• جمعه 31 فروردين 1403
  • الجمعة 11 شوال 1445
  • Friday 19 April 2024
اجتماعی

رای مردم به "امید" تغییر در مدیریت شهر اصفهان

   30 خرداد 1396  748

جدالی برای ماندن و رفتن؛ تاریخ دوباره تکرار خواهد شد؟!

امید زمان- تقریبا دو سال پیش بود که تعدادی از اعضای اصولگرا و اصلاح طلب شواری چهارم شهر اصفهان با مطرح کردن انتقاداتی نسبت به عملکرد شهردار وقت، دست در دست هم دادند تا با 14 رای از 21 عضو حاضر به تخلفات سید مرتضی سقائیان نژاد، شهرداری که 12 سال عهده دار این سمت بود پایان دهند.

در حالیکه اعضای شورا پس از  دو سال از برکناری شهردار سابق، هیچ نتیجه‌ای از پیگیری خود در این باره ارایه نداده اند و علی رقم آنکه در آن زمان اخبار متعددی از دستگیری حداقل یکی از مدیران دفتر سقائیان نژاد با 104 میلیارد تومان اختلاس مطرح بود، به نظر مي رسد به تدریج این واقعه رو به فراموشی سپرده و افکار عمومی در نیمه راه به حال خود رها شده است.

در حقیقت تنش میان شهردار اصفهان و شماری از اعضای شورای شهر با صحبت‌های "ندا واشیانی‌پور، سخنگوی شورا مبنی بر: عدم توجه شهردار به فساد مالی" در7 دی 1393 به صورت جدی مطرح و با عناوینی مشابه از "اصغر آذربایجانی، عضو شورای شهر اصفهان:" مبنای حذف بودجه رسانه‌های شهرداری اصفهان تسویه حساب شخصی نبوده است"؛ "رضا امینی، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان: شورای شهر می تواند با پیگیری قانونی در خصوص شهر رویاها شهرداری را به سمت مراجع قضایی بکشاند"؛ "احمد شریعتی، نایب رییس شورای شهر اصفهان: شایسته‌سالاری مدیریتی در درجه اول مطالبات ما از شهردار بود، متاسفانه شهردار به قول و قرارهای خود با شورای شهر پایبند نبود" و "عدنان زادهوش، عضو شورای شهر اصفهان: فساد مالی در شهرداری اصفهان همچنان ادامه دارد"  ادامه یافت. (ایسنا، 18 اردیبهشت 96، نقل عناوين از خبرگزاري مهر و رسانه هاي ديگر)

اما شاید چیزی که به این شایعات دامن زد، سخنان حسن رحیمی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان بود که خبر از بازداشت چند نفر از مدیران شهرداری داده بود. او درباره برخی اخبار مبنی بر فساد مالی چند تن از مدیران شهرداری اصفهان، گفته بود: تحقیقات در این زمینه در حال انجام و فعلا محرمانه است و هیچ‌گونه اطلاعاتی در این خصوص قابل بیان نیست(خبرآنلاین، 9 خرداد 94).

سایت خبری تابناک در تاریخ 10 خرداد ماه 94 به نقل از رضا اميني، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان می نویسد: «شهردار اصفهان، برخلاف قانون و بدون اطلاع ما اداره كل عريض و طويلي را داير كرده بود و مسوول دفتر خود را نيز با حكم خود به سمت مديركلي اين اداره منصوب كرده بود. همچنين دركنار اين تخلف اختيارات بسيار زيادي به اين اداره و مديركل آن داده شده بود كه باعث شد اتفاق‌هاي ناخوشايندي رخ دهد و افكار عمومي را حساس و جريحه‌دار كند و حتي جايگاه اصفهان به عنوان قلب فرهنگي و هنري كشور را زير سوال ببرد.» این سخنان رییس شورا در حالی مطرح شده است که نتایج تحقیقات انجام شده هیچ وقت برای "افکار عمومی جريحه دار شده" تبیین و روشن نشد و این شائبه را در ذهن متبادر کرد که شاید استیضاح کنندگان اهدافی غیر از رسیدگی به تخلفات احتمالي شهردار وقت را دنبال می کرده اند!!

خبرگزاری ایسنا در مصاحبه اردیبهشت ماه امسال با محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با طرح این سوال که «با توجه به مساله استیضاح، جمالی نژاد می‌توانست اقتدار سقائیان نژاد را در مورد خواسته‌های شخصی اعضای شورای شهر اصفهان داشته باشد؟ برای مثال برادر همسر یکی از اعضای شورای شهر اصفهان پس از برکناری شهردار سابق در یک سمت مدیریتی قرار گرفت!» از قول این عضو شورا می نویسد: «این چیزی نیست که پنهان باشد. سقائیان نژاد زیر بار این درخواست ها نمی‌رفت،‌ اگرچه این فشار از سوی یکی از اعضای شورای شهر اصفهان بود اما سقائیان نژاد اهمیتی به آن نمی‌داد. در ارتباط با اقتدار شهردار من به عنوان یک شهروند فارغ از اینکه شهردار چه کسی است این سوال را می‌پرسم که وقتی مثلا یک عضو شورا می‌گوید این شخص را بگذارید مثلا روابط عمومی یا هر پست دیگر در شهرداری ای با حدودا  8000 نیرو آیا کسی قوی‌تر از این فرد نبوده است؟ من معتقدم افراد توانمندتر با تحصیلات مرتبط در شهرداری اصفهان برای احراز این سمت وجود دارند.»

ایلنا در 29 خرداد ماه 96 به نقل از جهان اقتصاد در نقد عملکرد شهرداران اصفهان، در خصوص شهردار فعلی اصفهان می نویسد: «"جمالی نژاد: نشسته با راست، ايستاده با چپ". شهردار فعلي اصفهان در خرداد 94 و بعد از مباحث و شايعاتي از تخلفات مالي در شهرداري، به اين مسووليت رسيد. در اين دو سال جمالي نژاد تلاش زيادي داشت تا جانب ميانه روي را در شهر رعايت کند اما عملکرد او به اندازه‌اي نبود که مردم را قانع کند.»

در حال حاضر نقد عملکرد شهردار اصفهان نقل بسیاری از محافل اجتماعی- سیاسی است و در حالیکه وی شاید پیش از انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر نگاهی به دوستان خود در شورای چهارم داشت تا در صورت کسب آرا در ائتلاف های مختلف احتمالا بتواند نظر اعضای جدید را برای ماندن در این پست تامین نماید، به یکباره پس از اعلام نتایج در سکوتی قابل تامل فرو رفت چنانکه به رسم حضور در مراسم های مختلف سطح شهر که در پشت تریبون، اهداف و برنامه های خویش را تبیین می کرد، در تعدادی از برنامه ها - پس اعلام نتایج انتخابات- از قرار گرفتن در پشت تریبون امتناع ورزید.

البته این انفعال زمان زیادی به طول نیانجامید و با درج مطلبی در خبرگزاری ارک در تاریخ 8 خردادماه 96  با عنوان "کرسی شهرداری، شایسته شهردارفعلی" حرکت هاي جديد و جهت داري آغاز و در ادامه با سخنان امام جمعه موقت اصفهان در خطبه های نماز جمعه ۲۶ خرداد ۹۶ در دفاع از عملکرد عالی شهرداری! – که بسیاری از متخصصان نقدهای را به این عملکرد مطرح نموده بودند-  ادامه يافت و به نوعی برای شهردار اصفهان فراری رو به جلو شد تا برخی اعضای شورای قدیم و جدید نیز با اشاره به جلسات و مذاکرات انجام شده، وی را از گزینه های احتمالی سمت شهردار اصفهان در شورای پنجم مطرح نمایند.

از جمله انتقاداتی که به شهردار فعلی اصفهان وارد است، انتصاب برخی افراد در پست های کلان مدیریتی شهرداری است که در اين زمينه می توان به انتصاب مدیر روابط عمومی شهرداری اشاره نمود که گفته می شود برادر زن اصغر آذربایحانی از اعضای شورای شهر اصفهان می باشد.

آذربایجانی پس از حضور سقائیان نژاد در راس مدیریت شهری اصفهان به همراه رضا امینی، در حوزه روابط عمومی شهرداری وارد صحنه شد و پس از امینی با جلب اعتماد شهردار سابق بر آن مسند نشست و از آنجا در ليست اصولگرايان سنتي راهي شوراي چهارم شد.

 ناگفته نماد که جمعی از استیضاح کنندگان سقائیان نژاد همان کسانی بودند که در طول یک دهه و به ويژه در شوراي دوم اصفهان با وی حشر و نشر فراوان داشتند تا جایی که وقتی تعدادی از آنها در انتخابات شورای سوم در مقابل دوستان نزدیک شهردار سابق و اصولگرایان سنتی، قد علم کرده و ناکام ماندند، باز هم سقائیان نژاد دست از آنها نشُست و آنها را در قسمت های مختلف شهرداری نگه داشت. اما گفته می شود همین افراد از جمله امینی و آذربایجانی زمینه ساز استیضاح شهردار سابق اصفهان شدند.

قصد نويسنده از درج این مطلب دفاع از شخص یا شهردار خاصی نیست، چرا که نسبت به عملکرد مدیریتی شهردار سابق نیز انتقاداتی وارد است که از جمله می توان به انتصاب علیرضا صلواتی فرزند نوراله صلواتی، عضو شورای شهر اصفهان به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و يا نگاه داشتن برخي افراد خاص در مناصب کلان مديريتي شهرداري اشاره کرد. انتصابات و اقداماتی که در مجالي دیگر بدان پرداخته خواهد شد.

آنچه در حال حاضر قابل توجه می باشد این است که اکنون پس از گذشت بیش از دو سال از صحبت های اعضای شورا در خصوص "فساد مالی در شهرداری اصفهان"  و آن همه هیاهو، نه تنها نتیجه پرونده اختلاس شهردار سابق اعلام نشده که برخی موارد شاهد تذکرات اعضای شورا در خصوص برخی قراردادها و توجه بیشتر به وضعیت مالی شهرداری در دوران پس از استیضاح! هستیم و حتی در این مدت اتفاقات جدیدتری نیز افتاده است.

در حالیکه اکثریت اعضای شورا در برابر استفاده از عنوان مدیر کلی برای حوزه شهردار دست به استیضاح برده بودند، در مقابل عناوینی از جمله "مرکز خلاقیت و نوآوری شهری"، "مرکز فناوری‌های نوین شهری" و مدیریت کمپین‌های اجتماعی شهری(مديريت فرهنگ ترافيک يا پويش مردمي ترافيک) و... که شهردار فعلی ایجاد و افرادی را در آن منصوب نموده بود، سکوت اختیار کردند.

از طرف دیگر شوراي استيضاح کننده شهردار سابق که بنا به گفته رییس آن، "ایجاد ساختار عریض و طویل بدون اطلاع شورا "از دلایل استیضاح شهردارش بود، در مقابل ایجاد ساختار عریض و طویل و انتصاب و استفاده از افراد مختلف در پست های ابلاغی!! مدیر روابط عمومی شهرداری هیچ واکنشی نشان نداد.

در واقع آنان که "شایسته‌سالاری مدیریتی را در درجه اول مطالبات از شهردار"  عنوان  و "از استخدام‌های فامیلی" گلایه داشتند، پس از  عزل سقائیان نژاد در مقابل انتصاب فردی فاقد تحصیلات عالی دانشگاهی و تخصص احراز شده در سمت مدیر روابط عمومی شهرداری، سکوت اختیار کردند و نشستند و سرنوشت این واحد سرنوشت ساز کلان شهر اصفهان را به دست فردی سپردند که از این حرفه تخصصی فقط تبلیغاتش را بلد بود - و  آن هم به صورت کاملا ناشیانه!- به طوریکه بسیاری از اقداماتش در طول دو سال گذشته هم صدای اعتراض علمای اصفهان، هم تعدادی از اعضای شورا و هم مردم و رسانه ها را بلند نمود.

همچنین آنان که از "استخدام مادام‌العمر نورچشمی‌ها در مترو" نگران بودند، در طول این دو سال در مقابل به کار گیری افراد مختلف، به ویژه در حوزه روابط عمومی هیچ اعتراضی نکردند و در حالیکه در گذشته عنوان می شد که "مبنای حذف بودجه رسانه‌های شهرداری اصفهان تسویه حساب شخصی نبوده است" اکنون شنیده می شود که سندهای مالی پرداخت نشده زیادی از روابط عمومی شهرداری اصفهان روی میز  شهرداری باقی مانده و مدیر روابط عمومی شهرداری مرتبا هزینه های غیر ضروری را به شهرداری تحمیل نموده است، آن هم در زمانی که شهرداری به جهت رکود ساخت و ساز با کاهش عمده درآمدهای خود مواجه و در اجرای پروژه های عمرانی خود نیز با مشکلات جدی روبرو شده است.

از طرف ديگر اگر چه شورای زمان سقائیان نژاد در صدد "کشاندن پرونده شهر رویاها به مراجع قضایی"  بود و یا آن را به عنوان یک اهرم فشار در دست می گرفت، گفته می شود در حال حاضر در مقابل انتقادات فراوانی که به ویژه در فضای مجازی از ضعف عملکرد مسعود حسین میرزایی، مدیر منصوب و مورد حمایت جمالی نژاد در این حوزه مطرح شده، بی توجه در حال عبور است.

در اینجا نويسنده به رسم امانتی که بر دوش قلم خویش احساس می کند یاد آور می شود که رای مردم اصفهان در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر؛ رای به تغییر و گلایه از وضع موجود بود. این رای امانتی است در دستان اعضای محترم شورای پنجم تا با ایجاد تغییرات اساسی در ساختار، زمینه تخصص گرایی و استفاده از افراد حرفه ای و با تجربه در مناصب اصلی و فرعی شهرداری را فراهم آورند و اگر چه بنا به قول منتخبین پنجمین دوره شورا قرار است اعضای متخصص باقی بمانند و سیاستگذاری های شهرداری تغییر کند اما اگر قرار باشد همانند دو سال گذشته، شهردار فعلی به شرط انجام تغییرات در شهرداری ابقا و یا شهرداري جدید با تغییراتی اندک در مجموعه مدیریت شهری حاکم شود و کماکان افرادی با ریشه های انتصابی که در فوق بدان اشاره شد در مناصب مدیریت شهری رسوب کنند، به نظر می رسد اولین گام در خیانت به این امانت اجتماعی - و حتی الهی- برداشته  شده است.

در روزهای اخیر شنیده شده که قرار است فردی از اصلاح طلبان بر مسند روابط عمومی شهرداری بنشیند که ارتباط نزدیکی با برخی افراد در روابط عمومی فعلی و به ویژه در حوزه ارتباطات رسانه ای شهرداری دارد. کسی در روابط عمومي فعلي شهرداري که در دوران پیش از استیضاح! با درج اخبار انتقادی مختلف در خبرگزاری مهر، در جهت تنگ کردن حلقه استیضاح بر گردن شهردار سابق از هیچ کوششی فروگذار نبود و گفته می شود نشستن بر جایگاه ارتباطات رسانه ای شهرداری در دوران پس از استیضاح نيز  بی تاثیر از این خدمات ارزنده در جهت "تنویر افکار عمومی و آگاه سازی مردم" در سايه نام دايي خود عباس مقتدايي، نماينده نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و کانديداي ناکام مجلس دهم و شوراي پنجم شهر اصفهان - و البته سرپرستی سابقخبرگزاری مهر در اصفهان- نبوده است!!

چرا که پس از آن، دیگر از آن مطالب انتقادی بر علیه شهرداری اصفهان در خبرگزاري مهر، خبري یافت نشد! وي به تازگي در حالي به عنوان عضو هيات مديره مجتمع فرهنگي مطبوعاتي اصفهان انتخاب شده که نماينده پيشين حوزه روابط عمومي و رسانه شهرداري نيز همچنان در آن جمع حضور دارد!!

اگرچه از صحت و سقم انتخاب های فعلی و انتصاب های آتی شهرداري اطلاعات دقیقی در دست نیست و ضرورت حرفه روزنامه نگاری ارایه اطلاعات و آمار دقیق، صحیح و مستند را ایجاب می نماید اما این نگرانی وجود دارد که تغییراتی که مورد نظر شورای جدید باشد، مانند تغییرات پس از استیضاح! صرفا در "جهت وزن کشی سیاسی" و یا نفوذ بیشتر در مجموعه مدیریت شهری باشد.

نويسنده در پایان با رد تمام شبهاتی که در ذهن خود دارد، از قول منتخبین شورای پنجم اصفهان این قول فرضی را می گیرد که ایشان به قرآن کریم سوگند یاد خواهند کرد که "باتکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایند که در حفظ امانت و انجام هرچه بهتر وظایف و خدمت به مردم کوشا باشند و در همه زمینه ها عدالت و انصاف را در نظر داشته و مادام که در شورای اسلامی شهر عضویت دارند در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام نمایند" و در این راستا با کنار گذاشتن افرادی که بدون داشتن شرایط احراز پست های مدیریتی و حتی رده های پایین تر و صرفا بر اساس رابطه و خویشاوندی و آشنايي بر مناصب شهرداری نشسته اند، زمینه به کار گیری افراد متخصص، دلسوز، متعهد و ارزشي را بدون در نظر گرفتن سلایق سیاسی در جهت توسعه و آباداني بيش از پيش - و نه نمادين- پايتخت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي فراهم نموده و به گونه ای رفتار کنند که ان شاء الله تاریخ دوباره تکرار نشود، چرا که چهار سال زمان زیادی نیست!

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس