• جمعه 14 ارديبهشت 1403
  • الجمعة 25 شوال 1445
  • Friday 03 May 2024
اخبار برگزیده

جراحی بزرگ اقتصادی؛ تصمیم تاریخی با ریسک بالا

   21 خرداد 1402  75

احتساب- «بهروز بهشتی» فعال سیاسی رسانه ای به مرور تاریخی ترین تصمیم اقتصادی پس از انقلاب اسلامی پرداخت:

بالاخره پس از كش و قوس هاي فراوان در ساليان اخير بر سر ارز ترجيحي و آثار زيان بار آن از جمله بر اقتصاد ملي و سركوب توليد داخلي به خاطر اختلاف قيمت ارز تريجي با بازار آزاد و عدم شجاعت، كفايت و جسارت و عافيت طلبي دولتمردان سابق در اصلاح اين روند كه باعث ايجاد غده سرطاني رانت و فساد گسترده شده و رانت خواران و دلالان را برنده بزرگ اين ارز كرده بود و كار تا جايي پيش رفته كه در شرايط بحران امنيت غذايي در جهان؛ اقلام اساسي معيشت مردم با قاچاق پيدا و پنهان سر از كشورهاي همسايه در آورده بود؛ دولت سيزدهم و در راس آن آيت الله رئيسي مصمم به سراغ اجراي بزرگترين تصميم اقتصادي تاريخ كشور پس از انقلاب اسلامي رفتند تا با ريسك پذيري بالا، آغاز يك جراحي تاريخي بزرگ اقتصادي را كليد بزنند. آينده نامعلوم نتيجه مذاكرات وين هم باعث نشد تا دولت سيزدهم اين جراحي بزرگ را به آينده مذاكرات گره بزند تا اين توده بدخيم اقتصادي بيش از اين رشد كند.

اما همانطور كه پيش بيني ميشد، آغاز اين جراحي بزرگ به مذاق عده قليلي كه سود اين ارز را تا كنون محل ثروت اندوزي كرده و نبض بازار و معيشت مردم را گروگان گرفته بودند خوش نيامد و از همان ابتدا با موج سواري مجازي و رسانه اي گسترده بر روي افكار عمومي، القاي قحطي بزرگ و ... سعي داشتند تا دولت را با سنگ اندازي از اجراي اين طرح دور كنند.فشار سختي كه هر دولتي را از اتاق عمل اين جراحي بزرگ دور مي كرد، اما سرانجام رئيس دولت با حضور در برنامه زنده تلويزيوني گفت و گو با مردم و اعلام جزئيات اجراي اين طرح و پرداختي ها در قالب نظام عادلانه پرداخت يارانه ها، عزم خود و همكارانش را براي حذف اين توده بدخيم اقتصادي نشان داد.

اظهارات ضد و نقيض اعضاي تيم اقتصادي دولت، ناهماهنگي در آگاهي بخشي به جامعه، عدم اطلاع رساني مناسب و نارسايي در اقناع افكار عمومي در ابتداي اجراي اين طرح از جمله عواملي بود كه مهمترين نقش را در نگراني مردم در شروع آن ايفا كرد و باعث بروز مشكلات فراواني در سطح جامعه و بر بازار اقلام اساسي شد، اما رفته رفته با گذشت چند روز، دولت توانست با سامان دادن به وضعيت اطلاع رساني و آگاهي بخشي و اقناع افكار عمومي به كمك رسانه ها و از طريق كارشناسان و نخبگان بر وضعيت آشفته روزهاي آغازين طرح فائق بيايد و با تمركز بيشتري به سمت ادامه اين جراحي بزرگ اقتصادي حركت كند.

حال كه دولت ريسك بالاي اين جراحي بزرگ را در راستاي حذف رانت و فساد پذيرفته و در موقعيت حساسي از مبارزه با تورم افسار گسيخته و شوك تورمي حاصل از اجراي اين طرح قرار گرفته است، مردم مي توانند با همراهي و مشاركت خود كه بزرگترين سرمايه دولت براي به ثمر نشستن اين طرح بزرگ براي اصلاح ساختار اقتصادي مي باشد ، پس از سالها نتيجه آن را در روند بهبود معيشت خود در آینده کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حس كرده و ترميم حاصل از اين جراحي را در این بازه های زمانی به گفته اغلب کارشناسان لمس كنند.

نظارت مستمر دولت بر اجراي دقيق اين طرح و عدم انحراف از آن با ايجاد شفافيت در كنار همراهي و اعتماد مردم، بدون شك پس از سالها تلخ كامي هاي مداوم اقتصادي، آرزوي بهبود شرايط اقتصادي را به واقعيت بدل خواهد كرد.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس