• سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
  • الثلاثاء 15 شوال 1445
  • Tuesday 23 April 2024
اجتماعی

طرح سه شنبه های بدون خودرو در اصفهان؛

مرگ تدریجی یک رویا

   07 آبان 1396  321

کیاست - سپهر مدنی - بیش از یک سال از اجرایی شدن طرح سه شنبه های بدون خودرو در اصفهان می گذرد به طوری که نتایج آن را به خوبی در شهر مشهود است.

 طرح سه شنبه های بدون خودرو از جمله اقداماتی بود که مدیریت شهری اصفهان در دوره پیش خود آن را به طور آزمایشی در محدوده چهارباغ عباسی اجرایی کرد. طرحی که قرار بود ضمن کاهش بار ترافیکی این محدوده، گام های موثری نیز در راستای ایجاد هوای پاک بردارد. اما اگر در همین روز سری به مرکز شهر و حوالی میدان امام حسین(ع) بزنید با قطارعظیمی از خودروها روبرو می شوید که به علت مسدود بودن چهارباغ عباسی مجبور به تغییر مسیر شده و خیابان های باغ گلدسته و یا شمس آبادی را برای ادامه راه خود انتخاب کرده اند. خیابان هایی که خود به علت وجود مشکلات ساختاری از جمله کمبود جای پارک؛ با توجه به مراجعات مردمی به مطب ها و مجتمع های تجاری واقع شده در آن، روزهای عادی نیز با ترافیک شدید روبرو هستند.

از سوی دیگر محدوده خیابان چهارباغ عباسی نیز که از میدان امام حسین(ع) شروع و تا میدان انقلاب اسلامی امتداد دارد در روزهای آغازین اجرای طرح مملو از کارناوال های شادی و برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی بود که گوشه گوشه آن را در بر گرفته بودند. اما رفته رفته با گذشت زمان، هم از حضور مردم و هم از شور و حال این برنامه ها کاسته شد به نوعی که اگر حالا سری به این محدوده بزنید جز اندک مردمانی که برای خرید به مغازه های آن مراجعه می کنند، کسی را نمی بینید. گویی سه شنبه هایی که قرار بود با گروه های دوچرخه سوار، رویای اصفهانی پرنشاط را به ارمغان بیاورد اندک اندک رنگ خاکستریِ فراموشی به خود گرفته و به رویایی در خاطره های شهروندان تبدیل می شود. این درحالی است که مسوولان شهری اصفهان هنوز هم در تلاش اند تا جان تازه ای به کالبد نیمه جان این طرح بدهند به طوری که رضایت مندی شهروندان را در اجرای مسدود سازی خیابان چهارباغ، بالای نود درصد دانسته و به خود نمره هجده می دهند و به گفته منابع آگاه قرارست طرح سه شنبه های بدون خودرو پس از هماهنگی های لازم با پلیس راهور در خیابان های نظر شرقی، سلمان و ابوذر نیز انجام شود. اما در این میان شاید از جمله بهترین مسوولانی که می تواند در مورد این طرح اظهار نظر کند معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان است که از ابتدای اجرای آن در جریان زیر و بم امور بوده است؛ او می گوید: حدود ۱۴ ماه از نخستین تجربه پیاده راه سازی چهارباغ در طرح سه شنبه های بدون خودرو در اصفهان می گذرد و امروز زمینه های مورد نیاز برای پیاده راه سازی خیابان چهارباغ عباسی اصفهان از جمله مباحث ترافیکی، ایمنی، اجتماعی و اطلاع رسانی پیش بینی شده است.

علیرضا صلواتی ادامه می دهد: در حاشیه خیابان چهارباغ پارکینگ هایی برای خودروها و موتورسیکلت ها تعبیه شده تا از تردد آنها جلوگیری شود و دسترسی ساکنان وکسبه این خیابان نیز آسان شود و همچنین ساعتهایی برای بارگذاری و بار برداری اصناف خیابان چهارباغ عباسی درنظر گرفته خواهد شد.

وقتی برای تحقق این طرح، خیابان چهارباغ عباسی رنگ پیاده رو به خود گرفت، نگرشی متفاوت در دیگر شهرهای کشور ایجاد و سه شنبه های بدون خودرو پُر رنگ شد؛ حتی بعضی از شهرها خواستار ارایه تجربیات مدیریت شهری اصفهان برای اجرای هر چه بهتر این طرح در شهر خود بودند.

اگرچه براساس گفته های مسوولان شهری 50 درصد از کسبه و مغازه داران چهارباغ از اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو ابراز رضایت کرده اند اما دسته ای دیگر از کاسبان این محدوده می گویند بیشتر از آنکه این طرح آبی بر آتش ترافیک شهر باشد کاسبی آنها را هم کساد کرده است و از وقتی که پیاده راه سازی چهارباغ و سنگ فرش کردن آن در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفته، هارمونی شور و شوق مردم جای خود را به صدای بیل و کلنگ و کارگران مشغول کار داده است.

به گفته یکی از همین مغازه داران، هفته های اولی که طرح سه شنبه های بدون خودرو در چهارباغ اجرایی شد را خوب یادم هست، بزرگ و کوچک و پیر و جوان آمده بودند و صدای خنده و شادی از هر طرف به گوش می رسید که خب برای ما هم خوب بود و می رفت که کاسبی ما هم نسبت به قبل رونق بیشتری بگیرد اما هرچه گذشت، حرارت این شور و حال کمتر و کمتر شد.

او ادامه می دهد: به نظر من شاید این کمرنگ شدن حضور مردم به خاطر این باشد که شهرداری اصفهان و زیرمجموعه های آن به تنهایی همه برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی این طرح را به دوش می کشیدند و در این راه از مشارکت گروه های خودجوش مردمی کمتر استفاده شده است. 

حالا بیش از یک سال از اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو در اصفهان می گذرد، طرحی که راه پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و گاهی چهارباغ را به مرکزی برای پایش سلامت شهروندان تبدیل کرد و گاهی به حوزه امتحانی برای گزینش خبرنگاران ترافیک؛ اما آنچه که باید به آن توجه کرد ایجاد بستر مناسب برای ترویج حمل ونقل پاک با ایجاد مسیرهای دوچرخه در خیابان‌ها و پیوند ایستگاه‌های دوچرخه با شبکه حمل و نقل شهری است تا مردم بخشی از سفر خود را با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس انجام داده و بخش دیگر آن را با دوچرخه انجام دهند. البته آمارهای شهری نشان از افزایش 20 درصدی استفاده از دوچرخه برای ترددهای شهری در اصفهان دارد که تاثیر محسوسی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا داشته است، اصفهانی‌ها برای نجات از دود و آلودگی، دوچرخه را انتخاب کرده اند چرا که نه تنها ورزش می کنند و سلامت می مانند بلکه در جهت کاهش آلودگی هوا گام بر می دارند. اما ما برای رفع ترافیک و آلودگی هوا نباید تنها به دنبال شعار و کارهای بزرگ باشیم زیرا در صورت چنین خواستاری هیچ گاه آن طرح عملیاتی نمی شود.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس