• جمعه 14 ارديبهشت 1403
  • الجمعة 25 شوال 1445
  • Friday 03 May 2024
سیاسی

مدیریت پسماندهای هسته ای

یکی از مباحث جدی مدیریت بحران احتمالی در نیروگاه های هسته ای

   05 آبان 1394  354

با توجه به ضرورت نیاز نیروگاه هسته ای در ایران با خانم پروفسور غازی، مصاحبه داشتیم و در خصوص زیرساخت های مورد نیاز جهت جلوگیری از احتمال بحران های آتی نیروگاه های هسته ای در ایران و راهکار های مرتبط با پیشگیری بحران در این خصوص جویا شدیم و از وی درخواست کردیم آنچه بعنوان وظایف دولت ها در این راستا جهت ایمنی وجود دارد را بیان نماید، آنچه در پی می خوانید ماحصل این گفتگوست:

 

اصولاً انرژی هسته­ای به عنوان یک سوخت جانشین برای سوخت­های فسیلی که منابعی ناپایدار و موجب ایجاد آلودگی­های بسیار اتمسفری و تغییرات اقلیمی ناشی از آن شده است انرژی مناسبی می­باشد به ویژه آنکه با مصرف سوخت اندک که اورانیوم است انرژی بسیار فراوانی به صورت برق به دست می­آید. استفاده از این نوع انرژی در جهان به خصوص در کشورهای پیشرفته سابقه تقریباً 70 ساله داشته و هم اکنون بیش از 32 کشور با 441 نیروگاه در حال فعالیت می­باشند. ایالات متحده آمریکا با داشتن 104 نیروگاه هسته­ای و ظرفیت 101240 مگا وات، بزرگترین تولید کننده برق هسته­ای در جهان می­باشد. تولید این انرژی نیازمند دسترسی به ذخایر اورانیوم و سپس داشتن دانش و فناوری چرخه سوخت هسته­ای است که کشورهای پیشرفته به کمال دارای فرآیندهای کامل فناورانۀ این صنعت می­باشند و کشورهای در حال توسعه نیز در پرتو همکاری­های فنی و سرمایه گذاری بین المللی از این انرژی بهره مند می­باشند.

گرچه داشتن نیروگاه­های هسته­ای و تولید برق اتمی تضمینی در راستای تأمین انرژی برای مصارف گوناگون صنعتی، خانگی، اداری، تجاری، کشاورزی و ... می­باشد اما خود با ریسک­های بسیاری همراه است که در مواردی نیز این ریسک­ها به بحران­های جدی تبدیل شده است. مشخص ترین مثال ­ها در این زمینه نیروگاه چرنوبیل اوکراین در سال 1986 و نیروگاه فوکوشیمای ژاپن در سال 2011 می­باشد. در ارتباط با نیروگاه چرنوبیل، گازهای آلاینده منتشر شده از آن تقریباً سراسر قاره اروپا را فراگرفت و در برخی از تحلیل­های علمی، آثاری از آن حتی در غرب ایران (محور کوه­های زاگرس) هم گزارش گردیده است. در عین حال آلودگی در محیط نیروگاه و منطقه­ای که در آن حادثه به وقوع پیوست تا سال­های بسیاری پس از آن سبب ایجاد بیماری­های خطرناک نظیر سرطان گردید. در فوکوشیمای ژاپن هم آمار تلفات انسانی 7190 نفر، مجروحان 2611 نفر و مفقود شده­ها 10905 نفر گزارش شده و در جریان حادثه، مدیریت بحران ژاپن موفق به تخلیه 376907 نفر گردید(منبع: GOJ/UNOCHA AS of 19 March 2011) و اکنون نیز با برنامه­ای بسیار پیشرفته، بازسازی پس از بحران را با هزینه فوق العاده سنگین که همه ملت­ ژاپن، آماده پرداخت آن بوده­اند، به پیش می­برد. آلودگی ناشی از ورود مواد رادیواکتیو به اقیانوس آرام هم تا حدود آب­های غرب کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا به صورت آثاری در بدن ماهی­ها گزارش شده است.

بدیهی است بحران­های نیروگاه­های هسته­ای که عمده آن زیست محیطی است ناشی از ورود مواد رادیواکتیو جامد، مایع و گازی در همه محیط های جغرافیایی اعم از خشکی­ها، دریاها، جنگل­ها و پوشش گیاهی و کانون­های توسعه انسانی می­باشد. در عین حال مدیریت پسماندهای هسته­ای یکی از مباحث جدی مدیریت بحران احتمالی در نیروگاه های هسته­ای است که می­بایستی همه کشورها با استفاده از فناوری­ها و روش­های مدیریتی بسیار عالمانه در کاهش ریسک­ها و بحران­های احتمالی به دقت از آن استفاده کنند. چرا که پسماندهای رادیواکتیو دارای عمر بسیار طولانی که حدود 500 سال و فراتر از آن هم هست، می­باشد.

در عین حال، ایمنی مجموعه کسانی که در صنعت انرژی هسته­ای مشغول به فعالیت هستند از اولویت ویژه­ای برخوردار است که این خود یکی از مباحث اصلی مدیریت بحران­های احتمالی آتی در این گونه نیروگاه­ها می­باشد. بدیهی است ریسک آلودگی ناشی از تولید انرژی اتمی در همه مراحل از لحظه استخراج اورانیوم از معدن تا مقصد نهایی که تولید برق می­باشد ودفن پسماندها در اعماق اقیانوس­ها یا دل کویرها را دربرمی­گیرد. در صورتی که قرار باشد تولید انرژی اتمی در کشور ما توسعه یابد می­بایستی دانشگاه­ها، پژوهشگاه­ها و مراکز پژوهشی در توسعه مطالعات، تحقیقات و پیشبرد فناوری اتمی با توجه خاص به آنچه در این گفتار ارائه شد، همت گماشته و نقشه راه و سندی آینده پژوهانه برای همه سازمان­ها، مدیران و مسئولان پیشبرد این صنعت تهیه نمایند به گونه­ای که احتمال ریسک و بحران­های آتی این نیروگاه­ها را به حداقل برساند و از لحاظ معیارهای ایمنی در سطحی بسیار پیشرفته عمل شود.

انتخاب نوع رآکتور که در گروه­های PHWR, PWR, BWR, GCR, LWGR و FBR می­باشند دارای کمال اهمیت است. البته رآکتورهای مزبور مربوط به فناوری شکافت هسته(Nuclear Fission) ، در تولید انرژی می­باشد که تقریباً تمامی نیروگاه های اتمی جهان از یک یا چند فناوری مزبور استفاده می­کنند که احتمال بروز خطر و بحران­های ناشی از آن در راستای تهدید شرایط و وضعیت ایمنی انسان­ها و محیط بسیار زیاد است ولی در رآکتورهای جدید که از نوع جوش هسته­ای و یا گداخت هسته­ای(Nuclear Fusion)  هستند، وقوع خطر و بروز بحران به حداقل کاهش می­یابد.

در کشور ما  تقریباً 100 درصد انرژی مصرفی از سوخت­های فسیلی تأمین می­شود که منابعی تجدیدناپذیر بوده و همراه با ایجاد آلودگی های بسیار می­باشد که خود سلامت انسان­ها و همه محیط­ها را تهدید کرده و خواهد کرد. از سوی دیگر کشور ما دارای تعهدات بین المللی از آن جمله کنوانسیون تغییر اقلیم می­باشد که لازمه آن اقدامات بسیار و از آن جمله کاهش تولید و مصرف سوخت­های فسیلی و توسعه فناوری­های انرژی­های جایگزین است که در رأس  آن، توسعه فناوری همه انرژی­های تجدیدپذیر می­باشد. ولی باید توجه داشت که با رشد جمعیت کشور، توسعه صنعتی و افزایش رفاه و سطح زندگی مردم، تولید و مصرف هرچه بیشتر انرژی نیاز می­باشد. با این دیدگاه در کوتاه مدت هیچ نوع انرژی جز انرژی هسته­ای نمی­تواند پاسخگوی تقاضای همه بخش­ها باشد اما در دراز مدت می بایستی توسعه انرژی­های تجدیدپذیر جزء اولویت­های قطعی در وزارتخانه­ها و سازمان­های مربوطه باشد.

اصولاً خطرات و بحران­ها می­تواند ناشی از عوامل طبیعی، تکنولوژیکی، انسان ساخت و یا ترکیبی از آنها باشد. در این راستا منشأ بحران نیروگاه فوکوشیما از یک حادثه طبیعی یعنی وقوع سونامی در اقیانوس آرام و حمله امواج سهمگین به نیروگاه آغاز شد و به این نیروگاه که در ساحل شرقی ژاپن قرار داشت، آسیب­ها و خسارت­های فوق العاده زیادی وارد ساخت. این سانحه و در حقیقت این فاجعه بزرگ ترکیبی از عوامل طبیعی و انسانی بود که متأسفانه در بحث پیش بینی، هشدار و مدیریت قبل از بروز بحران بسیار نارسا عمل کرد و حاصل آن تلفات و آسیب­های بسیار گسترده و دلخراشی بود که در بحث­های فوق آمار آن بیان گردید. البته در بسیاری از اسناد علمی، مقصر واقعی را شرکت برق مربوطه می­دانند که آمارهای واقعی و صحیح را هم تاکنون این شرکت اعلام ننموده است و اصولاً خود را از خطا مبّرا می­داند. باید دانست حوادث دیگری نظیر چرنوبیل را ناشی از سهل انگاری و عدم مدیریت کارآمد تکنولوژیکی و اداره دقیق و به موقع یک واحد از هشت واحد نیروگاه­های چرنوبیل می دانند که سبب انفجار نیروگاه و انتشار بسیار گسترده آلاینده­های جامد، مایع و گازی در منطقه گردید.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس