امروز: جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 29 مارس 2024

اخبار مهم روز
بازنشستگان زیر تیغ عدالت - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
اقتصاد ایران، پیش و پس از انقلاب - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
درباره مهاجرت معکوس - سه شنبه, 10 بهمن 1402 05:50
درباره رابطه ایران و آمریکا - دوشنبه, 02 آبان 1401 23:15
پیام
  • Failed loading XML...
  • Failed loading XML... Opening and ending tag mismatch: link line 1 and head Opening and ending tag mismatch: link line 1 and html EndTag: '
  • Failed loading XML...

  • شورای پنجم و چالش های پیش روی نصف جهان؛
آیا برنامه های شورای پنجم برای چالش های اصفهان راه حل دارد؟

  • سه شنبه, 31 مرداد 1396
  • نوشته شده توسط 

کیاست - پریسا پورسعیدی - کمبود آب، آلودگی های زیست محیطی، مهاجرت های بی رویه و حمل و نقل و ترافیک را از جمله چالشها و بحرانهای کلان شهر اصفهان باید عنوان که مدیریت شهری وظیفه دارد که به طور جدی این مشکلات را پیگیری و در جهت رفع آنان تلاش کند؛ چراکه در صورت عدم تدابیر لازم در این زمینه، اصفهان در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. اصفهان این روزها خشکی زاینده رود و آلودگی هوا را به عنوان چالش های اصلی پیش روی خود دارد و از طرف دیگر منظر و شهرسازی در این شهر به خصوص با موضوع تراکم فروشی وضع نامناسبی پیدا کرده است. در واقع تراکم فروشی و آلودگی ها اصفهان را به سمت خفگی پیش می برد. امروز خانه‌ها و کوچه‌ها در شهر اصفهان با ساختمان‌های بلند مرتبه مورد هجوم قرار گرفته‌اند! شهر گسترده اصفهان امروز به حدی از تراکم فروشی رسیده که نه دیگر جایی برای تنفس دارد و نه حتی جایی برای پارک خودرو؛ این شهر با شهر آرمانی اصفهان فاصله زیادی دارد، هرچند که اعضای شورای پنجم معتقد اند معضلات محيط زيستي و تراکم فروشی در اولویت شهری اصفهان قرار گیرد و بر روی این موضوعات تمرکز شود.

هرچند که متاسفانه مدیریت شهری اصفهان در سال‌های گذشته با سوء مدیریت مواجه بوده و بسیاری از مواردي كه به عنوان توسعه شهري انجام شده در وضعیت نامناسب و نامتعادل قرار دارند. هرچند به نظر می رسد برنامه شورای شهر پنجم مشتمل بر فرآیند حوزه مدیریت شهری و در برگیرنده اقتصاد و محیط زیست اصفهان است. هرچند که شورای پنجم اعلام کرده است که تصور می شود که در تنظیم و تدوین این برنامه همه کارشناسان مربوطه و متخصصان به کار گرفته خواهند شد و از تمام تیم علمی دانشگاه و ظرفیت تجربی استان و خارج از استان بهره خواهیم برد. نصف جهان این روزها حال خوشی ندارد چالش ها گریبانش را گرفته و این شهر نیازمند همفکری، همگرایی و حرکت انقلابی است و انتظار می رود همه بخش‌های علمی و پتانسیل‌های موجود در مدیریت شهری به کار گرفته شوند تا شورای شهر در پایان دوره چهارساله یک حرکت روبه جلو داشته باشد.

هرچند که توسعه نامتوازن شهری اصفهان را امروز با چالشی همچون حاشیه نشینی نیز دست به گریبان کرده است. در بخش‌هايي از شهر اصفهان افرادي زندگی می‌کنند که امکانات در اختیار آن‌ها هرگز معادل نیمی از امکانات بخش مرکزی شهر هم نیست. نگاه متمرکز بر روی مرکز شهر موجب شده تا بخش‌های زیادی از اصفهان از دریافت خدمات مدیریت شهری محروم باشند. این چالش نیازمند یک حرکت جدی است چراکه این حاشیه های شهری هستند که تولد معضلات اجتماعی را موجب می شوند. شاید در ابتدا مناطق حاشیه‌ای مثل حصه، جلوان، دارک و.... چالشی برای اصفهان محسوب نمی‌شدند، اما اگر از روز اول با یک برنامه ریزی مدون سعی می شد که توسعه متوازن را به این مناطق وارد شود امروز وصله ناجور شهری نبودند و به عنوان یک معضل شهری و اجتماعی مطرح نمی‌شدند. اگر امروز تدبیری برای حاشيه نشيني نشود با توجه به مهاجرپذیر بودن اصفهان بی شک در آینده با مشکل شدیدی مواجه خواهیم شد چراکه این مناطق موجب بروز خلل‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شود و شوراي پنجم باید این تهدید جدی حوزه شهری را با تدابیری رفع کنند البته در کنار اعضای شورا سازمان‌های مردم نهاد و دیگر نهادها نیز باید پای در میدان بگذارند.

اما چالش جدی دیگر اصفهان چالش اقتصادی است چالشی مهم که می تواند شهری مثل اصفهان را به دره سقوط بکشاند. امروز مدیریت شهر اصفهان با یک بحران درآمدی روبرو است که اگر چاره‌ای برای درآمد پایدار شهری انجام نشود مطمئنا قبل از اینکه با بحران داعش و آب روبرو شود این شهر از نظر درآمدی به فروپاشی سریع می‌رسد و برای جلوگیری از این بحران باید گامي عظیم برداشت که مهم‌ترین اقدام حرکت به سمت گردشگری است. از طرف دیگر غیر شفاف بودن برخی تحرکات اقتصادی در دل مدیریت شهری موجب ایجاد فساد در دستگاهی با ترنول مالی بالا می شود. اگرچه شهرداری شیشه‌ای یک جمله کلیشه‌ای شده است، اما قطعا عاملی برای بهتر شدن بحث تکریم ارباب رجوع، افزایش روحیه پاسخگویی و همچنین توزیع متوازن خدمات به شهروندان و در جریان قرار دادن مردم در رابطه با چگونگی اداره شهر است. شهرداری شیشه‌ای یک عامل بازدارنده از ايجاد فساد است و از جریان‌هاي نامتقارن توزیع منابع جلوگیری می‌کند چراکه مردم ناظر بر فعالیت شهری خواهند بود. شفافیت و شهرداری شیشه شعار اصلی اعضای شورای پنجم شهر اصفهان است آنجایی که آنها می گویند شهرداری شیشه‌ای می‌تواند نظام پیشنهادات را مکانیزه کرده و در این زمینه روش‌هایی را پیش بینی کند چراکه شهری با وسعت اصفهان باید بتوانند با شاخه‌های اجرایی و نظارتی اتحاد داشته باشد، به همین دلیل در سال‌های گذشته برخي از جریانات به دلیل نبود اولویت گذاری درست نتايج خسارت باري برای شهر داشته است.

چالش های مطرح شده برای اصفهان همه آنچه بر این شهر تاریخی و نگین انگشتری ایران رفته نیست، اما محیط زیست، تراکم فروشی، مدل های درآمدی، ترافیک و موضوعات مالی و شفافیت های پیرامون آن از مهمترین پالش های پیش روی شهر اصفهان است شهری که پس از تهران مهمترین شهر ایران محسوب می شود و چالش هایش فقط به درون شهر اصفهان محدود نمی شود، چالش‌های اصفهان به درون شهری، استانی و کشوری تقسیم می‌شود. چالش‌هایی مثل ترافیک، مسایل زیست محیطی، فضای سبز بافت تاریخی و... از جمله چالش‌های درونی هستند که باید طبق برنامه اصفهان 1400 و برنامه‌های 5 ساله پیگیری و رفع شوند، اما بحثی مثل توریسم از مسایلی است که نه تنها درون شهری بلکه استانی و حتی کشوری است. حال باید دید که شورای پنجم که اعضای آن مدام ادعا می کنند که با برنامه پیش خواهند رفت در برابر این چالش ها چه راه حل هایی ارایه خواهند داد. چراکه آنچه از سخنان شورایی های پنجم برداشت می شود این است که توسعه شهری در این دوره به توازن نزدیک خواهد بود و این اصل مهم در شهر اگر رعایت شود شاید بسیاری از چالش های مطرح شده کمرنگ و طی سال های آینده از بین بروند، هرچند تاکنون اینها فقط در سخنان اعضای جدید دیده شده است و هنوز آنها رسما پشت میز تصمیم گیری مدیریت شهری ننشسته اند.

منتشر شده در اجتماعی
کد خبر: 1344

خبر خوان

آخرین اخبار

اخبار

  •  
    مدیر عامل شرکت نفت سپاهان و لحظه تحویل
     
  •  
    استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت جوانان به
     
  •  
    دادخواهی عمومی مردم شاهرود از رییس جمهور
     
  •  
    استقبال از غرفه نفت سپاهان در نمایشگاه
     
  •  
    افتتاح مجموعه انبارهای سردار شهید سید
     

به روايت تصوير

حالت های رنگی