امروز: جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 29 مارس 2024

اخبار مهم روز
بازنشستگان زیر تیغ عدالت - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
اقتصاد ایران، پیش و پس از انقلاب - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
درباره مهاجرت معکوس - سه شنبه, 10 بهمن 1402 05:50
درباره رابطه ایران و آمریکا - دوشنبه, 02 آبان 1401 23:15
پیام
  • Failed loading XML...
  • Failed loading XML... Opening and ending tag mismatch: link line 1 and head Opening and ending tag mismatch: link line 1 and html EndTag: '
  • Failed loading XML...

بین التعطیلات، سم مهلکی برای اقتصاد مملکت!

  • شنبه, 16 آذر 1398

زینب هاشمی- آیا تعطیلات در کشور ما بیشتر از سایر کشورها است و یا دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته خللی در فعالیت های صنعتی و تجاری وارد می کند؟ آمارهای رسمی نشان می دهد که در ایران 75 روز تعطیلی در سال وجود دارد، اما حداقل تعطیلات در اکثر کشورهای جهان حدود 104 روز است.

 

زمزمه تعطیلی پنج شنبه ها از سوی دولت شنیده شد، زمزمه ای که بر اساس آن در ادارات با رعایت 44 ساعت کاری در هفته، پنجشنبه های آخر هفته در نیمه اول سال در تمام کشور و پنجشنبه های تمام سال در کلان شهرها تعطیل می شود.

در این پیشنهاد 15 روز به عنوان تعطیلات مذهبی، چهار روز تعطیلات ملی، پنج روز تعطیلات نوروزی، سه روز تعطیلات تابستانی، چهار روز تعطیلات زمستانی، 54 روز تعطیلات جمعه و 27 روز تعطیلات پنج شنبه و در مجموع 112 روز تعطیل رسمی ارائه شده است. ساماندهی تعطیلات آخر هفته از جمله مواردی است که سال ها است برخی از کارشناسان به منظور افزایش کار مفید در ادارات و دستگاه ها اجرایی آن را مطرح می کنند، چرا که به اعتقاد آنها نبود تعطیلات آخر هفته در کشور کاهش بهره وری را نیز به دنبال دارد، اما در مقابل این دیدگاه، برخی نیز معتقدند با توجه به تعطیلات دو روزه شنبه و یکشنبه در بسیار از کشورهای خارجی، اجرایی شدن تعطیلات پنج شنبه و جمعه در ایران، عملا ارتباط کشور را با سایر کشورها به مدت 4 روز قطع می کند.

در این راستا باید دو موضوع را همزمان مطرح کرد یکی تعطیلات زیاد و دوم بهره وری کم در سیستم اداری بخش دولتی. از طرفی تعطیلات زیاد و از سوی دیگر به لحاظ تعداد بسیار زیاد کارمندان سیستم اداری در بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی میزان بهره وری به شدت پائینی دارد. لذا به نظر می رسد ساماندهی تعطیلات باید سریعتر صورت پذیرد و از آنجا که روزهای تعطیل در جمهوری اسلامی ایران مانند یکی دو کشور دیگر دنیا، با سه عنوان تعطیلات حکومتی، مذهبی و ملی همراه است، پدیده پیوست به این مقوله با عنوان بین التعطیلات، سم مهلکی است برای اقتصاد مملکت.

ابوالفضل ابوترابی نماینده شهرستان نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی اختصاصی در این رابطه ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: در کنار تعطیلات مطروحه فوق، تعطیلی پنج شنبه و جمعه در کشور ما و تعطیلات شنبه و یکشنبه در کشورهای دیگر دنیا عملا سبب می شود بخش خصوصی و دولتی بالاخص عملکرد بخش خصوصی در کل ارتباط با کشورهای دنیا 4 روز تعطیل باشد این وضعیت درحالی گریبان ایران را گرفته که دو روز تعطیلی پنج شنبه و جمعه تنها در کشور ما و یک کشور اسلامی دیگر برقرار است و حتی در کشورهای اسلامی دیگر نیز جمعه و شنبه تعطیل است و توانسته اند این چهار روز عدم ارتباط با دنیا را به سه روز تقلیل دهند لذا در سازماندهی تعطیلات بایستی اولا تعداد تعطیلاتی که سبب ایجاد پدیده بین التعطیلات است را کاهش داده و ثانیا در خصوص تعطیلات نوروز که عملا حدود 20 روز کل سیستم مملکت را دچار مشکل می کند تجدید نظر شود و ثالثا در بحث ساماندهی مقوله بین التعطیلات برنامه ای تدوین گردد.

وی همچنین در خصوص ناعدالتی در تعطیلات افزود: ما در مورد کمترین یا بیشترین ایام تعطیل در کشور ناعدالتی زیادی داریم به تعبیری نیمی از جمعیت ما مانند ادارات شهرستان ها که پنج شنبه ها را تعطیل نیستند (به استثناء کارخانجات بزرگ، آموزش و پرورش، ادارات برق، آب و گاز) کمترین و نیمی دیگر از مردم که پنج شنبه ها را به انضمام تعطیلات رسمی دیگر در طول سال تعطیل اند بیشترین ایام تعطیل را دارند. لذا در این مقوله که رهبر فرزانه انقلاب سه بار بر این درخواست تاکید کردند که در کنار ساماندهی تعطیلات، افزایش بهره وری را هم بایستی در نظر گرفت، بر اهمیت این باب می افزاید. بنابراین سه مشکل اساسی در بحث تعطیلات است اول ساماندهی تعطیلات ایام نوروز، دوم تعطیلی جمعه و شنبه به جای پنجشنبه و جمعه، آنهم برای همه اقشار جامعه و سوم اتخاذ چاره ای اساسی برای مقوله بین التعطیلات.

ابوترابی یکی از موانع کسب و کار را بر اساس تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی عدم ساماندهی تعطیلات و تعطیلات زیاد معرفی کرد و گفت: البته عدم ساماندهی این مورد برای بخش های خصوصی که پول و سرمایه اش باید راکد بماند و هزینه بیمه کارگرانش را بپردازد، نتیجه ای جز افزایش هزینه تمام شده تولید داخلی نسبت به تولیدات کشورهای دنیا که چنین ساماندهی درش تعریف شده است را به ارمغان خواهد آورد.

حال اگر  بخواهیم براساس اقتصاد مقاومتی که درون گرا و برونگراست فعالیت کنیم و با اقتصاد برون گرا کار کنیم باید رابطه مان را با کشورهای دنیا مستمر گردانیم درحالی که سیستم اداری ما عملا 4 روز با دنیا قطع است ولی در بحث تورسیم چه مقوله گردشگری چه در بحث توریسم صنعتی و درمانی چنین مسئله ای یک معضل بین المللی است.

ابوترابی در حاشیه مصاحبه اذعان داشت: اولا باید در نظر داشت تکریم به معنای تعطیل کردن مملکت نیست در برخی از کشورهای دنیا روزهای ملی شان نیم ساعت بیشتر کار می کنند و حتی در انجام کارهای خیر متمرکز می شوند. در واقع به جای تعطیلی کامل ایام، نیم ساعت بیشتر کار می کنند. دوما در دین و شرعیات ما آمده«بالاترین تفریح و بالاترین عبادت کار است» در حالی که کشورهای دنیا با این روش در عمل شرعیات ما را انجام می دهند ما در حد شعار این موارد را عملیاتی می کنیم.

آنچه باید در بحث ساماندهی در نظر قرار گیرد؛ نیاز به بازنگری در تعطیلات و ایجاد کارگروه خاص در دولت جهت اخذ بهترین تصمیم گیری است. در 90درصد مردم ایران فرهنگ کار و تلاش نهادینه نشده و بدلیل عدم ساماندهی تعطیلات، مردم تنبلی هستیم و از جمعیت ایران تنها 10 درصد کار می کنند و 90 درصد می خورند. ابوترابی پس از این بحث بر این مقوله تاکید کرد که تکریم به معنای تعطیلی در آن روز نیست و نتیجه ای جز ترویج تنبلی نخواهد داشت. 


 

 

ساماندهی تعطیلات ایرانی ضرورت دارد!

تمرکز رمز بهره وری تعطیلات!

اعداد قرمز تقویم، خوب یا بد...؟

معمای حل نشده ی روز کاری ادارات...

تعطیلات یا معطلات...!؟

منتشر شده در گفتگو ها
کد خبر: 441

خبر خوان

آخرین اخبار

اخبار

  •  
    مدیر عامل شرکت نفت سپاهان و لحظه تحویل
     
  •  
    استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت جوانان به
     
  •  
    دادخواهی عمومی مردم شاهرود از رییس جمهور
     
  •  
    استقبال از غرفه نفت سپاهان در نمایشگاه
     
  •  
    افتتاح مجموعه انبارهای سردار شهید سید
     

به روايت تصوير

حالت های رنگی