امروز: جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 29 مارس 2024

اخبار مهم روز
بازنشستگان زیر تیغ عدالت - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
اقتصاد ایران، پیش و پس از انقلاب - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
درباره مهاجرت معکوس - سه شنبه, 10 بهمن 1402 05:50
درباره رابطه ایران و آمریکا - دوشنبه, 02 آبان 1401 23:15
پیام
  • Failed loading XML...
  • Failed loading XML... Opening and ending tag mismatch: link line 1 and head Opening and ending tag mismatch: link line 1 and html EndTag: '
  • Failed loading XML...

  • واکاوي يک رويداد؛
آقاي مدير! روابط عمومي فقط تبليغات نيست...

  • سه شنبه, 04 خرداد 1395
  • نوشته شده توسط 

عباس زماني- روابط عمومي فعاليتي است ممتد، مداوم و طرح‌ريزي شده كه از طريق آن، افراد و سازمان ها مي‌كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند و در حقيقت بخشي از مديريت بوده و در اغلب موارد نقش مغز متفكر، قلب تپنده، دست اجراء، پاي پيشرفت، گوش شنوا، چشم بينا و زبان گوياي سازمان را ايفا مي‌كند.

فعاليتي كه روابط عمومي انجام مي‌دهد در يك كلمه «ارتباط»، از ديدگاه نظري «علم»، از جنبه عملي و اجرايي «فن»، و از جنبه خلاقانه و زيبايي شناختي «هنر» است.

 روابط عمومي در حقيقت شبكه هوشيار، بانك اطلاعات، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلت هايي چون؛ قانون مداري، نظم، شجاعت، ابراز عقيده، تحمل شنيدن آراي مخالفان، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران، صداقت، رشد و توسعه در آن نمايان باشد.

از نگاهي ديگر روابط عمومي نوعي فلسفه اجتماعي، و مشاور و كاركرد ارتباطي مديريت است. از اين جهت يكي از اصلي ترين اركان براي پايه گذاري يك روابط عمومي كارآمد و مسؤوليت پذير اين است كه زيرنظر بالاترين مقام دستگاه و سازمان انجام وظيفه نمايد.

 بي ترديد، هر نگرشي گوياي اهداف و شيوه‌هايي است كه نحوه رسيدن به آنها را مشخص مي‌كند و ارزيابي دستاوردها و فعاليت ها، به مديران کمک مي کند تا اختلاف اهداف و برنامه هاي خود با آنچه در واقع محقق شده است را اندازه گيري نمايند.

ارزیابی فعالیت ها، فرآیندی است که از طریق آن، برنامه ها، اهداف و ماموریت های یک سازمان مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. بر اساس شیوه نامه ارزیابی عملکرد 1394 روابط عمومي‌ دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی استان اصفهان، در ارزیابی، امکان بررسی کمی و کیفی آثار و نتایج عملکرد ها فراهم می شود و به طور کلی در ارزیابی، بازخورد تصمیمات و خروجی فعالیت ها مشخص می گردد.

با توجه به تنوع فعالیت های روابط عمومی ها روشی که چگونگی تحقق اهداف، برنامه ها و فعالیت ها را پایش کند، بسیار مهم است. ارزیابی این امکان را فراهم می کند تا با اصلاح روش، بهره گیری از تجارب گذشته و اتخاذ شیوه های جدید، زمینه بهبود، کارآمدی و ارتقای عملکرد يک سيستم يا سازمان فراهم شود.

با این رویکرد، لازم است سازوکارهایی در نظر گرفته شود که توانمندی ها، عملکردها و برنامه های روابط عمومی يک سازمان مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

بر همين اساس انجمن فرهنگي روابط عمومي استان اصفهان با هدف 1- تحلیل کمی و کیفی برنامه ها، فعالیت ها و روش های انجام امور ارتباطی، 2- شناسایی نقاط قوت و ضعف روابط عمومی ها و ارائه راهکار برای بهبود وضعیت آن ها، 3- افزایش مشارکت  کارگزاران روابط عمومی در راستای تحقق شعار سال در سازمان متبوع و جامعه،  4- انتقال تجارب ارزشمند واحدهای موفق از طریق معرفی روابط عمومی های برتر، 5- معرفی روش های برتر مستندسازی اقدام ها، فعالیت ها و برنامه ها و 6-تقدیر از روابط عمومی های برتر و معرفی الگوهای موفق، اقدام به برگزاري جشنواره روابط عمومي هاي استان در ارديبهشت ماه 95 و همزمان با آغاز هفته ارتباطات نمود. در اين جشنواره روابط عمومی های ادارات و سازمان های مختلف استان اصفهان از طرف هیئت داوران در 10 موضوع ارزیابی و امتیاز دهی شدند.

محورهاي ده گانه ارزیابی شده در این جشنواره شامل؛ «اطلاع رسانی از طریق رسانه ها»، «تبلیغات و انتشارات»، «ارتباطات»، «روابط عمومی الکترونیک»، «مراسم و مناسبت ها»، «نظارت، برنامه ریزی و ارزیابی»، «مستندسازی و آرشیو سمعی و بصری»، «توانمندسازی و ارتقای روابط عمومی ها»، «پژوهش و افکارسنجی» و «ایده های نو» مي باشد.

پيش از اين در نشست روابط عمومی ها و امور بین‌الملل کلانشهرها از فعالیت‌های ویژه روابط عمومی شهرداری اصفهان در زمینه ارتباطات مردمی قدردانی شده بود، چرا که اين روابط عمومي در زمینه ارسال خبر برای سایر کلانشهرهای کشور بیشترین فعالیت را در چند ماه اخیر داشته است (خبرگزاري ايمنا، 25 ارديبهشت ماه95) .

مدير روابط عمومي شهرداري اصفهان نيز در خبري که در 27 ارديبهشت ماه سال جاري در خبرگزاري ايمنا منتشر شد گفته بود: «در خانواده بزرگ روابط عمومی شهرداری اصفهان حدود 70 نفر نیرو در بخش های مختلف مناطق 15 گانه، سازمانها و ستاد مرکزی به صورت شبانه روزی فعال هستند».

وي همچنين اعلام نموده بود که  «یک مدیر روابط عمومی باید به علم روز مسلط و اشرافیت کامل بر رسانه ها شامل شبکه های اجتماعی، روزنامه ها، خبرگزاریها داشته باشد».

صحبت هاي مختلف مدير روابط عمومي شهرداري و حضور رسانه اي او در اخبار و مناسبت هاي مختلف شهر، به انضمام پتانسيل هاي موجود در شهرداري  و شهر اصفهان باعث شده بود تا توقع مردم و رسانه ها از شهرداري بالا رفته و  انتظار رود روابط عمومي شهرداري اصفهان در اين جشنواره در حوزه هاي  مختلف بتواند حائز رتبه برتر شود.

اين موضوع وقتي پررنگ تر مي شود که متوجه شويم، گردهمایی روابط عمومي هاي اصفهان با حضور  شهردار، مدیران دستگاه های اجرایی و مدیران روابط عمومی اصفهان در اردوگاه فرهنگي تفريحي باغ ابريشم، در آستانه روز روابط عمومي و ارتباطات، با تبليغات فراوان به دعوت روابط عمومي شهرداري برگزار و تصاوير و اخبار متعددي نيز از اين واقعه منعکس گرديده بود.

اما نتايج چيز ديگري را نشان مي داد. در مراسم اختتاميه اين جشنواره روابط عمومي شهرداري اصفهان با کسب يک مقام برتر در کنار سه تندیس و لوح تقدیر ديگر نشان داد که نتوانسته به خوبي از ظرفيت هاي موجود بهره برداري نمايد و سازمان ها، و شرکت هايي به مراتب کوچکتر،  با روابط عمومي بسيار محدودتر گوي سبقت را از شهرداري اصفهان ربوده اند.

اين درحالي است که بر اساس شيوه نامه اجرايي درج شده در سايت انجمن فرهنگي روابط عمومي استان اصفهان، هر روابط عمومی می توانست حداکثر در سه محور ارزیابی شرکت کند  که کسب چهار عنوان توسط يک سازمان با آيين نامه مذکور مغايرت دارد.

اگر نگاهي به اخبار اين جشنواره بياندازيم مي بينيم که در بخش «تبليغات و انتشارات» جهاد کشاورزي استان موفق به دريافت تنديس زرين جشنواره شده است در حاليکه در خبر منشتر شده توسط خبرگزاري ايرنا(29ارديبهشت95) روابط عمومي شهرداري اصفهان نيز به عنوان رتبه برتر اين حوزه معرفي شده که اختصاص دو تنديس زرين به يک عنوان جاي بسي تامل دارد!

در اين جشنواره در حوزه «ارتباطات»، روابط عمومی گروه صنعتی انتخاب و در عرصه «اطلاع رسانی از طریق رسانه ها» نيز روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان به عنوان برترین ها معرفی شدند.

در محور «روابط عمومی الکترونیک» نیز اداره کل محیط زیست استان به عنوان گزینه برتر معرفی شد و در بخش «مراسم و مناسبت ها» روابط عمومی شرکت گاز استان مقام نخست را کسب کرد. در موضوع «پژوهش و افکارسنجی» نيز شرکت آب و فاضلاب استان رده اول را به دست آورد.

همچنين در بخش «مستند سازی» روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری توسعه سپاهان به عنوان روابط عمومی برتر انتخاب شد و در حوزه «ارائه ایده های نو» نیز روابط عمومی اداره امور شعب بانک ملی استان تندیس زرین را کسب کرد.(خبرگزاري ايرنا،29 ارديبهشت 95)

بنابر اعلام خبرگزاري ايمنا وابسته به شهرداري اصفهان (29 ارديبهشت 95) و ديگر رسانه هاي استان، در این جشنواره شهرداری اصفهان توانست با دریافت چهار تندیس و لوح تقدیر در محورهاي مختلف؛ در بخش تبلیغات و انتشارت، بخش مراسم و  مناسبت‌ها، بخش اطلاع‌رسانی و بخش مستندسازی در میان سایر دستگاه‌ها خوش بدرخشد که بر اساس آنچه در مطالب فوق بيان شده است تمامي مقام هاي برتر بخش هاي ذکر شده در اين خبر، توسط سازمان ها و ادارات ديگر تصاحب شده و مشخص نيست روابط عمومي شهرداري اصفهان در کدام بخش موفق به دريافت تنديس زرين گرديده است.

در بخش تبليغات و انتشارات، شاخص هايي همچون؛ ویژه نامه مناسبتی، کاتالوگ، بروشور، پوستر، بنر، تیزر، تراکت، بیلبورد، کلیپ، فیلم، مجله الکترونیکی، زیرنویس، تلویزیون شهری، نمایشگر الکترونیکی، ساخت برند و شعار یا سرود در نظر گرفته شده بود که البته روابط عمومي جهاد کشاورزي استان اصفهان مدعي دريافت تنديس زرين اين بخش است.

همچنين در بخش مراسم ها و مناسبت ها با شاخص هايي مانند؛ مناسبت های مذهبی- ملی، مناسبت های صنفی و سازمانی، افتتاحیه پروژه های عمرانی، بازدید مقامات و شخصیت ها، همایش های ملی و استانی، همایش های بین المللی، نمایشگاه های ملی و استانی و نمایشگاه های بین المللی، شهرداري علي رغم صرف هزينه هاي فراوان و اجراي برنامه هاي مختلف، موفق به کسب عنوان برتر نشده و تنديس برتر اين بخش را به شرکت گاز استان واگذار نموده است.

در اين جشنواره بخش اطلاع رساني با شاخص هايي اعم از؛ تعداد بیانیه های خبری ارسال شده به رسانه ها در سال 1394، تعداد اخبار چاپ شده در رسانه ها در سال، تعداد مصاحبه های انجام یافته توسط روابط عمومی، تعداد نشست های مطبوعاتی برگزار شده، تعداد خبرنگاران  فعال در حوزه تخصصی سازمان،  تعداد گزارش های عملکرد تهیه شده و ارسال شده به رسانه ها، تعداد تورهای  مطبوعاتی در سال، تعداد بولتن های(بریده جراید) خبری در سال، تعداد جوابیه های ارسالی به رسانه ها و تعداد برنامه های ارتباط با رسانه ها(مدیران، معاونین و مدیران کل) برگزار شد که در اين بخش نيز شهرداري اصفهان موفق دريافت تنديس زرين نشد و جمعيت هلال احمر استان و شهرک علمی تحقیقاتی به ترتيب گوي سبقت را از روابط عمومي شهرداري اصفهان ربوده اند.

در حوزه مستند سازي نيز با شاخص هايي چون؛ مستندسازی فرایند اقدام ها و فعالیت ها و آرشیو الکترونيک، کتاب، عکس،  فیلم، مجلات و نشریات و سایر ، روابط عمومي شهرداري اصفهان ناکام ماند و مقام برتر اين حوزه را به روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری توسعه سپاهان واگذار کرد.                                                        

اين در حالي است که روابط عمومي شهرداري اصفهان با در اختيار داشتن يک خبرگزاري رسمي، يک روزنامه استاني، صدا و سيماي شهر و  واحد ارتباطات رسانه اي شهرداري به همراه حدود 70 نيروي تمام وقت و نيروهاي مختلف و متعدد در زيرمجموعه هاي خود نتوانسته به مقام برتر تمامي حوزه هاي مورد نظر خود دست يابد.

بنا بر آنچه مدير روابط عمومي شهرداري اصفهان  قبلا عنوان نموده بود، و بودجه و توانمندي هايي که در شهرداري اصفهان نسبت به ساير ادارات و سازمان هاي شرکت کننده در اين جشنواره در اختيار اين مديريت است، انتظارات بيشتري از روابط عمومي شهرداري اصفهان وجود داشته و خواهد داشت و به نظر نگارند ناکامي در حوزه هاي ذکر شده در مقابل سازمان هايي که با تعداد نيرو و بودجه کمتر مقام هاي برتر اين بخش ها را کسب کرده اند، امري غير قابل اغماض است.

نکته ديگر  اينکه بر اساس آنچه در سايت انجمن فرهنگي روابط عمومي  استان اصفهان درج شده است هيئت مديره اين انجمن شامل؛ آقايان حمید رضا غزنوی( مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب)، محمد صادق ابطحی(مدیرعامل شرکت خدمات فولاد مبارکه)، عباس میرزایی نیا (مدیر روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان)، مجید امیر خانی(کارشناس ارشد استانداری اصفهان)، منصور سعیدزاده( مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سرمایه گذاری توسعه سپاهان)، حمید ایروانی( مدیر روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان) و مسعود امینی( مدیر روابط عمومی گمرگ اصفهان) مي باشند که البته با نگاهي به عناوين برتر کسب شده اين شائبه به وجود مي آيد که برخي از روابط عمومي هاي برتر معرفي شده از اعضاي هيئت مديره انجمن فرهنگي روابط عمومي استان اصفهان بوده اند.

يک عضو هيئت مديره اين انجمن با رد شايعات مطرح شده در اين خصوص اعلام کرد که در اين همايش 63 اثر به دبيرخانه واصل شده و اين آثار با دقت فراوان مورد بررسي قرار گرفته است، ضمن آنکه در خصوص داوري شرکت هاي متبوع اعضاي هيئت مديره نيز، آن عضو از هيئت داوران بخش مذکور خارج و داوري بدون حضور وي انجام گرديده است.

در اين جشنواره  در مجموع 27 تنديس (زرين، سيمين و برنز) به همراه حدود 17 ديپلم افتخار براي برترين هاي استان در نظر گرفته و اهدا شد و نتايج نشان مي دهد که با وجود حدود 200 عضو در اين انجمن، ظاهرا در يک بخش اصلاً شرکت کننده اي وجود نداشته است.

نگارنده جهت اطلاع از صحت و سقم اخبار منتشره به پايگاه اطلاع رساني انجمن فرهنگي روابط عمومي استان اصفهان به نشاني الکترونيکي   www.epra.irمراجعه نمودم، که متأسفانه نه اخبار مرتبط با اين جشنواره و نه نتايج کامل برگزيدگان اول تا سوم و دريافت کنندگان ديپلم افتخار، هيچکدام در دسترس نبود که اين اقدام از سوي يک نهادي که به نوعي خود را متولي ارزيابي عملکرد ساير روابط عمومي هاي استان مي داند، امري بعيد و غير حرفه اي است.

 

با تمام مواردي که تا کنون مطرح شده و نقاط مبهمي که شايد از ديدگاه نگارنده به دور مانده و ممکن است عده اي در صدد پاسخگويي و شفاف سازي آن برآيند، به نظر مي رسد حضور تبليغاتي روابط عمومي شهرداري در سطح شهر و در مناسبت هاي مختلف نتوانسته کلان شهر اصفهان و پايتخت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي را آنچنان که شايسته است معرفي نمايد و بنا به گفته مدير محترم روابط عمومي شهرداري اصفهان که «یک مدیر روابط عمومی باید به علم روز مسلط و اشرافیت کامل بر رسانه ها شامل شبکه های اجتماعی، روزنامه ها، خبرگزاری ها داشته باشد» و اينکه «با نقد و دانش‌محوری، کارها پیش می‌رود و در حوزه کاری خود تاکنون از نقد سازنده و مسئولانه نیز استقبال کرده‌ام»، شايد وقت آن رسيده که در مديريت اين حوزه از شهرداري تغييرات اساسي صورت گيرد تا در تمامي حوزه هاي روابط عمومي شهر گنبدهاي فيروزه اي، اقدامات عملي تر، موثرتر و در خور شأن و منزلت مردم شريف، فيهم و شهيدپرور اصفهان صورت گيرد.

منتشر شده در اجتماعی
کد خبر: 854

خبر خوان

آخرین اخبار

اخبار

  •  
    مدیر عامل شرکت نفت سپاهان و لحظه تحویل
     
  •  
    استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت جوانان به
     
  •  
    دادخواهی عمومی مردم شاهرود از رییس جمهور
     
  •  
    استقبال از غرفه نفت سپاهان در نمایشگاه
     
  •  
    افتتاح مجموعه انبارهای سردار شهید سید
     

به روايت تصوير

حالت های رنگی