امروز: پنج شنبه 09 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

اخبار مهم روز
بازنشستگان زیر تیغ عدالت - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
اقتصاد ایران، پیش و پس از انقلاب - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
درباره مهاجرت معکوس - سه شنبه, 10 بهمن 1402 05:50
درباره رابطه ایران و آمریکا - دوشنبه, 02 آبان 1401 23:15
پیام
  • Failed loading XML...
  • Failed loading XML... Opening and ending tag mismatch: link line 1 and head Opening and ending tag mismatch: link line 1 and html EndTag: '
  • Failed loading XML...

شهر بی شهردار

  • سه شنبه, 24 مرداد 1396
  • نوشته شده توسط 
احتساب - پویا اصفهانی- مدتها است که اصفهان شهردار ندارد. دقیقا از وقتی که منتقدان شهردار سابق موفق شدند، فرصت طلبان و ابن الوقت های شورا را با خود همراه کنند تا از این نمد برای خود کلاهی بدوزند و خواهرزاده ها و برادرزاده های کم تجربه خود را بدون توجه به قانون شایسته سالاری و استخدام، مستقیما در راس پست های حساس شهرداری قرار دهند و با حذف دکتر سقائیان نژاد شهر را بدون شهردار رها کنند.

تا هر کاری که دلشان خواست انجام دهند. به گفته خود آقایان در هنگام عزیمت پشت میز شهرداری 750 میلیارد تومان در صندوق شهرداری موجود بوده است که اکنون بعد از گذشت دو سال نزدیک به هزار میلیارد تومان بدهی روی دست شهرداری مانده است.

مسلما این از عوارض شهری است که شهردار ندارد و بدون تدبیر و مدیریت جامع و علمی اداره می شود. اما نکته مهمی که بایستی به آن توجه داشت، ساختاري است که به عنوان میراثی به جای مانده از دوران معاون سابق شهرداری باعث شکل گیری شهر بدون شهردار شده است.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری سابق شهرداری اصفهان با اتخاذ شاخصی جهت ارزیابی سازمان ها و مناطق و مدیریت های خود زمینه بروز مشکلات عدیده ای را در اصفهان ایجاد نموده است. شاخص تحقق بودجه، شاخص اشتباهی بود که باعث گردید سرانه اداره شهر به طور فزاینده و نامتعارفی افزایش یابد.

موافقين این شاخص معتقدند که باعث رشد عملکردها و توسعه زیرساخت ها شده است اما واقعیت آن است که بدلیل انتصاب های سلیقه ای، سياسي و فاميلي بسياري از مدیران منصوب شده نه دانش کافی مدیریتی و نه اخلاق اسلامي و حرفه ایی لازم برای حفظ و صرفه جويي و پرهیز از حیف و میل بیت المال را نداشته و لذا وقتی ضابطه و شاخص بر این اصل تعریف شده است که هر مدیری که زودتر بودجه در نظر گرفته شده برایش را هزینه کند، مدیری تواناتر محسوب می شود. لذا یک تومان را به سادگی می شود ده تومان هزینه کرد و این به واقع اتفاقی است که در شهرداری افتاده است. همیشه شنیده ایم که شهرداری گران است، این گرانی بیش از هر چیز دیگری مرهون شاخص تحقق بودجه است که باعث شده است، برای هر کاری پیمانکاری در نظر گرفته شود. چرا که همکاری با پیمانکاران اگرچه در ظاهر امر، باعث توانمندسازی بخش خصوصی می گردد ولی در عمل، انجام کار توسط پیمانکاران هزینه ایی به مراتب بیشتر را می طلبد و این یعنی تحقق بودجه.

مهمترین وظیفه مدیر شهری همسان سازی دخل و خرج سازمان است. اساس مدیریت در ایران، اقتضایی است. به این معنا که مدیر یک مجموعه بایستی در مرحله اول قادر باشد تا براساس شرایط و اقتضائات جامعه مجموعه خود را به سمت عملکرد مطلوب سوق دهد.

عموما شهرها باید از طریق عوارض اداره شوند. به یک معنا باید بيش از 80 درصد درآمدهای شهر را عوارض تشکیل دهد که درآمدی پايدار محسوب شده و شهردار به عنوان بالاترین مقام اجرایی شهر می تواند بودجه اداره شهر را بر اساس آن پایدار و مطمئن برنامه ریزی کند.

درشهرهای درحال توسعه به دلیل نیازخاص به بودجه کافی جهت تامین زیرساخت های توسعه شهری شهرداری ها این اجازه را به خود می دهند که تراکم بفروشند یعنی با فروش شهر، آن را بسازند.

اتفاقی که در شهرداری اصفهان افتاده است، آن است که شهر اصفهان با 750 میلیارد تومان در زمان آقاي مهندس جوادي اداره می شده است با ورود شهردار سابق این رقم به 3000 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است تا از طریق آن، توسعه شهر اصفهان انجام گردد. این امر باعث شده است که درآمد شهرداری اصفهان بیش از 80 درصد تراکم و مابقی از سایر منابع درآمدی تامين گردد.

با عزیمت شهردار سابق به قم و تدبیر ایشان در حل بدهی های انبوه شهر قم و ساماندهی مدیریت شهری آن خطه، اصفهان راهی معکوس را در پیش گرفت، به طوری که با اینکه شرایط و اقتضائات روز جامعه از کاهش چشمگیر ساخت و ساز و حذف این درآمد مهم شهری خبر می داد اما همچنان شهر با دست فرمان گذشته پیش رفت.

به اصطلاح قطار توسعه شهر اصفهان با رفتن دکتر سقائیان نژاد بدون راننده ماند و بدون در نظر گرفتن عوامل روز اجتماعی، اقتصادی، همان مسیر را کمی تندتر در پیش گرفت.

چه در عرصه ساخت و ساز و چه در عرصه تبلیغات، ببخشید عنوان عمران و فرهنگی را به کار نمي برم. چرا که آنچه در دوساله اخیر اتفاق افتاده با این مفاهیم فاصله زیادی دارد.

در عرصه ساخت و ساز هر چه پروژه عقیم در شهر اصفهان روی زمین مانده بود که دچار مشکلات بین بخشي بود و جایگاه تامین بودجه آنها مختص اصفهان نبود، به همت آقایان بدون در نظر گرفتن منافع مردم اصفهان از جیب شهر اصفهان هزینه شد.

اما در عرصه تبلیغات نا گفتنی ها بسیار است. به یاد ندارم که شهردار سابق را چندباری بیشتر در رسانه های سراسری دیده باشم. ایشان برحسب ضرورت در رسانه ها هویدا می شدند اما در طول دوسال گذشته شهرداری اصفهان یکپارچه روابط عمومی شد و دفتر روابط عمومی از طبقه سوم ساختمان امام حسین به طبقه دوم منتقل گردید.

تلاش رسانه ای دو ساله اخیر شهرداری حاکی از سیاست تبلیغاتی شهرداری به جای مدیریت علمی است. صبح هاي رادیو، با سخنان شهرداری آغاز مي شود و در طول روز به هر بهانه ای، میزگرد، مصاحبه و خبر و... شهرداری حضور چشمگیر خود را اعلام می کند. طنز خندوانه که خود طنزی است ناگفته.

و اینها عوارض شهر بدون شهردار است. اگر شهر شهردار داشت خوب می دانست که در اوضاع اقتصادی فعلی صرفه جویی و مدیریت هزینه الویت اصلی است و این امر هم نیازمند مدیران توانمند، علمی و متخصصی است که  معتقدند شاخص تحقق بودجه، شاخصی شیطانی براي ارزيابي عملکرد مديران شهرداري است و نیک می دانست که برجا بودن مدیران فاسد و فرصت طلب چه بلایی بر سر شهر می آورد.

واقعا شهر در این دو سال شهردار ندارد و برای همین هم روابط عمومی شهرداری بدون توجه به مبانی علمی دانش روابط عمومی تنها و تنها با مبنا قرار دادن تبلیغات که سالهاست مرز خود را با دانش روابط عمومی مشخص نموده است در طبقه دوم ساختمان امام حسين در دفتر شهردار بر سر شهر چمبره انداخته است.

اکنون این قطار غول آسا با سرعتی عجیب به دره سقوط رسیده است. اخبار چند روز اخیر حکایت از نزدیکی شهرداری به این دره مرگبار فساد و تباني و فرصت طلبی و خودخواهی است.

عقد تفاهم نامه با شرکت مخابرات در خصوص فیبر نوری شهرداری که بزرگترین گنجینه شهرداری محسوب می شود، خیانتی بود که انسان را بار دیگر به یاد قرار داد دارسي می انداخت. در آن زمان هم همه سیاستمداران فریاد می زدند که بدبختی تمام شد، بزودی معادنمان استخراج، راه آهن­مان احداث و کشورمان مسیر توسعه را خواهد پیمود اما چه حاصل شد، استعماري بیش از صد سال که همه چيز مان را به تاراج برد. اکنون هم می خوانیم که شهر هوشمند با تفاهم نامه فیبر نوری شهرداری بین سازمان فاوای شهرداری اصفهان و مخابرات منعقد می شود اما در حقیقت سرمایه شهر به باد خواهد رفت.

در خصوص سازمان فاوا که ناگفتنی ها بسیار است از زمانی که یک نابلد کم تجربه مدیریت این سازمان را به عهده گرفته است، میلیاردها تومان سرمایه شهر برباد فنا رفته و بسیاری خرابکاری هایی که بدلیل نبود شهردار در شهر، در بعضی از سازمانها و مناطق شهرداری رخ داده است.

شایعه واگذاری ساختمان سابق سازمان میادین به وزارت امور خارجه هدیه دیگری است که برای خود فرستاده است.

نمی دانم اما روزی شنیدم که یکی از ناتوانان مدیریت که مدیر یکی از سازمانهای شهرداری شده بود می گفت: «من فهمیده ام که در شهرداری هر کاری که هر کس دلش می خواهد می تواند انجام دهد.» بر عکس بسیاری از مدیران عزيز و توانمند کشور و شهرمان که قانون مداری، برنامه ریزی، اعتمادسازی، نظارت و توانمندسازی و خدمت صادقانه را فهمیده اند.

 ای کاش شهر اصفهان در این دو سال بی شهردار نمی ماند چرا که گفته اند در بیشه ای که شیر نباشد کفتار پادشاهی می کند. و آخر این کلام آنکه هر چند می دانم که  فهرست تدبیر و امید اصفهان خالی از بسیاری از بزرگان و فرهیختگان اصلاحات و اعتدال شد و مسلما آن بزرگواران به دلیل مسایل مختلف از جمله بی تدبیری بعضی از رجال اعتدال و اصلاحات از غافله جا ماندند اما اگر این بیشه پس از دو سال شیری شرزه بیابد، بسیاری از مشکلات حل و فصل خواهد شد.

منتشر شده در اجتماعی
کد خبر: 1340

آخرین اخبار

اخبار

  •  
    استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت جوانان به
     
  •  
    دادخواهی عمومی مردم شاهرود از رییس جمهور
     
  •  
    استقبال از غرفه نفت سپاهان در نمایشگاه
     
  •  
    افتتاح مجموعه انبارهای سردار شهید سید
     
  •  
    دولت سیزدهم و تالاب هامون
     

به روايت تصوير

حالت های رنگی