امروز: جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 29 مارس 2024

اخبار مهم روز
بازنشستگان زیر تیغ عدالت - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
اقتصاد ایران، پیش و پس از انقلاب - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
درباره مهاجرت معکوس - سه شنبه, 10 بهمن 1402 05:50
درباره رابطه ایران و آمریکا - دوشنبه, 02 آبان 1401 23:15
پیام
  • Failed loading XML...
  • Failed loading XML... Opening and ending tag mismatch: link line 1 and head Opening and ending tag mismatch: link line 1 and html EndTag: '
  • Failed loading XML...

در کنار دانشجویی، نیازمند مهارت جویی هستیم

  • سه شنبه, 05 بهمن 1395
  • نوشته شده توسط 

متین فیروز آبادی - اگرچه همواره انگشت اتهام در معضلات اجتماعی و مشکلات کشور به سوی مسوولان و مدیران است اما نباید فراموش کرد در برخی مسایل این مردم هستند که با ذائقه و فرهنگ خود و گرایشاتی که در امور اجتماعی در پیش می‌گیرند مسوولان را به سمت و سوی اشتباهاتشان سوق می‌دهند، چرا که هدف یک مسوول جلب رضایتمندی مردم و تلاش برای برطرف کردن نیازهای جامعه است.

یکی از این موارد مدرک گرایی است، معضلی که پس از دوران دفاع مقدس و از دولت سازندگی کلید خورد و با نزدیک شدن دهه هفتاد به آخرین روزهایش این تب بالا گرفت و هرچه به پایان صده چهاردهم شمسی نزدیکتر می‌شویم گویا تب مدرک گرایی داغ‌تر می‌شود، قصه از آنجا شروع شد که دهه شصت و نیمه اول دهه هفتاد که جمعیت کشورمان به یکباره رو به افزایش گذاشت جوانهای زیادی برای حضور در جامعه در اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد، وجود داشتند، نسلی پرشور و پر انرژی که البته به دلیل کثرت جمعیت‌شان کشوری که معمولا برای هیچ واقعه‌ای از قبل برنامه ریزی درست و آینده نگری ندارد قطعا با مشکلاتی روبرو می‌شد، یکی از مهمترین این مشکلات در اواخر دهه هشتاد و در این سالها مساله اشتغال بوده است، دهه شصتی‌ها و نیمه اولی‌های دهه هفتاد به سن اشتغال و ازدواج رسیده‌اند و نیازهای بسیاری دارند که باید دولتها و صد البته خودشان برای آن فکری بکنند.

همه دنبال پشت میزنشینی

علیرغم اینکه در فیلمها و ضرب المثلها ممکن است وجهه جالبی نداشته باشد، اما کارمندی دولت قطعا بهترین شغلی است که هر جوان و خانواده‌های آنان به دنبال آن هستند، کارمندی به دلیل مزایا و حقوق مناسب و وجهه اجتماعی که دارد یکی از اهداف نسل جوان جویای کار کشور است، حال موضوع این بود که کارمندی نیاز به مردک تحصیلی مناسب دارد، هرچه هم زمان پیش می‌رود این موضوع جدی‌تر می‌شود، اگرچه دهه پنجاهی‌ها با دیپلم به میزهای کارمندی دست پیدا کردند اما دیگر نیاز به لیسانس و فوق لیسانس بود تا بتوانی کارمند شوی و پشت میزنشینی را تجربه کنی.

ماجرا از اینجا شروع می شود، نسلی جویای کار، نسلی تحت تاثیر خانواده‌ای که می‌خواهد با مدرک تحصیلی فرزندش خودنمایی کند، نسلی که به دنبال دانشگاهی شدن است، اینگونه شد که شاهد رشد قارچ گونه انواع و اقسام دانشگاه در کشور بودیم، دانشگاه‌های دولتی دیگر ظرفیت پذیرش نداشتند و دانشگاه‌های آزاد هم یا پر شده بودند یا هزینه‌های سنگین باعث عدم استقبال قشر ضعیف می‌شد، کم‌کم دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌های غیرانتفاعی به میدان آمدند و مدام هم در حال زیاد شدن بودند، عملا کمیت جای خود را به کیفیت داده بود، همه می‌رفتند تا مدرکی بگیرند و کاری پیدا کنند مناسب مدرکشان، اسمشان دانشجو باشد، از خدمت وظیفه عمومی در شرایط سخت فرار کنند و مسایل بسیاری دیگر، به طور کلی همه جور انگیزه‌ای وجود داشت به غیر از افزایش توانمندی علمی و دستیابی به مهارت.

از طرفی این هجوم به دانشگاه موجب رشد دانشگاه در ایران و صرف هزینه‌های بسیار برای تاسیس دانشگاه در کشور شد، بنابر آخرین گزارش وزارت علوم تاسیس دانشگاه‌ها حدود 5 هزار میلیارد از بودجه کشور را به خود اختصاص داده است، دانشگاه‌هایی که قطعا تعداد دانشجویان در دهه‌های آینده با توجه به کاهش چشمگیر جمعیت جوانان در دهه هشتاد و نود، با کاهش جدی مواجه خواهد شد و عملا بخشی از این هزینه‌های عظیم برای ساخت و تجهیز دانشگاه‌ها در آینده نه چندان دور بلامصرف و از دست رفته خواهد شد و برای آن چاره و راه حلی هم درکار نیست.

آخرین گزارشها حاکی از این است که؛ ایران نزدیک به 2650 دانشگاه دارد در حالی که کشور چین با جمعیتی نزدیک به 2 میلیارد نفر 2480 دانشگاه و هندوستان با جمعیت یک و نیم میلیاردی حدود 1650 دانشگاه دارند!!!

علاوه بر هدر رفت منابع و بودجه‌ها برای تاسیس و تجهیز دانشگاه‌ها، مدرک گرایی و تمرکز بر کسب میزی در اداره‌ای برای اشتغال موجب شده است عملا مهارتهای لازم توسط دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی که دارند کسب نشود و به جای کسب مهارت تنها مدرک هدف باشد، مشکلی که بعد از فراغت از تحصیل گریبان گیر جوانان می‌شود و موجب می‌شود در دستیابی به اشتغال نیز ناموفق باشند و در صورت عدم استخدام نتوانند کسب و کاری برای خود دست و پا کنند.

میز نشینی در دنیا منسوخ شده است

دکتر ابوطالب جلالی مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، در گفت‌وگو با کیاست با بیان اینکه با نرخ دو رقمی بیکاری در جامعه وقت آن رسیده که خانواده ها در یک ارزیابی متوجه شوند پس از گذراندن تحصیلات در نظام آموزشی فعلی با این کیفیت در انتظار ایجاد شغل زودهنگام برای فرزندانشان نباشند، گفت: خانواده ها باید آموزش فنی و حرفه ای را برای فرزندان خویش جدی بگیرند و نگاه آموزش کارگری به آن نداشته باشند. چرا که امروز مهم است توان مسوولیت پذیری و انجام کار در افراد شکل گرفته باشد، مشاغل کسر شان نیستند و تفکر پشت میز نشینی در دنیا 50 سال پیش منسوخ شده و در کشور ما نیز منقضی گشته است، لذا اولین کسی که باید به فکر آینده فرزندان باشد خانواده ها هستند تا در قرار دادن فرزند در مسیر درست به آموزش مهارت و کسب اقتصاد معاش به او کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: مبحث آموزش فنی حرفه ای قطعا در بحث اقتصاد مقاومتی نیز دخیل است این تفکر اقتصادی که سالها مورد تاکید مقام معظم رهبری در نامگذاری سالهای اخیر است حاکی از این مساله می باشد که مدل نوشتاری اقتصاد مقاومتی باید امروز به اجرا درآید. ایران که به لحاظ ثروت طبیعی در رتبه دوم و سوم بین کشورهای بین المللی قرار دارد باید به ظرفیت های درونی اش توجه شود، استان اصفهان که در دل کویر است منابع زیرزمینی عالی همچون سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی دارد که باید به این منابع نیز توجه شود، در بحث اقتصاد مقاومتی اولین و اصلی ترین حرکت ایجاد فرهنگ کار است. انسان باید توان انجام کار را داشته باشد و با این داشته، انگیزه انجام کار را کسب کند و در زمانی که ارتباط قلبی میان توان فرد و انگیزه ایجاد گردد کارها عملیاتی می شود. لذا در اقتصاد مقاومتی باید توان انجام کار ایجاد کرد چرا که ثروت کشور با توان فرد در هر نقطه ای از کشور قابلیت اقتصادی ایجاد می کند. برای برون رفت از این معضل و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و سرعت بخشیدن به این کار باید توان افراد را بالا ببریم. دولت نیز باید از این کار پشتیبانی و حمایت جدی داشته باشد.

در شرایط کنونی که کشور در رکود عمیق اقتصادی و کمبود شدید اشتغال به سر می‌برد باید تا بیش از این نیروی کار و نیروی انسانی کشور با تب مدرک گرایی کارآمدی خود را در کسب مهارتهای لازم برای فعالیت‌های شغلی از دست نداده‌اند، ضمن جلوگیری از رشد تاسیس دانشگاه‌ها به فرهنگ سازی در زمینه اشتغال و اهمیت کسب مهارت به جای کسب مدرک پرداخته شود، نسل جوان باید کار کردن یاد بگیرد نه تئوری‌هایی که به دلیل نداشتن مهارت لازم امکان اجرایی کردن آن را ندارد و گام اول در این موضوع فرهنگ سازی عمومی در موضوع اشتغال و بازتعریف اشتغال از پشت میز نشینی به کسب روزی حلال و شانیت مشاغل غیر اداری و به اصطلاح آزاد است.

منتشر شده در فرهنگی
کد خبر: 1195

خبر خوان

آخرین اخبار

اخبار

  •  
    مدیر عامل شرکت نفت سپاهان و لحظه تحویل
     
  •  
    استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت جوانان به
     
  •  
    دادخواهی عمومی مردم شاهرود از رییس جمهور
     
  •  
    استقبال از غرفه نفت سپاهان در نمایشگاه
     
  •  
    افتتاح مجموعه انبارهای سردار شهید سید
     

به روايت تصوير

حالت های رنگی