امروز: پنج شنبه 09 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

اخبار مهم روز
بازنشستگان زیر تیغ عدالت - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
اقتصاد ایران، پیش و پس از انقلاب - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
درباره مهاجرت معکوس - سه شنبه, 10 بهمن 1402 05:50
درباره رابطه ایران و آمریکا - دوشنبه, 02 آبان 1401 23:15
پیام
  • Failed loading XML...
  • Failed loading XML... Opening and ending tag mismatch: link line 1 and head Opening and ending tag mismatch: link line 1 and html EndTag: '
  • Failed loading XML...

  • مفیدترین ورزش فکری در جهان؛
نگاهی تازه به بازی پاسور

  • شنبه, 19 ارديبهشت 1394
  • نوشته شده توسط 

ناصر مظاهری - هر ایرانی خواه ناخواه با واژه پاسور آشناست ولی متأسفانه تعداد بسیار کمی از ایرانیها با بازی بریج آشنا هستند.

بازی ورق برای اولین بار ( در حدود سال 1120 میلادی ) در چین افتتاح گردید جایی که کاغذ اختراع و در قرن سیزدهم به خاور میانه، و در قرن چهاردهم به اروپا کشیده شد. سالها بعد، بازی هیس ( Whist که شاخه ابتدایی بازی حکم ایرانی است ) ابداع شد و اولین کتاب در ارتباط با بازی هیس، در سال 1742 نوشته شد.

از قرن هیجدهم تا قرن بیستم میلادی، اندیشمندان تلاش کردند تا با افزودن قواعدی در بازی هیس، عامل شانس را حذف و عامل مهارت را جایگزین آن کنند. این امر به طور تدریجی انجام و در سال 1925 میلادی با ابداع و معرفی بازی بریج تعهدی یا قراردادی ( Contract Bridge ) توسط هارولد واندربیلت تکمیل گردید.

مسابقات جهانی بریج ( به صورت تیمی ) در سال 1950 در برمودا افتتاح شد و بعد از آن از سال 1951 هر دو سال یک بار ( در سالهای فرد و ) تحت عنوان جام برمودا برگزار می شود. که این مسابقات در بخش زنان ( برای اولین بار در سال 1974 در ونیز برگزار شد و از سال 1975 هر دو سال یک بار، تحت عنوان کاپ ونیز و در بخش سالمندان، از سال 2001 هر دو سال یک بار، تحت عنوان جام سالمنداندر حال اجراست.

در سال 1958 ، فدراسیون جهانی بریج معروف به WBF ( World Bridge Federation ) تأسیس و در سال 1960 ، اولین المپیاد تیمی جهانی در رشته بریج ( زیر نظر این فدراسیون ) برگزار شد. این المپیاد؛ هر چهار سال یک بار، و برای آخرین بار؛ در سال 2004 برگزار گردید. ایران تنها ( در سال 1976 ) در دور پنجم از این رقابتها شرکت کرده است.

در سال 1999 ، فدراسیون جهانی بریج ( به همراه فدراسیون بین المللی شطرنج، معروف به فیده ) از طرف کمیته بین المللی المپیک، بعنوان یک فدراسیون ورزشی بین المللی به رسمیت شناخته و در سال 2000 ، بعنوان عضوی از انجمن فدراسیونهای بین المللی ورزشی المپیکی و غیر المپیکی معروف به GAISF پذیرفته شد.

لازم به ذکر است که هم اینک 124 کشور عضو فدراسیون بریج هستند و 11 عضو متعلق به خاور میانه است که عبارتند از: اردن، بحرین، بنگلادش، پاکستان، سریلانکا، سوریه، عربستان سعودی، فلسطین، قطر، کویت و هندوستان . متأسفانه نام ایران در این لیست غایب است .  

انجمن بین المللی ورزشهای فکری معروف به IMSA ( International Mind Sports Association ) در سال 2005 بر پایه چهار ورزش فکری تأسیس گردید که عبارتند از : بریج ( Bridge ) ، شطرنج ( Chess ) ، دروتس ( Draughts ) و گو ( Go ) .

فوائد بازی بریج :  

1. انجام بازی بریج به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی؛ برای ذهن و روان بسیار مفید است. تجربه و تحقیقات نشان داده که بازی بریج باعث پرورش و بهبود قوا و مهارتهای زیر می شود : 

قوه ادراک و استنباط - حافظه ( کوتاه مدت و دراز مدت )  - تمرکز - خلا قیت – تجسم- منطق ( در تفکر و در نتیجه در رفتار و گفتار ) - حل مسأله -  استدلال - قضاوت -  آمار - تصمیم گیری - روانشناسی - الگو شناسی - استراتژی - رعایت ترتیب - قدرت در ارتباط برقرار کردن با دیگران - همکاری و کار گروهی -  دقت در دیدن و شنیدن

شاید مهمترین فایده بازی بریج، یادگیری منطق است ارتقاء منطق در جامعه ؛ رابطه مستقیم با افزایش فرهنگ جامعه دارد و باعث پیشرفت جامعه در تمام زمینه ها ( از جمله اجتماعی، اقتصادی و... ) می شود.

2. بازی بریج در سلامت جسم نیز نقش مهمی دارد. در واقع بریج ؛ فراتر از یک بازی و سرگرمی لذت بخش است.بریج تنها ورزش فکری است که هم آرامش دهنده و هم نیرو بخش است.

طی تحقیقات وسیع  و دقیق علمی ثابت شده که بازی بریج باعث تحریک کورتکس مغز و در نتیجه تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل امراض و لذا باعث افزایش طول عمر می شود. در واقع تحریک کورتکس مغز ؛ باعث تولید تعداد زیادی گلبول سفید در خون می شود که وظیفه آنها ؛ مبارزه با میکروبها و ویروسها و سایر عاملهای بیماری زاست. گفتنی است که بازی بریج ؛ از معدود رشته های ورزشی است که به طور همزمان هر دو نیم کره مغز را به یک اندازه تحریک کرده و لذا باعث ایجاد تعادل در عملکرد هر دو نیم کره مغز می شود.

انجام بازی بریج به صورت منظم؛ مغز را جوان نگه داشته و باعث می شود که ذهن در سنین پیری همچنان هوشیار باشد ضمن این که احتمال بروز بیماری آلزایمر را سه برابر کاهش می دهد.

3. بازی بریج؛ یک ورزش، سرگرمی و تفریح بسیار کم هزینه است و می تواند تأثیر مهمی در پیشگیری از شیوع اعتیاد به مواد مخدر در بین جوانان جامعه داشته باشد.

4. بریج ؛ ( همانند شطرنج ) یک بازی استراتژیکی ( و برخلاف شطرنج ) یک بازی تیمی است که ارتباط و همکاری با شریک و مقابله با دو حریف را ایجاب می کند و لذا باعث تقویت اصول اخلا قی ( از جمله روحیه همکاری، حس وفاداری و رفتار جوانمردانه ) و در نتیجه باعث افزایش دوستی های صادقانه در اجتماع می شود.

5. بازی بریج در توزیعهای مستقل و هر توزیع، بین 3 تا 5 دقیقه به انجام می رسد و به همین دلیل، یک بازی فرسایشی و خسته کننده ( شبیه به شطرنج ) نیست.

6. بازی بریج ؛ به دلیل این که یک بازی استراتژیکی تیمی است بسیار جذاب و مهیج می باشد.

7. بریج ؛ یک بازی فراگیر است. تمام مردم دنیا از هر جنس، ملیت، نژاد، زبان و در هر سنی می توانند بریج بازی کنند و شانس برنده شدن افراد ( در سنین مختلف ) یکسان است. شاید فقط در مسابقات بریج، یک بازیکن معمولی بتواند در کنار قهرمانان این رشته بازی کند و حتی در یک یا چند توزیع بر آنها غلبه کند. در ضمن بازی بریج ؛ یک سرگرمی روحیه بخش برای افراد معلول و بهترین سرگرمی برای دوران بازنشستگی است.

8. بازی بریج ؛ می تواند جایگزین خوبی برای بازیهای کامپیوتری باشد با توجه به این که اغلب بازیهای کامپیوتری، برای جسم و روان مضر است.

فوائد بازی بریج به حدی است که در سال 1996 ، سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد معروف به یونسکو اعلام داشت که : بازی بریج بعنوان یک ورزش بیدار کننده، باعث افزایش بصیرت و توانایی های ذهنی می شود و به همین دلیل موافقت نمود که در تمام زمینه ها فدراسیون جهانی بریج را در گسترش بازی بریج در مدارس و در بین جوانان یاری دهد.

در حال حاضر بیش از 220 میلیون نفر از مردم جهان بریج بازی می کنند. در واقع ورزش نوین بریج ؛ به سرعت در حال رشد بوده و یکی از دروس آموزشی در مدارس برخی از کشورها مانند چین، لهستان و هلند است. 

آموزش و گسترش بریج ؛ به منظور جلوگیری از گسترش بازی پوکر در جامعه :  

در ایران و در زمان قبل از انقلاب اسلامی، قمار بازی با ورق ( با بازی پوکر ) در بین متمولین و به ویژه درباریان رایج شده بود و چیزی نمانده بود که در کل کشور شیوع پیدا کند به همین دلیل پس از انقلاب اسلامی، ورق ؛ بعنوان آلت قمار معرفی و بازی با آن، حرام اعلام شد.

در واقع علت روی آوردن مردم و به ویژه جوانان به بازی پوکر ؛ هیجان ( منفی ) موجود در بازی پوکر و عدم آشنایی ایشان با بازی بریج و هیجان ( مثبت ) موجود در آن است. لازم به ذکر است که هیجان در بازی پوکر ؛ پیامد برد و باخت است ولی هیجان در ورزش بریج ؛ پیامد بازیهای درست و غلط ( و در حقیقت، پیامد استدلال و محاسبات درست و غلط ) است.

اکثریت مردم نمی دانند که ورق ؛ فقط برای تفریح ساخته نشده بلکه بعنوان یک سرگرمی فکری اختراع و در یک سیر تکاملی، به یک ابزار ورزشی بسیار مفید تبدیل شده است.

انجام بازی پوکر با ورق ؛ مشابه زدن پنالتی در زمین فوتبال است. بعضی از جوانان وقتی وارد زمین فوتبال می شوند به دلیل عدم وجود همبازی کافی برای انجام بازی فوتبال، یک توپ برداشته و با زدن پنالتی به رقابت می پردازند و از هیجان موجود در این کار لذت می برند در حالی که هیچ ورزشی انجام نشده است. بدیهی است که موفقیت در زدن ( یا گرفتن ) ضربه پنالتی ؛ بستگی به مهارت در زدن ضربه ( یا سرعت عمل دروازه بان ) و همچنین بستگی به قدرت روانشناسی داشته ولی به قدرت بدنی و مهارت در تکنیک و تاکتیک بستگی ندارد و در ضمن حادثه و شانس ؛ عوامل تعیین کننده در زدن و گرفتن  ضربه پنالتی است بر این اساس پنالتی زدن ؛ ( هر چند با ابزارهای ورزشی انجام می گیرد ) هرگز یک ورزش محسوب نمی شود.

امروزه با گسترش ورزش فوتبال در جامعه، فرصت انجام بازی فوتبال برای هر کسی مهیاست لذا هرگز کسی حاضر نیست لذت انجام ورزش فوتبال را با هیجان موجود در زدن پنالتی ( با شرط یا بدون شرط ) عوض کند.

به طور مشابه، با آموزش و گسترش ورزش بریج در جامعه، محبوبیت بازی پوکر ( چه به قصد قمار و چه به قصد تفریح ) از بین خواهد رفت. وقوع این امر، در بسیاری از کشورهای جهان مشاهده شده است.

خوشبختانه در زمان حاضر، عواقب زیانبار قمار و تأثیر مخرب آن بر جامعه، بر کل دنیا آشکار شده است و لذا در تمام کشورهای اسلامی و حتی در اکثر کشورهای غربی، قمار ؛ عملی غیر قانونی تعریف شده و با قمار باز شدیداً برخورد می شود.

در حالی که؛ اکثر کشورهای اسلامی ( مانند مالزی، اندونزی، مصر، سوریه، بحرین، قطر، اردن، لبنان، کویت) دارای فدراسیون بریج هستند و در مسابقات این رشته ورزشی در سطح بین المللی شرکت می کنند.

ورق بازی از دیدگاه فقه :

از آنجا که موضوع ورق بازی ( در دیدگاه علما ) تغییر کرده است به این معنی که "این آلت قمار" ( در گذشته ) به ابزار ورزشی بسیار مفید تبدیل شده، حکم شرعی نیز طبعاً تغییر می کند چرا که حکم، تابع موضوع است و موضوع جدید، حکم جدید میطلبد. همان طور که سالها قبل، تغییر حکم در مورد بازی شطرنج اتفاق افتاد. لازم به ذکر است که مطابق با نظر اکثریت علمای فقه؛ چنانچه پاسور در عرف جامعه، ابزار قمار محسوب نشود بازی با آن مجاز است.

لازم به ذکر است که آزاد شدن ورق بازی ؛ هرگز به مفهوم آزاد شدن بازی پوکر ( به ویژه برای قمار ) نخواهد.

در پایان، انتظار می رود که در سال جدید؛ وزارت ورزش و جوانان این موضوع را به منظور حصول نتیجه قطعی با بزرگان علما و به ویژه مقام معظم رهبری در میان گذاشته و اقدامات لازم جهت تأسیس فدراسیون بریج را ( بعنوان یک کار فرهنگی بزرگ ) به انجام رساند.

 

 

منتشر شده در ورزشی
کد خبر: 305

خبر خوان

آخرین اخبار

اخبار

  •  
    استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت جوانان به
     
  •  
    دادخواهی عمومی مردم شاهرود از رییس جمهور
     
  •  
    استقبال از غرفه نفت سپاهان در نمایشگاه
     
  •  
    افتتاح مجموعه انبارهای سردار شهید سید
     
  •  
    دولت سیزدهم و تالاب هامون
     

به روايت تصوير

حالت های رنگی