• جمعه 14 ارديبهشت 1403
  • الجمعة 25 شوال 1445
  • Friday 03 May 2024
فرهنگی

بازی جدید شهرداری اصفهان با هنرمندان؛

سرنوشت نامعلوم میراث پیشکسوت عکاس، در هاله های ابهام

   25 اسفند 1400  4732

چرا کاری می‌کنند که مردم به همه چیز بی‌اعتماد شوند؟

احتساب - شیما خزدوز - اصفهان شهرداری منطقه ۶ و مجموعه تاریخی تخت‌فولاد اصفهان از حدود سه سال پیش آرشیو، گنجینه و مجموعه شخصی میرعبدالله هاشمی نسب‌نمین، عکاس پیشکسوت اصفهانی که شامل چند میلیون عکس قدیمی و وسایل عکاسی بوده را با وعده نگهداری در موزه‌ای به نام او تحویل گرفته‌اند، اما هنوز خبری از راه‌اندازی چنین موزه‌ای نیست و حتی این مجموعه به وی بازگردانده نشده است.

این عکاس پیشکسوت با بیان اینکه در سال‌های اخیر، اغلب خانه‌اش پاتوقی برای عکاسان جوانی بوده که به وسایل عکاسی نیاز داشته‌اند، به ایسنا می‌گوید: دانشجویان ابتدای هر ترم تحصیلی برای در اختیار داشتن این وسایل به من مراجعه می‌کردند، وسایل را امانت می‌بردند و پس از پایان کار، تحویل می‌دادند.

او توضیح می‌دهد: روزی تعدادی از اساتید دانشگاه هنر که تمام عکس‌ها، صفحه و آرشیو ۷۰ ساله مرا در فضای مجازی دیده بودند به دیدارم آمدند و درخواست کردند که بخشی از آرشیو عکس‌ها را تحویل و اسکن بگیرند و سپس در قالب کتاب منتشر کنند. اما اسفند سال ۱۳۹۸ که من هنوز برای تحویل این آرشیو به دانشگاه اقدام نکرده بودم، شهردار سابق اصفهان به همراه‌ شهردار سابق منطقه ۶ اصفهان، همچنین مدیر وقت مجموعه تاریخی تخت فولاد و مسئول روابط عمومی منطقه ۶ که واسطه این دیدار بود، به منزلم آمدند و درخواست کردند تمام آرشیو عکس و وسایل عکاسی‌ام که شامل ۲۵ لنز نیکون، ۲۵ عدد دوربین‌های مختلف آنالوگ، ۶۲ آلبوم عکس قدیمی همچنین ۴۱هزار ۸۳۰ حلقه فیلم آنالوگ، ۴ میلیون عکس‌های مختلف ورزشی، سه دستگاه پخش اسلاید، سه عدد دوربین فیلم‌برداری، سه پرده پخش اسلاید، ۱۲۰ نوع فیلتر عکاسی و سه عدد سه‌پایه بود را به شهرداری تحویل دهیم تا در موزه‌ای اختصاصی که قرار است به نام خود من ساخته شود، منتقل و نگهداری کنند و به غیر از دانشجویان، مردم و گردشگران نیز از این مجموعه دیدن کنند. حتی روزی از طرف مجموعه تخت فولاد من را دعوت کردند و به جایی بردند که کارگرانی در حال کار بودند. آنجا به من گفتند که قرار است در این مکان، موزه‌ای که دیوار شیشه‌ای دارد به نام شما ساخته شود. من نیز به این امید که آرشیوم در موزه‌ای اختصاصی نگهداری خواهد شد، پیشنهاد را پذیرفتم و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان که کمتر از ارزش این آرشیو بود را از شهرداری دریافت کردم.

آن‌طور که هاشمی‌نسب روایت می‌کند، سه سال از این ماجرا گذشته، اما در این مدت هیچ خبری از موزه اختصاصی نبوده و شهرداری پیشنهاد انتقال این گنجینه را به موزه عکس اصفهان که قرار است آرشیو تمام عکاسان در آن قرار بگیرد را اعلام کرده است.

او می‌افزاید: من با این تصمیم جدید مخالفم و در این مدت مرتب پیگیر بودم و تماس می‌گرفتم، اما پاسخی به من نمی‌دادند. تا اینکه مدیریت شهری اصفهان و مدیر مجموعه تاریخی تخت فولاد نیز تغییر کردند و حالا شهردار منطقه ۶ و مدیر مجموعه تخت فولاد افراد دیگری هستند. تیم قبلی شهرداری که این آرشیو و وسایل را از ما تحویل گرفتند، گفته‌اند که از این پس برای پیگیری ماجرا باید با شهردار و مدیر جدید مجموعه تخت فولاد ارتباط بگیرید. ماه گذشته طی پیگیری‌هایی که انجام دادیم، مدیر فعلی مجموعه تخت فولاد از بنده دلجویی کرد. اما من درخواست برگشت این مجموعه را اعلام کردم. چرا که ارزش معنوی این آرشیو برای من مهم‌تر است، اما باز پافشاری کردند که مجموعه نزد شهرداری باقی بماند تا در تاریخ ۶ اسفند به فرهنگسرایی انتقال داده شود. امروز ۲۲ اسفند است و من هر چه با مدیریت مجموعه تخت فولاد تماس می‌گیرم، پاسخی به تماسم داده نمی‌شود.

میرعبدالله هاشمی‌نسب با اشاره به اینکه این مجموعه حاصل تلاش ۷۰ ساله او در حوزه عکاسی ایران نیز بوده، می‌گوید: من سال‌ها از سراسر ایران عکاسی کردم و این سال‌ها در خانه‌ام به روی جوانان باز و وسایلم در اختیارشان بوده است.

وی می‌گوید: چند سال پیش صداوسیما، مصاحبه‌ای با من انجام داد. در آن مصاحبه، گزارشگر گفت که شنیده‌ام شما تعداد زیادی دوربین دارید و این‌ها را در اختیار جوانان قرار می‌دهید. گفتم بله اشکالی دارد؟ گزارشگر در پاسخ گفت که شاید دوربین‌هایی که امانت می‌دهید را برنگردانند. من جواب دادم که مهم نیست، این‌ دانشجویان تفاوتی با فرزندانم ندارند.

این عکاس پیشکسوت که همواره حس وطن‌پرستی داشته و به گفته خودش از این رو آرشیو و وسایلش را برای نگهداری در موزه به شهرداری تحویل داده، می‌گوید: روزی دخترم که خارج از کشور زندگی می‌کند خطاب به من گفت: بیایید اینجا خانه و حقوق و بیمه در اختیارت می گذارند. در پاسخ به او گفتم که آیا ارزش دارد وطنم را بدهم و این‌ها را بگیرم؟

من وسایلم را در اختیار شهرداری گذاشتم تا در جایی امن، برای مراجعه و بازدید مردم نگهداری شود. اما امروز برخی با بی‌احترامی با من برخورد می‌کنند. می‌خواهم بدانم آیا مجموعه من برای ایران است یا برای پست و مقام عده‌ای؟ چرا کاری می‌کنند که مردم به همه چیز بی‌اعتماد شوند؟ من وقتی موضوع را پیگیری کردم به من گفتند آرشیو را به هر که تحویل داده‌اید باید از خودش پس بگیرید.

روزی که این مجموعه را تحویل دادم ۹۶ کیلو وزن داشتم و امروز از شدت غصه ۸۰ کیلو شدم. من مستاجر هستم و این روزهای آخر سال صاحب‌خانه هم جوابم کرده است. چه کسی در این شهر پاسخگوی من است؟

معاون فرهنگی شهرداری منطقه ۶ اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: از جزئیات این ماجرا بی‌اطلاع هستم و به طور کلی این موضوع مربوط به مدیریت فعلی نیست، اما از آنجایی که میرعبدالله هاشمی‌نسب از پیشکسوتان عکاسی اصفهان و قابل احترام است، این چالش از جانب معاونت فرهنگی شهرداری منطقه ۶ پیگیری خواهد شد. او خاطرنشان می‌کند: با توجه به این که روزهای آخر سال است، ایشان باید کمی دیگر صبوری کنند تا مساله حل شود.

ایسنا برای تکمیل این گزارش با مدیر پیشین مجموعه تاریخی تخت فولاد نیز تماس گرفت که او پیشنهاد داد برای پیگیری این موضوع با مدیر جدید مجموعه تخت فولاد و شهردار جدید منطقه ۶ تماس گرفته شود.

ایسنا چندین مرتبه با مدیر فعلی مجموعه تاریخی تخت فولاد و شهردار فعلی منطقه ۶ اصفهان نیز تماس گرفت، اما تماس‌ها بی‌پاسخ بود. با این حال این خبرگزاری منتظر شنیدن و انتشار پاسخ این دو مسئول نیز است.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس