• سه شنبه 28 فروردين 1403
  • الثلاثاء 8 شوال 1445
  • Tuesday 16 April 2024
سبک زندگی

مباحث عرفان نظری عرفان حلقه

   06 خرداد 1396  287

علیرضامنصوری- مباحث عرفان نظری، عرفان حلقه براین ادعا است که با اتصال به شعور کیهانی، افراد می توانند با شرکت در کلاس‌های عرفان حلقه و شناختی که از این شعور کیهانی دریافت می کنند، هم راه عرفان و کمال را طی کنند و هم به واسطه این اتصال تمام بیماری‌های جسمی و روحی که دارند درمان شود.

این دو مساله که بتوان با شرکت در دوره های هشت ترمه هم عرفان را فراگیرد و هم انواع بیماری‌هایش درمان شود، ادعایی بزرگ است و مستلزم بحث، نقد و بررسی است. وقتی مباحث نظری عرفان حلقه را مورد بررسی قرار می دهیم با تناقضات عرفان در تفکر شیعه روبه رو می شویم. عرفان حلقه، برداشت‌های بسیار سطحی و جاهلانه ای دارد که کاملا مادی گرا و انسان محور است و برپایه تفکر اومانیسم بنا شده و تعریفی که از مفاهیم دینی در آن داده می شود کاملا غلط است. عرفان حلقه، عناوینی که مفاهیم دینی ما دارد، را داراست و این در حالی است که تعبیر و مفهومش کاملا با مفاهیم دینی متفاوت است.

مثلا خداوند در عرفان حلقه وجود دارد ولی با آن خدایی که ما در تفکر اسلامی و عرفان اسلامی از آن یاد می کنیم کاملا در تضاد است و این مهم خیلی به باورها و اعتقادات کسانی که به عرفان حلقه می پیوندد صدمه می زند و تفکرشان عوض می شود.

عرفان نظری حلقه، موجب تغییر باورهای اعتقادی فرد شده و دین، شریعت و مناسک عبادی کاملا دستخوش تفسیر و تاویل و تغییر مفاهیم شده و همان اعتقاد قبلی فرد هم از او گرفته شده و آموزه‌های غلط و غیر الهی منجر به گمراهی و باور غلط از خدا، دین، شریعت، مناسک و ... می گردد که در بسیاری از موارد فرایند شستشوی مغزی بکار گرفته شده غیر قابل جبران است و تغییر مثبت و نگرش عرفانی در افراد دیده نشده و انحرافات عقیدتی کاملا مشهود و قابل اثبات است.

مباحث درمان عرفان حلقه:

درمبحث درمان عرفان حلقه ای بر این هستند که دین و اعتقاد مطرح نیست و همه می توانند وارد شوند و استفاده کنند و به شعور کیهانی متصل شوند و بهره ببرند. در این فرقه ادعا می شود درمان بیماری مقدمه ای برای سیر و سلوک است و منجر به شناخت خدا و طی سیر کمال می شود و روش‌های فرادرمانی که از طریق عرفان حلقه مطرح می‌شود نه از نظرعلمی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و نه در مرکزعلمی نقطه‌ای از دنیا تایید شده و این در حالی است که این روش درمان غیرعلمی روی مردم اجرا می‌شود.

بیماران که بیماری صعب العلاج دارند و ناامید از بهبود شده اند؛ به امید درمان در این کلاس ها وارد می شوند ولی درحقیقت نتیجه عکس می گیرند و به علاوه آسیب‌های جسمی، آسیب‌های روحی هم به این‌افراد وارد می‌شود. وقتی که از عرفان حلقه درخواست اثبات علمی می کنیم؛ آن‌ها ادعاهایی را مطرح می کنند که جای بررسی دارد. در واقع عرفان حلقه بیمارانی که قرار بود عارف کند به عارفانی بیمار و در توهم عرفان تبدیل می کند.

آسیب های جسمی عرفان حلقه

بحث آسیب های جسمی و روحی و روانی یکی دیگر از آسیب های فرقه ها است که در عرفان حلقه بسیار پر رنگ است؛ بیشتر مراجعات به کارشناسان در اثر برون ریزی هایی است که در اثر اتصال به حلقه های فرادرمانی و تشعشع دفاعی در کلاس ها به وجود می آید، چرا که یکی از راه های جذب در این فرقه مبحث فرادرمانی است؛ این فرقه ادعا دارد تمام بیماری ها را می تواند با روش‌های خود درمان کند البته روش بکار گرفته شده آن ها درمانی در پی ندارد و آسیب فراوانی دارد، از جمله اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی(توهمات دیداری و شنیداری، توهم ارتباط با خدا و دریافت الهام و داشتن رسالت برای هدایت افراد، ترس شدید از اجنه و ...) آسیب های اجتماعی و مشکلاتی که افراد در خانواده های خود دچار آن می شوند از جمله دیگر آسیب های این فرقه است؛ به دلیل باورها و تغییر نگرش هایی که به فرد القا می شود، اختلاف شدید خانوادگی ایجاد می شود؛ موارد بسیاری داشتیم که بین همسران اختلاف عقاید ایجاد و منجر به مشکلات شدید و در نهایت طلاق شده است. و یا بحران های روانی شخص عضو شده و برون ریزی ها آرامش خانواده را گرفته و منجر به اختلاف و عدم توانایی ادامه زندگی می شود و یا از دست دادن شغل و موقعیت اجتماعی به دلایل برون ریزی ها و یا اعمال غیرقانونی به علت اشتغال به برگزاری کلاس ها و درگیر شدن با مباحث فرقه و کسب در آمد از این راه در عرفان حلقه فرد از نظر روحی، شخصیتی و اخلاق انسانی دچار انحطاط می شود. آسیب های اخلاقی از دیگر آسیب های عرفان حلقه است؛ فرد از نظر روحی و شخصیتی و اخلاق انسانی در این فرقه دچار انحطاط می شود؛ هیچ پیشرفتی از لحاظ اخلاقی در فرد وجود ندارد علی رغم این که بحث عرفان و معنویت است؛ باید فرد با ورود به مباحث عرفانی پیشرفت در امور معنوی و فضایل اخلاقی داشته باشد ولیکن در عرفان حلقه فرد دچار انحطاط اخلاقی می شود و رفتارهایی از فرد مشاهده می شود که در نتیجه باورهای غلط القا شده به اوست.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس