قول ایشان، مکمل اقتصاد مقاومتی وجود دارد، چه اشکالی دارد، آن را هم مطرح کنیم آنچه که به نظر ما رسیده، اقتصاد مقاومتی بوده. البته اقتصاد مقاومتی فقط جنبه نفی نیست، اینجور نیست که اقتصاد مقاومتی معنهایش حصارکشیدن دور خود و فقط انجام یک کارهای تدافعی باشد، نه اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که به یک ملت امکان می دهد و اجازه می دهد که حتی در شرایط فشار هم رشد و شکوفایی خودشان را داشته باشند. این یک فکر است یک مطالبه عمومی است شما دانشجو هستید، استاد هستید، اقتصاددان هستید، بسیار خوب با زبان دانشگاهی، همین ایده اقتصاد مقاومتی را تبیین کنید، حدودش را مشخص کنید یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومتهای شدید می تواند تضمین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

اقتصاد مقاومتی شعار نیست

مقام معظم رهبری می فرمایند: هم دانشگاه ها هم دستگاه های دولتی، هم آحاد مردمی که خوشبختانه توانایی و استعداد این کار را دارند، چه از لحاظ علمی، چه از لحاظ توانایی های مالی، باید تلاش کنند مسوولیت زمان خود و مقطع تاریخی حساس خود را بشناسند و به آن عمل کنند.

این که ما عرض کردیم « اقتصاد مقاومتی» این یک شعار نیست، این یک واقعیت است کشور دارد پیشرفت می کند. ما افق های بسیار بلند و نوید بخش را در مقابل خودمان مشاهده می کنیم خب بدیهی است که حرکت به سمت این افقها، معارضها و معارضه هایی هم دارد.

 

بعضی از این معارضه ها انگیزه های اقتصادی دارد، بعضی انگیزه های سیاسی دارد، بعضی منطقه ای است، بعضی بین المللی است این معارضه ها در موارد هم منتهی می شود به همین فشارهای گوناگونی که مشاهده می کنید، فشارهای سیاسی، تحریم، غیرتحریم، فشارهای تبلیغاتی، اینها هست، لیکن در لابه لای این مشکلات، در وسط این خارها گامهای استوار و همت ها و تصمیمایی هم وجود دارد که مباحث از وسط این خارها عبور کند و خودش را به آن نقطه مورد نظر رساند، وضع کشور الان اینجوری است. 

منتشر شده در اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 1010

خبر خوان

آخرین اخبار

اخبار

  •  
    استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت جوانان به
     
  •  
    دادخواهی عمومی مردم شاهرود از رییس جمهور
     
  •  
    استقبال از غرفه نفت سپاهان در نمایشگاه
     
  •  
    افتتاح مجموعه انبارهای سردار شهید سید
     
  •  
    دولت سیزدهم و تالاب هامون
     

به روايت تصوير

حالت های رنگی