امروز: پنج شنبه 09 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

اخبار مهم روز
بازنشستگان زیر تیغ عدالت - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
اقتصاد ایران، پیش و پس از انقلاب - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
درباره مهاجرت معکوس - سه شنبه, 10 بهمن 1402 05:50
درباره رابطه ایران و آمریکا - دوشنبه, 02 آبان 1401 23:15
پیام
  • Failed loading XML...
  • Failed loading XML... Opening and ending tag mismatch: link line 1 and head Opening and ending tag mismatch: link line 1 and html EndTag: '
  • Failed loading XML...

عرض اندام غول قاچاق بر جان تولید ملی

  • یکشنبه, 06 فروردين 1396
  • نوشته شده توسط 

لیلا ایزدی- قاچاق کالا در کشورما نه امروزی نه دیروزی که سابقهای به قدر یک قرن دارد. گرچه از تاریخچه تدوین اولین مجموعه قوانین و مقررات داد و ستد با محوریت مبارزه باقاچاقکالا بیش از 80 سال می گذرد اما از همین تاریخچه تدوین قانون مبارزه با قاچاق می توان نتیجه گرفت که تجارت غیرقانونی و قاچاق کالا در ایران قریب به یک قرن قدمت دارد و طی سالیان دراز همیشه این موضوع کم و بیش دغدغه اقتصاددانان بوده است و متولیان امر تلاش هایی برای مبارزه با این میهمان ناخوانده اقتصاد داشته اند کهبررسی میزان توفیق در کنترل این پدیده بد اقتصادی نیازمند مجال دیگری است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی قاچاق کالا به دلایل مختلف تشدید شده و همه ساله بر حجم آن افزوده شده است اوضاع نابسامان اقتصادی برخی کشورهای همسایه، نا امنی و عدم کنترل مرز ها توسط همسایگان، تحریم های اقتصادی، بیکاری در مناطق مرزی و سود بالای قاچاق از جمله دلایل افزایش قاچاق کالا پس از انقلاب محسوب می شود. فساد اداری و بروکراسی نیز از جمله عوامل موثر در قاچاق است که نمی توان از آن غافل شد!  

در این بین چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین از قاچاق به عنوان پدیده‌ای زشت نام بردند که همانند خنجری به پشت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و بعد از بیان این تشبیه، عنوان داشتند که نظام از جوانان بیکار شرمنده است.

 از سخنان رهبر معظم انقلاب می‌توان متوجه شد که ایشان به خوبی از برآورد حجم و تناژ بالای قاچاق آن‌هم به شکل ورودی‌اش به کشور مطلع هستند که همین کالاهای قاچاق موجب بسته شدن بسیاری از بنگاه‌های تولیدی کشور شده است و به نوعی قاچاق در بیکاری جوانان ایرانی دست مستقیم دارد. 

 در این بین در شرایطی که انتظار می‌رفت پس از دقت نظر مقام‌معظم رهبری روی حجم بالای قاچاق و اثر این پدیده شوم در تعطیلی بنگاه‌های کشور، نهادهای مبارزه‌کننده با قاچاق کالا و ارز، بر همت خود برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیفزایند، تا بنگاه‌های اقتصادی ایران از شر قاچاق کالا رهایی یابند و به واسطه بسته شدن دکان قاچاق کالا و ارز، جوانان این مرز و بوم به سر کار بروند.

متاسفانه حجم قاچاق در کشور بالاست و قاچاقچیان به دلیل کاهش بهای اغلب کالاها در بازار جهانی، کالای بیشتری را به ایران قاچاق می‌کنند. در حالی قاچاق کالا و ارز در کشور جزو فعالیت‌های غیرقانونی سودآور به شمار می‌رود که نیاز است با این پدیده شوم از طریق اصلاح ساختار قیمتگذاری کالا در کشور و همچنین کارهای پلیسی و امنیتی برخورد شود که عمده این اصلاح ساختار و برخورد پلیسی باید با شاهراه قاچاق در ایران یعنی گمرکات صورت گیرد.

 اگر امروز در کار مبارزه با قاچاق و تخلفاتی که در گمرکات به رویه تبدیل شده کوتاهی کنیم بی‌شک قاچاق کالا تعداد بیشتری از بنگاه‌های اقتصادی را به ورطه نابودی و ورشکستگی خواهد کشاند.

منتشر شده در اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 1229

خبر خوان

آخرین اخبار

اخبار

  •  
    استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت جوانان به
     
  •  
    دادخواهی عمومی مردم شاهرود از رییس جمهور
     
  •  
    استقبال از غرفه نفت سپاهان در نمایشگاه
     
  •  
    افتتاح مجموعه انبارهای سردار شهید سید
     
  •  
    دولت سیزدهم و تالاب هامون
     

به روايت تصوير

حالت های رنگی