• پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
  • الخميس 17 شوال 1445
  • Thursday 25 April 2024
اجتماعی

تاثیر رسانه های گروهی بر بهداشت روانی

   30 بهمن 1395  366

 لیلا ایزدی- از بین رسانه‌های جمعی و فن‌آوریهای جدید، تلویزیون و رایانه بیشترین نفوذ را بر ذهن تاثیر‌پذیر كودكان و نوجوانان داشته و برای خانواده‌ها و جامعه ایجاد مسایلی كرده است كه شایسته توجه و عنایت خاص متفكران و متخصصان علوم انسانی است.

بر اساس آماری كه در ایالات متحده داده شده، تلویزیون در ۹۹% خانواده‌های آمریكایی نفوذ كرده است و كودكان و نوجوانان وقت بیشتری صرف دیدن تلویزیون می‌كنند تا رفتن به مدرسه، آنها قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی حدود دویست‌هزار عمل خشونت‌بار و ۱۴۰۰۰مورد پیام جنسی را دیده و شنیده‌اند.

 تاثیر مثبت و منفی تلویزیون:

تلویزیون به عنوان یكی از قویترین و تاثیر‌گذارترین عناصر زمان، در شكل‌گیری رفتاری،‌ عقاید، عواطف و روابط فردی و اجتماعی ما نقش عمده‌ای بازی می‌كند. از جنبه مثبت آن تلویزیون به مثابه یك دانشگاه عظیم كه هم تاثیر كوتاه‌مدت دارد و هم دراز‌مدت عمل می‌كند.

از طریق تلویزیون می‌توان جامعه‌ای را هدایت كرد، آموزشهای صحیح و لازم به كودكان و نوجوانان داد،  سرگرمی و اشتغال ذهنی جذاب و لذتبخش برای آنان ایجاد كرد، سطح دانش و بینش آنها را نسبت به هویت و شخصیت خود افزایش داد.

 از جنبه منفی، تلویزیون می‌تواند بسیار بدآموز ومخرب باشد. تحقیقات بسیاری كه از دهه ۱۹۵۰در جهان و بویژه در آمریكا شده است نشان می‌دهد كه تلویزیون به مقدار زیاد الگوهای اجتماعی و فردی به افراد یك جامعه می‌آموزد و اگر این الگوها مغایر با معیارهای سلامتی یا عقیدتی یا رفتار یك جامعه باشند، نه تنها در كوتاه‌مدت شكل‌دهنده شخصیت و رفتار افراد و بویژه كودكان و نوجوانان هستند، بلكه در دراز مدت نیز تاثیر گذارند.

تلویزیون و خشونت

یكی از جنبه‌های منفی تلویزیون كه شاید جهان‌شمول‌ترین آنها باشد و در بسیاری از كشورهای جهان پژوهش‌هایی درباره آن انجام شده، تاثیر خشونتهای تلویزیونی بر افكار، عقاید، احساسات و رفتار مردم و بویژه كودكان و نوجوانان است.

از سال ۱۹۵۰ تاكنون كه پژوهشها در زمینه تاثیر خشونت تلویزیونی بر كودكان و نوجوانان و در آمریكا شروع شد، مشاهده كردند كه در برابر ۵ یا ۶ عمل خشونت‌بار كه بطور متوسط در برنامه‌های بزرگسالان وجود دارد ۲۰ تا ۳۰ عمل خشونت‌بار در برنامه‌های كودكان موجود است. جالب اینكه بیشترین اعمال خشونت‌بار در برنامه‌های كارتونی دیده می‌شود.

پژوهشها در زمینه تاثیر خشونت تلویزیونی بر رفتار كودكان و نوجوانان نشان می‌دهد كه این نوع مشاهدات به رفتار كودك در خانواده، مدرسه و جامعه تعمیم می‌یابد.

یكی دیگر از تاثیر منفی تلویزیون مساله خودكشی است.

رایانه و اینترنت

مهمترین فعالیت فناوری جدید برقراری ارتباطات و انتقال و تبادل اطلاعات در طیف و سطح بسیار گسترده بوده است كه هیچ سقفی هم برای آن متصور نیست.

اینترنت بیشترین خدمات اطلاعاتی را ارایه می‌دهد به طوری که بعضی‌ها آن را بزرگترین بزرگراه بین‌المللی خوانده‌اند.

از جنبه منفی می‌تواند كودكان و نوجوانان را با خطرات و ضد ارزشها و عوامل مخرب مربوط كند. مثلا اطلاعاتی در دسترس آنها قرار می‌دهد كه به هیچ وجه مناسب اوضاع و احوال آنها نیست.

یكی از نگرانیهای مردم و خانواده و متخصصان تاثیر زیاد بازیهای رایانه‌ای بویژه در ایجاد خشونت در كودكان و نوجوانان است.

تحقیقات نشان می‌دهد كه تاثیر بازیهای رایانه‌ای بر رفتار خشونت‌آمیز كودكان و نوجوانان بستگی به وجود چند عامل دارد: اولین عامل اینكه درجه شدت خشونت در بازی رایانه‌ای چه اندازه است دوم، توانایی كودك برای تشخیص و تمیز بین دنیای تخیلی بازی و واقعیت زندگی است. عامل سوم قدرت كودك برای مهار كردن تمایلات و انگیزه‌های وجودی است. عامل چهارم چهارچوب ارزشی است كه كودك در آن رشد كرده است و یا هم‌اكنون زندگی می‌كند و نیز ارزشهایی كه در متن و محتوای بازی مسترد است.

 برای كاستن از مضرات و خطرات تلویزیون:

1) خانواده‌ در درجه اول باید نقش فعالی در كمك به كودكان در فهم و درك آنچه در تلویزیون می‌بیند، داشته باشد.

۲) محدود كردن تعداد ساعتهایی كه كودكان برنامه های تلویزیونی مشاهده میكنند.

۳) تلویزیون باید از روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و سایر متخصصان در ساختن برنامه‌ها كمك بگیرند.

۴) مسوولان می‌توانند بعضی از برنامه‌های مفید برای كودكان و نوجوانان را از سایر كشورها خریداری كنند.

5) مسوولان كشورها باید بكوشند تا از طریق علمی و با مشورت دانشمندان علوم انسانی و متخصصان فن‌آوریهای جدید از گسترش بعضی از خطرات اینترنت جلوگیری كنند یا حداقل بكاهند، زیرا صدمات وارده به بهداشت روانی كودكان و نوجوانان از این راه بسیار شدید و آسیب‌زاست.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس