• جمعه 7 ارديبهشت 1403
  • الجمعة 18 شوال 1445
  • Friday 26 April 2024
اقتصاد مقاومتی

10 راهکار رهبر معظم انقلاب برای «اقدام و عمل»در«اقتصاد مقاومتی»

   25 مرداد 1395  375

یوسف مدد کن

کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی

رهبر انقلاب با تاکید بر ضرورت مشخص شدن و ترسیم نقشه ی  راه، ده پیشنهاد اساسی برای اقدام و عمل در زمینه ی اقتصاد مقاومتی را بیان کردند:

1)      پیشنهاد اول ایشان،«شناسایی و تمرکز بر فعالیتها و زنجیره های مزیت دار اقتصادی» است تا ازاین طریق، راه های متعدد دیگری در تحکیم و رونق اقتصادی گشوده شود. برخی از فعالیت های اقتصادی در کشور اولویت دارد، مانند مادر می ماند و از آن باب های اقتصادی و تولیدی گشوده می شود. دولت باید نقشه ی راه مشخص کند و تکلیف همه را مشخص کند

2)      دومین پیشنهاد رهبری: « احیا و به حرکت در آوردن تولید داخلی» است.

ایشان افزودند: برخی از گزارش ها حاکی است 60 در صد از امکانات تولید داخلی یا تعطیل است یا زیر ظرفیت کار می کنند. باید تولید را احیاء و زنده کنیم. راه دارد، این راه را خیلی از اقتصاد دانان بلدند. دولت می تواند با تعامل با کارشناسان و اقتصاد دانان منتقد تولید داخلی را زنده کند.

3)      پیشنهاد سوم : «خودداری جدی از خریدهای خارجی که قدرت تولید داخلی را تضعیف کند »

ما بالاخره تجارت خارجی داریم، باید وارد کنیم لیکن توجه کنیم که این خریدهای ما قدرت داخلی و تولید داخلی را تضعیف نکند. فرض کنید ما می خواهیم هواپیما وارد کرده یا خریداری کنیم به ما گفته می شود، مسوولان دو لتی می گویند که اگر چنانچه این در صد از قیمت ها را درصنایع داخلی هواپیما سرمایه گذاری کنیم، بیش از اینکه از خارج خریداری کنیم داخل رشد خواهد یافت. اینکه نگاه نکنید این خرید و واردات چه بلایی سر تولید داخلی می آورد، خطاست.

4)      پیشنهاد چهارم رهبر انقلاب: « مدیریت پول ها و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می شود»

ایشان افزودند: البته تاکنون پولهای ایران با شیطنت آمریکایی ها و تحت تاثیر برخی عوامل دیگر به داخل نیامده اما به هر حال باید مراقب بود این منابع مالی صرف اسراف و خرید های بی مورد نشود و هدر نرود.

5)      پنجمین پیشنهاد رهبر برای اقذام و عمل: «دانش بنیان شدن بخشهای مهم اقتصادی» است بخشهایی در اقتصاد ما وجود دارد که مهم است مانند نفت و گاز، یا بخش تولید موتور برای خودرو و هواپیما و کشتی که مورد استفاده است. این بخشهای حساس و مهم باید دانش بنیان شود. اینکه می گوییم اقتصاد دانش بنیان، جوانان و دانشمندان نشان دادند که می توانند نوآوری کنند و از سطحی که داریم بالاتر ببرند.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطر نشان کردند: استعداد ایرانی ها که می تواند یک موشک را از فاصله ی 2هزار کیلو متری با خطای چند متری به هدف بزند حتما می تواند در صنایع دیگر هم از جمله نفت و گاز و تولید موتور خودرو و هواپیما و قطار، نوآوری و خلاقیت کند که دولت باید زمینه ی این کار را فراهم بکند.

6)      پیشنهاد ششم: «بهره برداری از بخشهایی که قبلا در آنها سرمایه گذاری کلانی شده است مانند پتروشیمی و ساخت نیروگاه»

برخی بخشها را در کشور سرمایه گذاری کردیم در گذشته مانند نیروگاه سازی یا در زمینه پتروشیمی، امروز کشور به نیروگاه نیاز دارد که وقتی ما در گذشته سرمایه گذاری کردیم، دیگر نباید از بیرون وارد کنیم یا از بیرون کسی را بیاوریم که برای ما بسازند، بلکه باید این بخش ها را احیا کرده و استفاده کنیم.

7)      پیشنهاد هفتم«مشروط شدن همه ی معاملات خارجی به انتقال فناوری به داخل ایران».

از همه معاملات خارجی که انجام می دهیم « انتقال فناوری» را شرط کنیم. البته برادران ما در دولت گفتند که این کار را انجام دادیم. فرض کنید یک شی تولیدی جدیدی را میخواهند بسازند، تولید شده را نخرند بلکه شی را با فناوری مخصوص خود خریداری کنند.

8)      پیشنهاد هشتم برای اقدام و عمل: «مبارزه ی جدی و واقعی بافساد، ویژه خواری و قاچاق است» که ضربات جدی به کشور می زند؛

اگر ما در مقابل آن مجموعه ای که فرض بفرمایید با زد و بست هایی در زمینه ی مسایل اقتصادی ویژه خواری میکنند، خودشان را از امتیازات ویژه برخوردار می کنند و یا دچار فساد پولی و مالی و اقتصادی می شوند، سهل انگاری کنیم قطعا کشور ضرر خواهد کرد. نباید سهل انگاری شود.

 9)      پیشنهاد نهم: «افزایش بهره وری انرژی» که می تواند در روندی مشخص باعث صرفه جویی صد میلیاردی بشود. این همه کار دارد انجام می گیرد، برخی غیر لازم و برخی مضر است به جای آن ها می توانند کار را متمرکز کنند در این بخش، البته شنیدیم ارتقای بهره وری از انرژی، مصوبه ی مجلس نیز هست که باید انجام بگیرد

 10)     پیشنهاد دهم رهبر انقلاب: «نگاه ویژه و حمایتی به منابع متوسط و کوچک برای ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی»

 الان چند هزار کارگاه و کارخانه ی متوسط و کوچک در کشور هست، بنابر آماری که به بنده دادند 60در صد از این ها دچار بیکاری و تعطیلی هستند، این خسارت است. آن چیزی  که در اشتغال و تحرک ایجاد می کند، همین صنایع کوچک و متوسط است

ایشان افزوده اند: البته کارهای دیگری نیز می توان در این مسیر انجام داد اما اگر این ده نکته عملی شود در کشور حرکتی انقلابی، بزرگ و رو به پیشرفت آغاز می شود که اقتصاد ایران را مصونیت می بخشد و تاثیر تحریم هارا کاملا کاهش می دهد

رهبر انقلاب تاکید کردند: در صورت اجرای این حرکت منطقی و انقلابی، دیگر کسی در مقابل تحریم ها نخواهید لرزید و نیازی نیست برای جلوگیری از تحریم های آمریکا، از اصول و مبانی و ارزش ها و خطوط قرمز ایران صرف نظر کند و کوتاه بیاید.

 رهبر انقلاب اسلامی در پایان مسایل فرهنگی را بسیار حایزاهمیت خواندند و افزودند: بار دیگر به مسوولان تاکید می کنم از مجموعه های خودجوش مردمی که در سراسر کشور مشغول کار فرهنگی هستند حمایت کنند.

ایشان افزودند: این مجموعه ها باید روز به روز توسعه یابد و دستگاه های فرهنگی بجای اینکه آغوش خود را روی کسانی باز کنند که اسلام و انقلاب و ارزش ها را قبول ندارند، به حمایت از بچه مسلمان ها و و نیروهای مومن، و حزب الهی بپردازند.

 رهبر انقلاب به جوانان میهن نیز خاطر نشان کردند: «کشور» و «امروز و فردا» مال شماست، و اگر باایمان و خود باوری در میدانها حضور داشته باشید و حرکت کنید، آمریکا و بزرگتر از آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس