امروز: جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 29 مارس 2024

اخبار مهم روز
بازنشستگان زیر تیغ عدالت - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
اقتصاد ایران، پیش و پس از انقلاب - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
درباره مهاجرت معکوس - سه شنبه, 10 بهمن 1402 05:50
درباره رابطه ایران و آمریکا - دوشنبه, 02 آبان 1401 23:15
پیام
  • Failed loading XML...
  • Failed loading XML... Opening and ending tag mismatch: link line 1 and head Opening and ending tag mismatch: link line 1 and html EndTag: '
  • Failed loading XML...

شخصیت انسانها از کجا نشات میگیرد؟

  • یکشنبه, 06 فروردين 1396
  • نوشته شده توسط 

کرامت احمدی ـ مدرس دانشگاه  علمی کاربردی واحد انتخاب- اصفهان ایران

شخصیت روش رفتاری یک فرد میباشد که از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. روانشناسان شخصیت را مجموعه رفتارهای منحصر به فرد؛ احساسات؛ افکار و تحرکات درونی افراد تعریف کرده اند. به طور کلی شخصیت را میتوان به صورت مجموعه ای از الگوهای رفتاری که در طول زندگی قابل پیش بینی است تعریف کرد. درون گرای یا برون گرا؛ خوشبینی یا بدبینی؛ گوشه نشینی یا اجتماعی بودن از ویژگی های شخصیتی هست که کم و بیش در افراد دیده میشود. افراد برون گرا روحیه ای شاد دارند و از بودن در جمع لذت میبرند این افرد توانایی کنترل عصبانیت؛ احساسات و عواطف خود را دارند و انتشاردهنده انرژی مثبت هستند. خجالتی بودن و کم حرفی را نمی پسندند. از طرف دیگر زودرنج بودن؛ عدم توانای در کنترل عواطف و احساسات و خشم و همچنین افسردگی وگوشه نشیتی از ویژگیهای افراد درونگراست. این گونه افراد غرق توهمات و افکار منفی هستند و فقط نیمه خالی لیوان را میبینند و کاری به نیمه پر آن ندارند. البته گروهی از افراد ترکیب شخصیتی هر دو طیف را دارند و هردو ویژگی شخصیتی در این افراد دیده میشود.

اما سوالی که اینجا مطرح میشود و نیاز به تفکر درباره آن است این است که پیدایش شخصیت انسان از کجا نشات میگیرید. برخی روانشناسان معتقدند که شخصیت انسان در محیط پیرامونش شکل میگیرد و زمانی که کودک وارد دنیا میشود از بدو تولد فاقد هرگونه شخصیت یا ویژگی های شخصیتی است. و شکل گیری شخصیت انسان منوط به بعد از تولدش میشود و محیط نقش اصلی در شکل گیر شخصیت را دارد. حال اگر ریزبینانه به این مساله بپردازیم متوجه خواهیم شد که عوامل دیگری غیر از محیط در شکل گیری شخصیت انسانها نقش دارند بنابراین برخی دیگری از روانشناسان  محیط و این که انسان قبل از ورود به جهان فاقد هرگونه صفات و ویژگی شخصیتی هستند را نپذیرفته اند و معتقدند که وراثت یا ژن عامل اساسی در شناخت شخصیتی آنان است؛ انسانها از بدو تولد دارای شخصیت بوده و این ویژگی های شخصیتی ژنی را از والدینشان به ارث برده اند. با وجود این نظریه ها، روانشناسان بحث های مختلفی بر سر اینکه ژن یا محیط در شکل گیری شخصیت انسانها نقش دارند با یک دیگر داشته اند اما به  یک نظریه واحد دست نیافته اند. البته روانشناسان تجربی بر این اصل تاکید دارند که ژن و محیط هر دو در شکل گیری شخصیت یک فرد مهم هستند و هیچ کدام بر دیگری الویت ندارد. البته اثبات این قضیه بصورت علمی و آزمایشگاهی کار دشواری است زیرا قرار دادن افراد در شرایط آزمایشگاهی و مشاهده ویژگی رفتاری این افراد برای مدت زمان طولانی کار شخت و زمان بری است. براساس نظریه های روانشناسی شخصیت انسان ها سفید یا سیاه؛ خوشبین با بدبین؛ خو یا بد به  فرد و میزان آگاهی او منوط میشود. به عنوان مثال اگر فردی درخانوادهای با معیارهای مثبت و ارزشهای دینی فرهنگی و اجتماعی مناسب رشد کند اما توجهی به محیط کاری یا تحصیلی یا اجتماعی که هر روز با آن سرو کار دارد نداشته باشد بسیار میتواند خطرناک باشد و نوعی دوگانگی شخصیت را ایجاد میکند. بنابراین خانواده و محیط پیرامون و خود آگاهی فردی هر سه در شکل گیری شخصیت انسانها حایز اهمیت است و باید بدان پرداخته شود.

منتشر شده در فرهنگی
کد خبر: 1240

خبر خوان

آخرین اخبار

اخبار

  •  
    مدیر عامل شرکت نفت سپاهان و لحظه تحویل
     
  •  
    استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت جوانان به
     
  •  
    دادخواهی عمومی مردم شاهرود از رییس جمهور
     
  •  
    استقبال از غرفه نفت سپاهان در نمایشگاه
     
  •  
    افتتاح مجموعه انبارهای سردار شهید سید
     

به روايت تصوير

حالت های رنگی