• جمعه 31 فروردين 1403
  • الجمعة 11 شوال 1445
  • Friday 19 April 2024
سبک زندگی

بهشت گمشده کوچک اصفهان(احمدآباد)

   14 ارديبهشت 1396  1136

کرامت احمدی- مدرس دانشگاه انتخاب - نمونه ای از شاهکار ایزد متعال؛ دردل رشته کوه زاگرس است که با طبیعتی زیبا و کوههای سر به فلک کشیده و رودخانه پر آب و ساقه های طلایی شالیزارها و نسیم صبحگاهی که دگرگون کننده حال هر بازدید کننده است را فقط می توان در روستای احمد آباد شهرستان سمیرم - استان اصفهان یافت کرد. روستای بسیار کوچک با ویژگی های جغرافیای، طبیعی و توریستی خاص که توجه بسیاری از بازدید کنندگان را به خود جلب کرده است. این روستا در 60 کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم – اصفهان  و در دلتای دو رودخانه براب ماربر که از برفهای زاگرس و رودخانه سمیرم(کاسه رود) سرچشمه می گیرد به وجود آمده است. رودخانه ای که علاوه بر زیبایی های طبیعی و زیستی، سرشار از انواع ماهی ها از قبیل کپور و قزل آلا و غیره است. بطور کلی قرار گرفتن این روستا در دلتای این دو رود زیبا چشم انداز خاصی طبیعی و گردشگری و اقتصادی و اکو زیستی را در بر داشته که به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

 ویژگی  های جغرافیای:

احمد آباد روستایی کوچک اما فوق العاده زیبا که در فاصله 250 کیلومتری جنوب استان اصفهان و در 60 کیلومتری شهرستان سمیرم و مابین سه استان چهارمحال بختیاری و اصفهان و فارس قرار گرفته است. آب و هوایی این روستا در بیشتر فصول سال معتدل وخنک بود و در فصل زمستان همراه با بارش برف و باران است. همچنین در همجواریی این روستا، روستاهای زیبای دیگری وجود دارد که خود از ویژگی هایی منحصر فرد برخوردارند. این روستا ها به ترتیب  روستا های علی آباد – ماندگان و سیور می باشند که هر کدام به نوبه خود جالب توجه و دیدنی هستند و از ویژگی خاص جغرافیایی و طبیعی برخوردار هستند که خارج از محدوه این نوشته بوده و در نسخه های های بعدی بدان پرداخته خواهد شد.

ویژگی های اقتصادی:

 شغل اصلی افراد ساکن در این روستا کشاورزی و دامداری می باشد و از برترین محصولات کشاورزی این روستا می توان به تولید و برداشت برنج اعلا چمبار اشاره کرد که از کیفیت و ارزش غذایی بالایی برخوردار است. قدمت برادشت این برنج 50 ساله است. از دیگر محصولات ممتاز این روستا می توان به برداشت انواع سیب های قرمز - سفید -گلدان و چهار و همچنین میوه های فصلی هلو – زردآلو – آلو زرد - به - شابلون و گردو اشاره کرد. درسال 1384 طرح طوبی با هدف کارآفرینی و به مساحت 1150 جریب و با همت اهالی این روستا - خصوصا برادران احمدی و به نمایندگی حاج سبزعلی احمدی مجوز احداث را از شهرستان اخذ کرده و باعث اشتغال بسیاری از اهالی این روستا و روستای آبگرمک شد که با تلاش و همت اهالی این روستا در طی 12 سال به باغ های با ثمر با بازده اقتصادی همراه با رشد تولید خالص تبدیل شدند. نکته جالبی که در اینجا می توان بدان اشاره کرد این است که تمام اهالی این روستا با یکدیگر نسبت خانودگی نزدیک داشته و افراد متفرقه در بین آنها نیست. این روستا 50 سال پیش  توسط برادران احمدی و با نام  احمد آباد به روستا تبدیل شد. از دیگر ویژگی های اقتصادی این منطقه می توان به پتانسیل پرورش انواع ماهی های قزل آلا و کپور و غیره اشاره کرد که مجوز احداث  این  طرح  به همت اهالی و مساعدت مسوولان ذیربط نیز در دست اقدام است.

ویژگی انسانی:

تشکیل خانواده برادران احمدی جمعیت 100 نفره ار فرزندان – نوه و نتیجه را به دنبال داشت. از ویژگی انسانی این روستا می توان به داشتن داشتن فزرندان با استعداد و تحصیلکرده اشاره کرد. که بر طبق آخرین آمار که از این جمعیت 100 نفری حاصل شده است؛ 70 درصد داری مدرک کارشناسی و 15 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و 3 درصد دارای مدرک دکتری هستند وبقیه افراد این روستا افراد مسن می باشند که داری سواد خواندن و نوشتن نمی باشند. فرزندان اهالی این روستا  بسیار سخت کوش- شجاع و توانا بوده و در پست های کلیدی اداری و دولتی و خصوصی و دانشگاهی شهرستان سمیرم و اصفهان مشغول به کار هستند. از دیگر ویژگی های انسانی این روستا می توان به مشارکت این افراد در فعالیتهای  ورزشی- فرهنگی- مذهبی و سیاسی اشاره کرد. که از نمونه بارز این فعالیتها پیگیری مکرر اهالی روستا خصوصا فرهنگی بازنشسته آقای فضل علی احمدی  در ساخت مسجد چهارده معصوم که با مساعدت امام جمعه منطقه جی اصفهان بود و کلنک زنی این مسجد در تاریخ 8 اردیبهشت 96 با حضور تمام اهالی و با کمک نقدی و غیر نقدی اهالی و حاج آقا رجایی کلید خورد.

ویژگی های اکوزیستی و گیاهی:

قرار گرفتن این روستا در دلتای دو رودخانه ماربر و رودخانه (کاسه رود) سمیرم جلوه خاصی به طبیت سرسبز و با شکوه آن بخشیده است. هر ساله در ایام نوورز و دیگر اعیاد و تعطیلات جمع کثیری از افراد بازدید کننده برای بهره بردن از طبیعت بکر به این روستا سفر می کنند. در فصل بهار دور تا دور این روستا از شکوفه زیبای درختان سیب و هلو و گردو احاطه شده و به زیبایی آن افزوده است. گیاهان دارویی – تزینی و مصرفی همچون گل و گاوزبان- اسطوخودس - سیر- موسیر-کارده-ترهکوهی-کنکر -گلهر و گنبو توجه افراد زیادی را به این مکان معطوف کرده است. همچنین انواع درختان جنگلی همچون بادام کوهی و زمینی در این مکان به وفور یافت می شود و بر اکو زیستی این روستا افزوده است.

کلام آخر:

روستای احمد آباد (آبگرمکـ) را به جرات می توان بهشت گمشده کوچک و ناشناس اصفهان نامید...! این روستا با داشتن طبیعت زیبا و موقعیت های گردشگری و توریستی و همچنین رودخانه زیبا و پررونق با بهره برداری اقتصادی و گردشگری می تواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد و به جاذبه گردشگری استان اصفهان بیفزاید.  که این امر با توجه بیشتر مسوولان استان و شهرستان و اختصاص بودجه مناسب در طرح عمرانی و زیر ساختی این روستا و شناخت این منطقه به عموم می تواند به زمینه اکو توریسیتی و اقتصادی و گردشگری استان کمک فروان نمایید. البته زیبایی این روستا با نوشتن این چند کلمه قابل توصیف نیست و قضاوت درباره زیبایی این روستا با حضور در این  روستا قابل بیان است.

روستای احمد آباد

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس