• پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
  • الخميس 17 شوال 1445
  • Thursday 25 April 2024
اقتصاد مقاومتی

جنگ نشان داد اقتصادی مقاوم است که مردمی باشد

   03 مهر 1396  38198

کیاست - پریسا پورسعیدی - جنگواقعیتی است که انسان آن را پدید می آورد، در واقع روزی ایجاد و زمانی پایان می یابد. بنابراین آنچه می ماند دارای معناست و چیزی است که از جنگ استنباط می شود. این معنای ماندگار آنچنان اهمیت می یابد که می توان گفت جنگ همان روایت ها و خاطراتی است که در ذهن ها باقی می ماند یا رسوب می کند. ما دایما در حال دور شدن از رویداد دفاع مقدس هستیم و اگر روایت ها و خاطراتمان نزدیک به زمان جنگ باشد دچار فراموشی، تحریف و دستکاری نمی شود و مخاطب درک بهتری از وقایع خواهد داشت. همیشه دور شدن از واقعه جنگ آسیب زا نیست. بسیاری از خاطرات در طول زمان تکامل می یابد و درک و فهم مضامین دفاع مقدس در فاصله دور تر نمایان تر و واضح تر می گردد. سابقه تحریم در کشور ما به زمان جنگ باز میگردد و اگر به خاطرات مهندسان نفت و مدیران کشور مراجعه کنیم می توانیم نحوه مدیریت در زمان تحریم و در آتش متجاوزان را بیاموزیم و از آن تجربیات برای شکستن و بی اثر کردن تحریم های امروز استفاده کرده و با استفاده از آن تجربیات اقتصاد مقاومتی را به پیش ببریم.

یکی از مسایلی که می توان از هشت سال دفاع مقدس در ارتباط با محقق شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی بکار گیریم موضوع مدیریت جهادی است. در هشت سال دفاع مقدس عزم ملی در بین تمام مردم ایران از کمک های ناچیز نقدی و کالایی تا اعزام فرزندان خود به جبهه های حق علیه باطل دیده می شد.

اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی در کشورمحقق شود باید از برخی خواسته های بحق خود همانند دوران هشت سال دفاع مقدس چشم بپوشیم. یکی از مواردی نتیجه بخش در دوران جنگ این بود که افراد به دنبال ساعت کاری و حق ماموریت و ... نبودند. افراد ماه ها در جبهه ها و همچنین در جهادسازندگی روستاها و شهرها بدون هیچ چشم داشتی برای خواسته های بحق خود حتی حاضر نبودند از پول بیت المال هزینه کنند. در بحث خرید کالای ایرانی تولیدکنندگان تلاش خوبی در کیفیت محصولات خود کرده اند و در این راستا همه باید دست در دست یکدیگر دهند و برای پیشرفت آینده کشور کالای ایرانی خریداری کنیم. امروز متاسفانه برخی از فعالان و مسوولان کشور از واردات سودهای کلانی به جیب می زنند و برای اقتصاد مقاومتی باید از واردات کالاهایی که در کشور تولید می شود جلوگیری شود. مردم در شرایط اقتصاد مقاومتی باید با همدلی دوران جنگ کالاهای خارجی را نخرند و یا حداقل از خرید کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود خودداری کنند چرا که هیچ تعرفه ای بابت آن پرداخته نمی شود و این عامل موجب نابودی تولیدات داخل می شود. باید به دنبال کالاهایی با ضمانت باشیم و با خرید کالاهای داخلی در اقتصاد مقاومتی همانند هشت سال دفاع مقدس از تمامیت کشور این گونه دفاع کنیم.

در واقع می توان گفت رزمندگان در طول ۸ سال دفاع مقدس با توجه به وضعیت اقتصادی توانستند اقتصاد مقاومتی را به صورت عملی عملیاتی کنند که در نتیجه آن به خودکفایی در این عرصه رسیدیم.

ریشه‌های اقتصاد مقاومتی را باید در نظرات اقتصادی رهبران انقلاب اسلامی جست‌وجو کرد. ادبیات مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم، خودباوری، خوداتکایی و استقلال، مبارزه با استکبار، پیشرفت و عدالت و... با مفاهیم ناب انقلاب اسلامی عجین است. به‌واقع با توجه و عمل به این آموزه‌ها و پیاده‌سازی این مفاهیم است که پیشرفت و شکوفایی حقیقی در همۀ عرصه‌ها، خصوصا اقتصاد، اتفاق خواهد افتاد. نسخۀ حقیقی و اصیل پیشرفت و تعالی در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی به این مفاهیم گره خورده است؛ لذا اقتصادی مقاومتی با دربرداشتن این مفاهیم، به‌عنوان نسخۀ پیشرفت اقتصادی کشور معرفی شده و استراتژی‌های مختلف توسعۀ اقتصادی را که از خیلی از محتواهای مذکور تهی می‌باشند را به حاشیه می‌راند.

نظام اقتصادی متناسب این حرکت را «اقتصاد مردمی» می‌دانند. به‌واقع، ادارۀ جامعۀ اسلامی در همۀ عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... متکی به حضور مردم بوده و «جمهوری اسلامی» خود نشان‌دهندۀ شکل ادارۀ امور این جامعه به‌صورت «مردمی» و با محوریت «احکام و آموزه‌های اسلامی» است. طرح «اقتصاد مقاومتی» از سوی مقام معظم رهبری مدّ ظلّه العالی هم در ادامۀ همان اقتصاد مردمی است؛ اساسا اقتصادی مقاوم است که مردمی باشد. به‌این‌ترتیب باید گفت نسخۀ مطلوب اقتصاد انقلاب اسلامی همان اقتصاد مقاومتی با محوریت مردم است.

مشخص است که در اقتصاد مطلوب انقلاب اسلامی وقتی محوریت با مردم است، وظیفۀ دولت هم باید متناسب با آن محور مشخص شود و نباید محوریت را به دولت داد. روند دولتی شدن اقتصاد در دوران جنگ تحمیلی، آثار مخرب خود را همچنان بر اقتصاد ایران ادامه داده، به‌گونه‌ای که یکی از دو مشکل اساسی اقتصاد ایران، یکی نفتی بودن و دوم، دولتی بودن است. وقتی اقتصاد، دولتی شد، طبیعی است که آن توان لازم جهت همراهی برای تحقق اهداف انقلاب را نخواهد داشت. اقتصاد مقاومتی آن چیزی است که موجب انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری نهادهای اقتصادی کشور می‌شود که براساس تولیدمحوری و مردم‌نهادی پایه‌ریزی شده است. مشخص است که اقتصاد مقاومتی هیچ‌گاه اقتصادی منزوی و کوتاه‌مدت و حتی برای یک برهه‌ی زمانی خاص نخواهد بود. اقتصاد مقاومتی پایه‌ریز یک نوع استراتژی و نقشه راه صحیح در جهت رشد اقتصادی است و در صورت اجرای درست آن، در سال‌های آینده اقتصاد کشور بیمه می شود و هر دولتی بر سر کار بیاید، ملزوم به اجرای درست آن خواهد بود.

دوران دفاع مقدس، کلاس کاربردی کردن بسیاری از واژه‌ها، از جمله اقتصاد مقاومتی بود که پس از جنگ برای اولین‌بار از سوی مقام معظم‌رهبری(مدظله‌العالی) وارد ادبیات اقتصادی کشور گردید.

در تقابل با جنگ تمام عیار هشت ساله دشمن و پدافند هوشمندانه و زیرکانه در مقابل تحریم‌های فلج‌کنندة‌ استکبار جهانی، این نوع مقاومت کارساز بودن خود را نشان داد. سوال اینجاست که آیا در  شرايط كنوني كشور، برای اطمینان‌خاطر از تأثیرگذاری این حرکت اقتصادی در برابر تحریم‌های روزافزون، ‌دوران هشت‌ ساله تجربه کارآمد و اطمینان‌بخشی نیست؟ آیا این تجربه گران‌بها را نمی‌توان یکی از دستاوردهای راهبردی و استراتژیک حماسه هشت ساله دانست؟

مسلما ایستادگی و مقاومت مهم‌ترین راهبرد دفاع از سنگر نظام جمهوری اسلامی است و مهم‌ترین آوردگاه عملی محقق شدن این راهبرد؛ دوران هشت ساله دفاع مقدس بود.

ما در جنگ به وضوح یافتیم که پیروزی از آن ملتی است که مقاومت بیشتری در برابر فشارهای درونی و بیرونی بنماید.

ايران اسلامي در هشت سال حماسه و ایثار ، تمرین واقعی دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی را انجام داد و به رهایی از اقتصاد تک محصولی، تقویت و مصرف تولید داخلی، افزایش کیفیت تولیدات داخلی، دانش بنیان کردن تولید، اصلاح الگوی مصرف، غلبه بر مصرف‌گرایی، تورم، بیکاری، خنثی‌سازی تحریم‌ها و خودکفایی در تولیدات محصولات استراتژیک دست یافت؛ و این یافته‌ها بخشي از دستاورد هاي اقتصاد مقاومتی است.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس