• پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
  • الخميس 24 شوال 1445
  • Thursday 02 May 2024
اقتصادی

تببين رويكردها ، فعاليت ها، اقدامات و برنامه هاي سال 1394 و سه ماهه اول 1395 در مصاحبه با ابوطالب جلالي مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان

   27 تیر 1395  312

 

آموزش هاي فني و حرفه اي، بايد با انتقال مهارت و شايستگي، پاسخگوي نيازهاي در حال تغيير بازار كار بوده و برابري فرصت ها از جمله اشتغال و رفاه را براي همه افراد جامعه محقق سازد، اين نوع آموزش از اركان توسعه پايدار است كه يكي از آرمان هاي جوامع بشري مي باشد. در شرايط كنوني و به واسطه تحولات اجتماعي و به ويژه اقتصادي، سازمان هاي جهاني راههاي دستيابي به توسعه پايدار را بدون در نظر گرفتن شرايط اختصاصي و اقليمي كشورها؛ آموزش هاي فني و حرفه اي معرفي نموده اند كه در اين راستا، رشد توليد ناخالص داخلي سرانه (GDPI)، پيشرفت صنعتي، افزايش درآمد سرانه، افزايش رضايتمندي و توانمندي هاي فردي، اشتغال مفيد و ... نيز از دستاوردهاي اين مهم مي باشد. ليكن ناشناخته بودن نيازهاي كمي و كيفي بازار كار، كمبود اطلاعات جديد و به روز درخصوص نيروي كار و نارسايي قوانين و مقررات از چالش هاي مهم پيش روي آموزش هاي فني و حرفه اي مي باشد كه با بهره گيري از تجربيات جهاني به نظر مي رسد تأسيس نهادهاي رابط بين صنعت و آموزش فني و حرفه اي تشكيل نهاد سياستگذار واحد و همچنين تفويض اختيارات تصميم گيري به مديران منطقه اي در جهت توجه به نيازهاي محلي منطقه اي ( آمايش سرزمين ) از راهكارهاي بهبود و اصلاح وضع موجود باشد. در حال حاضر و به منظور برون رفت از بخشي از چالش ها و موانع در ماموريت سازمان، مي بايست بيشتر به الگوهاي اصلاح و بهبود وضعيت آموزش و اشتغال در سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور پرداخته شود . از آنجا كهطي ساليان گذشته تعيين كارآيي فرآيند، از مهمترين شاخص هاي ارزيابي بوده كه از طرف متوليان سازمان مورد توجه قرار گرفته است و به واسطه عواملي از قبيل ساعات برگزاري دوره، تعداد مهارت آموختگان، ميزان درآمد حاصله و  هزينه هر دوره سنجيده شده است، در حاليكه متاسفانهمقوله اثربخشي فرآيند آموزش در ارتباط با اهداف اصلي از نظر دور مانده است.لذا ضروريست اثربخشي توسط عواملي چون تشخيص مطالبات محيط هاي كسب و كار، توجه به نياز صاحبان بنگاههاي اقتصادي و اشتغالزا و بازنگري و بهبود مستمر فرآيند آموزش ارزيابي و در دستور كار قرار گيرد .

 

------------------------------------------------------------------------

 

1 – مهمترين برنامه ها و رويكردهاي جديد كاري اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان را در سال 1395 تبيين نماييد؟

çتوسعه كمي و كيفي آموزشهاي مهارتي در بخش دولتي و غير دولتي متوازن با سند آمايش استان

çجلب مشاركت بخش غير دولتي و بنگاههاي اقتصادي جهت سرمايه گذاري در آموزشهاي مهارتي با پشتيباني بخش دولتي

çتدوين سند جامع استاني مهارت براساس مطالعات منطقه اي و آمايش سرزميني

çترويج وتشويق مهارت آموختگان در ايجاد تعاونيهاي مهارت بنيان متناسب با ظرفيتهاي اقتصادي

çراه اندازي مراكز رشد و هدايت نخبگان مهارتي جهت  تجاري سازي ايده ها

çايجاد واحدهاي مطالعاتي به منظور تطبيق ظرفيت هاي درون سازماني با مطالبات بيروني و تنوع بخشي در برنامه هاي آموزشي

çبستر سازي حضور تشكل هاي حمايتي،کاریابی ها و کلینیک های کسب و کار در جنب مراكز آموزش فني وحرفه اي دولتي و غيردولتي

çآينده پژوهي و ترسيم اطلس مشاغل در آينده محتمل و آينده ممكن در 4 حوزه اصلي فناوري هاي سبز ، فناوريهاي زيستي، فنارويهاي ديجيتال و فناوريهاي نانو

çتدوين مدل تعالي و سرآمدي با هدف ارتقاء شاخصها و مؤلفه هاي كليدي در امر مهارت آموزي شامل نيروي انساني، تجهيزات، منابع آموزشي و فضاهاي آموزشي

 

2 –عملكرد آموزشي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان در بخش دولتي در سال 1394 و سه ماهه سال 1395 در مجموع و به تفكيك زن و مرد چند نفر – ساعت و چند نفر - دوره بوده است؟

مجموع عملكرد آموزشي اداره كل در سال 1394، 9308738 نفر ساعت معادل 65128 نفر دوره مي باشد.

تعداد كارآموزان زن در سال 1394، 24672 نفر و 40456 نفر مرد مي باشد.

مجموع عملكرد آموزشي در سه ماهه اول سال 1395، 1925931 نفر ساعت معادل 19953  نفر دوره مي باشد.

تعداد كارآموزان زن در سه ماهه اول  سال 1395، 7905  نفر و  12048 نفر مرد مي باشد.

 

3 – عملكرد آموزشي آن اداره كل در بخش غيردولتي به تفكيك زن و مرد چند نفر – ساعت / نفر – دوره بوده است؟

عملكرد بخش غير دولتي در سال 94 :  7274905.5نفرساعت زن و 1684446نفرساعت مرد  و 36489نفر دوره زن و 12909نفر دوره مرد

عملكرد بخش غير دولتي در سه ماهه اول 95: 2105428 نفرساعت زن و 377679 نفرساعت مرد و 8583نفر دوره زن و1468نفر دوره مرد

 

 

4 – در راستاي بهره گيري از ظرفيت هاي منطقه اي به استناد طرح هاي توسعه اي و آمايشي استان چه اقداماتي (آموزش، نيازسنجي مشاغل و تدوين استاندارد آموزشي) صورت گرفته است؟

çبا عنايت به تحولات و پيشرفت هاي سريع فناوري در جهان امروز و تغييراتي كه همگام با اين تحولات در دنياي كسب و كار اتفاق مي افتد و همچنين دگرگوني هاي جغرافيايي ، جمعيتي ، آمايشي و غيره كه جامعه، اقتصاد و بازاركار را تحت تاثير قرار مي دهد و براي تربيت نيروي كار شايسته ؛ طرح پژوهشي "تدوين سند جامع مهارت اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان مبتني بر مطالعات منطقه اي و آمايش سرزمين" با مشاركت اساتيد دانشگاه، كارشناسان آموزش فني و حرفه اي ، مربيان ، صاحبان حرف و مشاغل به اجرا درآمد. اين طرح هم اكنون در مراحل نهايي و آماده سازي جهت دفاع مي باشد.

çدر راستاي بهره گيري از ظرفيت هاي منطقه اي استان و با همكاري دفتر طرح و برنامه هاي درسي سازمان در سال 1394 تعداد 120 عنوان شناسايي مشاغل جديد بازار كار استان و نهايتا تدوين و بازنگري 79 عنوان استاندارد شغل و شايستگي صورت پديرفت. همچنين در 3 ماهه ابتدايي سال 1395 تعداد 22 عنوان شناسايي مشاغل و ارسال جهت تاييد و تدوين استاندارد صورت پذيرفته است.

ç تعداد 59 عنوان پودمان آموزشي جهت ارتقاء مربيان سازمان با توجه به ظرفيت ها و قابليت هاي استان در سال 1394 تهيه و به مركز تربيت مربي جهت تاييد نهايي ارسال گرديد.

çمشاركت در برگزاري 10 همايش، كارگاه و سمينار آموزشي به شرح زير، در راستاي استفاده از ظرفيتهاي استان و اداره كل:

-          برگزاري همايش توانمندسازي مربيان استانهاي يزد، چهارمحال بختياري، مركزي و اصفهان

-          همكاري در برگزاري همايش اقليم و بهينه سازي مصرف انرژي در سطح استان

-          برگزاري همايش لايه ازن با همكاري اداره كل محيط زيست و دفتر طرح ملي حفاظت لايه ازن در سطح استان

-          برگزاري همايش كسب و كار در سطح استان

-          برگزاري همايش مديريت آب با همكاري شركت آب و فاضلاب استان اصفهان

-          همكاري در برگزاري سومين همايش بزرگ علوم و صنايع غذايي- دانشگاه صنعتي اصفهان

-          مشاركت در برگزاري اولين كنفرانس ملي مديريت راهبردي خدمات

-          مشاركت در برگزاري همايش منطقه اي "دستاوردهاي نوين كامپيوتر و رباتيك" با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد دهاقان

-          مشاركت در برگزاري " دومين كنفرانس علمي سيستم هاي نوين ايجاد اشتغال و كارآفريني" با همكاري موسسه فرهنگي هنري عصر قلم

-          برگزاري كارگاه آموزشي توليد و پرورش قارچ هاي خوراكي ، آشنايي با خاك پوششي و كمپوست" با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان

5– تعداد شركت كنندگان در آزمون هاي سنجش مهارت در سال 1394 و سه ماهه اول 1395 چند نفر بوده و چه تعداد گواهي نامه مهارتي صادر شده است؟

çتعداد شرکت کنندگان در آزمونهای سنجش مهارت در سال 1394 برابر 113605 نفر و در سه ماهه اول 1395 برابر 24861 نفر بوده است. از این تعداد آزمون دهنده در سال 1394 تعداد 98443 نفر قبول شده اند که از این تعداد 59934 فقره گواهینامه صادر و تعداد 38509 فقره آماده صدور می باشد و در 1395 تعداد 25964 فقره گواهینامه آماده صدور می باشد. که شرح عملکرد در زیر می باشد.

آزمون هاي اداره كل در سال 1394: 70257 آزمون هماهنگ، 11050 صنايع دستي، 9786 آزمون صنايع ساختمان، 4283 آزمون ادواري، 18229 آزمون الكترونيكي كه در مجموع 113605 آزمون انجام پذيرفته است .

در سال 1394 تعداد 24600 گواهي نامه تمديد و تعويض گرديده است . تعداد 59934 گواهي نامه صادر شده و 38509 گواهي نامه آماده صدور مي باشد.

آزمون هاي اداره كل در سه ماهه اول سال 1395: 8423 آزمون هماهنگ، 4322 صنايع دستي، 1279 آزمون صنايع ساختمان، 200 آزمون ادواري، 10327 آزمون الكترونيكي كه در مجموع 24861 آزمون انجام پذيرفته است .

درسه ماهه اول سال 1395 تعداد 10139 گواهي نامه تمديد و تعويض گرديده است و تعداد 25964 گواهي نامه آماده صدور مي باشد.

 

6– عملكرد استان در راستاي توسعه آزمون هاي الكترونيك را تبيين كنيد؟

çدر راستای عملیاتی نمودن برنامه " اجرای آزمون های کتبی به صورت الکترونیکی" از سند راهبردی مهارت و فناوری و همچنین ابلاغ دستورالعمل مربوطه، در سه ماهه اول سال 1395 تعداد 10527 نفر در آزمون های الکترونیکی در محل مرکز سنجش الکترونیک شهر اصفهان در آزمون شرکت کرده اند.

ضمنا بمنظور راه اندازی دیگر مراکز سنجش الکترونیک در مابقی مراکز معین آزمون شهرستانها از تعداد 15 مرکز در 11 مرکز تجهیز مراکز سنجش الکترونیک صورت پذیرفته و مابقی در حال آماده سازی است.

 

7- در راستاي طرح توانمندسازي و آموزش هاي مهارتي روستاييان، عشاير و مناطق محروم و مرزي كشور با رويكرد اشتغال پايدار، (مصوب جلسه 4/9/1393 شوراي عالي اشتغال) چه اقداماتي (نيازسنجي، پيش بيني دوره هاي مهارتي و اجراي آموزشها) از زمان ابلاغ تاكنون در آن استان صورت گرفته است؟

çدستورالعمل نياز سنجي آموزشي روستايي و عشايري در سال1392توسط ستاد ابلاغ  و استان اصفهان و شهرستان كاشان به عنوان شهرستان پايلوت انتخاب و نياز سنجي در اين شهرستان با حضور مسئولين و كارشناسان آموزشي روستايي ستاد در طول يك هفته انجام شد .

در سال 1393 كليه شهرستان هاي استان مورد نياز سنجي آموزش روستايي و عشايري مطابق با مفاد دستورالعمل  اجرايي قرار گرفت :نتايج نياز سنجي انجام شده منجر به تغيير رويكرد آموزشي از دوره هاي خدماتي به دوره هاي بخش كشاورزي و گردشگري و صنايع دستي گرديد .

در حال حاضر بيست (20) مركز آموزشي سيار و يك مركز ثابت آموزشي روستايي (در روستاي اراضي شهرستان مباركه ) و سه كانون عشايري در روستاهاي سميرم،جرقويه و فريدونشهر در حوزه ارائه آموزشهاي به جوامع روستايي و عشايري فعال هستند. در سال 1394 بالغ بر 750هزار نفر ساعت آموزش در روستاهاي مختلف و كانون هاي عشايري استان اجرا گرديد. در سال جاري نيز با عنايت به سياست هاي سازمان در هر شهرستان يك دهستان كه داراي امكانات و جمعيت و موقعيت جغرافيايي بهتري بود به عنوان دهستان هدف انتخاب و آموزش هاي روستايي اجرا مي گردد. تعهد سال جاري در بخش آموزشي روستايي و عشايري نيز بالغ بر 800 هزار نفر ساعت پيش عيني شده كه انشاءا... با برنامه ريزي هاي انجام شده و بكارگيري مربيان جديد الاستخدام محقق خواهد شد.

 

8– در راستاي اجراي طرح ارتقاء شايستگي هاي حرفه اي دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي با رويكرد رفع نيازبازار كار كشور به نيروي متخصص (مصوب جلسه 3/9/93 شوراي عالي اشتغال) چه اقداماتي (نيازسنجي، پيش بيني دوره هاي مهارتي و اجراي آموزش ها) از زمان ابلاغ تاكنون در آن استان صورت گرفته است؟

çبه منظور نیاز سنجی و پتانسیل سنجی دوره های آموزشی طرح ارتقاء شایستگی حرفه ای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با رویکرد رفع نیاز بازار کار به نیروی متخصص جلساتی با مراکز رشد و انجمن های علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان برگزار گردید و مقرر شد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان مرکز SCD راه اندازی و در سایر مراکز آموزش عالی و واحد های دانشگاهی مراکز ASD نسبت به برگزاري دوره های آموزشی مهارتي بپردازند.

ç در خصوص پیش بینی دوره های آموزشی با عنایت به تعهدات آموزشی اداره کل در سال جاری در زمینه آموزش فناوریهای راهبردی و نوین با هدف توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی اجرای دوره های مدیریت آب ( با 14 استاندارد آموزشی ) ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ( با 27 استاندارد آموزشی) گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ( با 108 استاندارد آموزشی)  فناوری انرژیهای نو و تجدید پذیر ( با 85 استاندارد آموزشی ) ، زیست فناوری ( با 33 استاندارد آموزشی ) و فناوری نانو ( با 26 استاندارد آموزشی ) در دستور کار قرار گرفته است .

ç اجرای دوره های آموزشی ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های فنی و مهندسی برق و الکترونیک ، مکانیک ، صنایع ، مواد و کشاورزی و همچنین دوره های آموزشی نرم افزار های تخصصی ، کار آفرینی ، مدیریت ( انگیزش ، رفتار سازمانی ، فروش ، بازاریابی ، زنجیره تامین و ...) برای کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی که در راستای طرح ارتقاء شایستگی حرفه ای آنان می باشد در حال اجرا است .

 

9–در سال 1394 و سه ماهه اول سال 1395 چه اقداماتي در زمينه صدور مجوز و ارائه آموزشهاي مرتبط با مشاغل خانگي در سطح استان صورت پذيرفته است؟

ç در سال 1394 تعداد 1013 مجوز مشاغل خانگی مستقل وتعداد 10 مجوز پشتیبان مشاغل خانگی صادر گردید که642 مجوز مربوط به رشته پوشاك است . و در سه ماهه اول سال 1395 تعداد 114 مجوز مشاغل خانگی صادر گردیده است.

در زمینه ارائه آموزشهای مرتبط با مشاغل خانگی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان توانسته تعداد 11713 نفر را بمیزان 1574751 نفرساعت در سال 94 و تعداد 2805 نفر به میزان 259878 نفرساعت را در سال 95 از آموزشهای فنی و حرفه ای بهره مند سازد. از این تعداد در سال 94 ،3375 نفر مرد و 8338 نفر زن و در سال 95 ، 669 نفر مرد و 2136 نفر زن بوده اند

 

10– در زمينه اقتصاد مقاومتي اجراي پروژه "ارتقاء مهارت هاي فني و حرفه اي و كسب و كار بازار محور از برنامه ملي" "عدالت بنيان كردن اقتصاد و توسعه اجتماعي" به سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور واگذار شده است. در اين خصوص چه پيشنهاد اجرايي داريد؟

در راستاي اجراي پروژه ارتقاء مهارت هاي فني و حرفه اي  و كسب و كار بازار محور از برنامه هاي اقتصاد مقاومتي مربوط به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي پيشنهاد مي شود:

ç تنظيم دستورالعمل اجراي پروژه سريعا صورت و به استانها  ابلاغ گردد.

ç فضاهاي آموزشي قابل بهره برداري در راستاي اجراي كسب و كار بازارمحور شناسايي شوند.

ç رؤساي مراكز و مربياني كه در اجراي پروژه همكاري مي نمايند در دوره هاي ارتقاء مهارت حضور و توانمند گردند.

ç به عموم جامعه به ويژه صنايع و صنوف به منظور همكاري در اجراي پروژه با سازمان اطلاع رساني گردد.

çبه صورت ارزيابي دوره اي پيشرفت كار اجراي پروژه ارزيابي و گزارش آن به مديران جهت رفع نواقص احتمالي ارائه گردد.

 

11 - برنامه هاي آن اداره كل در راستاي توانمند سازي زنان را تبيين نماييد؟

ç يكي از برنامه ها اجراي طرح آموزشي انفال با هدف افزايش سهم زنان در بهره گيري از ظرفيت  مراكز آموزشي استان بوده كه در شوراي گسترش ، نظارت و ارزيابي استان در تاريخ 16/06/94 سياستگزاري و برنامه ريزي لازم انجام و اطلاع رساني موضوع نيز طي نامه اي به مديركل امور بانوان و خانواده استانداري صورت پذيرفت. در سال 94 با توجه به آزمايشي بودن طرح مذكور، 7 مركز برادران با 28 كارگاه به اين امر اختصاص يافت و 500 نفر از زنان استان از اين آموزش ها بهره مند شدند. در سال 95 بر اساس مصوبه شوراي گسترش، اين طرح براي كليه مراكز برادران لازم الاجرا مي باشد.

çطرح توانمندسازي و كارآفريني بانوان در حوزه ارتباطات و فنآوري اطلاعات (ICT ) تهيه و به معاونت فناوري اطلاعات استانداري پيشنهاد گرديد كه با موافقت دفتر مذكور مقرر شد اين طرح با همكاري يونسكو براي بانوان استان اجرا شود.

 

12– با توجه به ابلاغ منشور هفدهمين مسابقات ملي مهارت در سال جاري،‌آن اداره كل چه اقداماتي را انجام داده است؟ (تعداد شركت كنندگان مرحله شهرستاني، تعداد حرفه هاي رقابتي، تعداد راه يافتگان به مرحله استاني و ...)

çثبت نام اين مسابقات به منظور ايجاد رقابت سالم بين جوانان كشور از تاريخ 25/12/1394 با ابلاغ منشور اين دوره مسابقات انجام گرديد كه با همكاري اداره كل آموزش و پرورش استان و همچنين دانشگاه ها و مراكز آموزشي صنايع و صنوف، تعداد 9001 نفر نفر از جوانان استان اصفهان متقاضي شركت در مسابقات شدند كه از اين تعداد 6360 نفر مرد و 2641 نفر زن مي باشند كه درصد داوطلبان استان اصفهان نسبت به كل داوطلبان اين دوره از مسابقات در كشور 46/19 درصد(نوزده مميز چهل و شش درصد)  برآورد گرديده است.

تعداد قبولشدگان مرحله كتبي شهرستاني 1051 نفر مي باشند كه پس از آزمون مرحله عملي شهرستاني قبولشدگان در 7و8مرداد ماه سال جاري بهمسابقات استاني راه يافته و نفرات برتر استاني جهت اعزام به المپياد كشوري مشخص ميشوند.

مسابقات جهاني مهارت هر دو سال يکبار از سوي سازمان مهارتهاي جهاني(WSI) در يکي از کشورهاي عضو اين سازمان برگزار مي گردد و و افراد از بين دارندگان مدال سالهاي 1396-1395 انتخاب و براي مسابقات 2017 امارات اعزام خواهند شد.

 

13– در راستاي سياست برون سپاري فعاليت ها (به تفكيك واگذاري و نيز خريد خدمات از بخش خصوصي چه اقداماتي در استان صورت پذيرفته و چه سهمي از عملكرد بخش دولتي را شامل شده است؟

çدر استان اصفهان در سال 1394 و سه ماهه اول سال 95 تعداد 30 فضاي كارگاهي در قالب آموزش همراه با توليد و ارائه خدمات با مشاركت بخش غيردولتي در رشته هاي توليد كفش، صنايع دستي، توليد درب و پنجره upvc، بيوتكنولوژي، نانوتكنولوژي، كشت و كار گلخانه اي،‌پوشاك، قالي بافي، صنايع غذائي، سلامت، تراش سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي و خدمات كسب و كار و كارآفريني فعال گرديده است كه اين آموزش ها سهمي حدودا" 5درصدي از آموزش هاي دولتي را شامل مي شود.

 

14– تعداد آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد استان و برنامه هاي آن اداره كل در جهت توسعه و حمايت از بخش خصوصي را تبيين نماييد؟

çتعداد آموزشگاه هاي آزاد در استان اصفهان 1420 آموزشگاه مي باشد كه حدودا" 9 درصد آموزشگاه هاي كشور را شامل مي شود، برنامه هاي اين اداره كل در جهت توسعه و حمايت از بخش غيردولتي عبارتند از :‌

çفراهم سازی امکان بهرمندی هر چه بیشتر از فضاهای آموزشی مراکز دولتی در قالب قرارداد مشارکتی

çتنظيم تفاهم نامه هاي استانی با اولويت اجراي آموزشها توسط آموزشگاههاي آزاد

ç فراهم سازی امكان ارائه آموزش توسط آموزشگاهها در خارج از فضاي آموزشگاه بر اساس قرارداد آموزشي با ساير دستگاهها، موسسات، صنايع و ...

ç جلوگيري از موازي كاري مراكز دولتي با مشخص نمودن حدود اجراي آموزشها توسط بخش دولتي و غير دولتي

ç اجراي طرح رهگيري اشتغال مهارت آموختگان بخش غير دولتي و ارائه به مراجع تصميم سازي جهت تصويب قوانين حمايتي و انگيزشي

ç پيگيري از مراجع ذيصلاح در خصوص برخورد با مراكز آموزشي غير مجاز

ç برون سپاري آموزشهاي مهارتي به بخش غير دولتي در قالب خريد خدمات در حد اعتبارات اختصاص یافته

ç برگزاری و اجرای دوره های ارتقاء مهارت برای مدیران و مربیان آموزشگاههای آزاد

 

15–سهم آموزش هاي بخش خصوصي از كل آموزش هاي مهارتي اداره كل چقدر است؟

çسهم آموزش های فنی و حرفه ای  بخش خصوصی از کل آموزشها در استان 49.9 می باشد

 

16– اقدامات صورت گرفته در جهت ارتقاي كيفي آموزش هاي ارائه شده توسط بخش خصوصي را تبيين نماييد؟

çانجام 1970 بازرسي در سال 94 و 374 بازرسي از آموزشگاهها در سه ماه اول 95 به دو صورت ارشادي و نظارتي و پيگيري رفع مشكلات مشاهده شده در طول روند بازرسي

çرتبه بندي 913 آموزشگاه تا پايان سال 94  و60 آموزشگاه تاپايان سه ماه اول 95 و بقيه آموزشگاههاي داراي شرايط نيز بايستي تا پايان مرداد سال جاري انجام مي گيرد

ç برگزاري 22جلسات هيات نظارت در سال 94 و 4 جلسه در سه ماهه اول سال جاري به منظور بررسي درخواست هاي ارائه شده از سوي بخش غير دولتي

çبرگزاري 82جلسات هم انديشي  در سال 94 و 13 جلسه در سه ماهه اول سال 95بين آموزشگاههاي آزاد  وروسا وكارشناسان مراكز به منظور بررسي تهديدات و فرصتها و نقاط قوت و ضعف پيش رو ي آموزشگاهها و ارائه راهكارهاي مناسب در اين خصوص

 

17– نحوه تعامل اداره كل با كانون و انجمن هاي صنفي آموزشگاه هاي آزاد استان و شهرستان ها به چه ميزان است؟

ç برگزاري جلسات هيات نظارت  استان با حضور اعضاي معرفي شده بخش غير دولتي به منظور تصميم گيري در خصوص درخواستهاي ايشان

çبرگزاري جلسات هم انديشي و تخصصي با كانون و انجمن هاي استان به منظور استفاده حداكثري از منابع موجود و ارائه راهكار در رفع موانع موجود در پيش ري بخش غير دولتي

ç به منظور دستيابي آموزشگاهها و ارتقا سطح دانش و مهارت حمايت از تشكيل انجمن هاي صنفي تخصصي مانند انجمن تخصصي صنايع پوشاك ودوختهاي سنتي ومراقبت زيبايي

 

18– عملكرد و برنامه هاي آموزش فني و حرفه اي استان در راستاي توانمندسازي آسيب ديدگان اجتماعي در سال 1394 و سه ماهه اول سال 1395 را تبيين كنيد؟

çاداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان در سال هاي 94 و 95 در راستاي كاهش آسيب هاي اجتماعي اقدام به برگزاري 600 دوره آموزشي براي 7145 نفر نموده است كه شامل آموزش معتادان بهبود يافته، مددجويان سازمان بهزيستي اعم از زنان بدسرپرست و بي سرپرست و زنان سرپرست خانوار، معلولين، متكديان و نوجوانان خياباني و همچنين آموزش سكونتگاههاي غيررسمي و بافت هاي فرسوده مي باشد.

اين اداره كل همچنين اقدام به برگزاري دو دوره آموزش مدديار بازپروري اعتياد به تعداد 60 نفر – برگزاري دوره هاي پيشگيري از اعتياد و آسيب هاي اجتماعي براي كليه كارآموزان مراكز آموزش فني و حرفه اي استان – برگزاري همايش پيشگيري از اعتياد براي صنايع و صنوف با همكاري ستاد مبارزه با مواد مخدر – برگزاري نمايشگاه اعتياد و پيامدهاي سوء آن در كليه مراكز آموزش فني و حرفه اي نموده است.

 

19– در راستاي مشاركت ذينفعان و شركاي اجتماعي، كارفرمايان و كارآفرينان صنايع، صنوف، دانشگاه ها و مؤسسات آموزشي، تشكل هاي كارگري و كاريابي ها و جويندگان كار، برنامه ها و اقدامات آموزش فني و خرفه اي استان را تبيين كنيد؟

ç انعقاد بيش از 60 تفاهم نامه همكاري با دانشگاه ها ، صنايع و صنوف، مؤسسات آموزشي و دستگاه هها

ç انعقاد بيش از 160 قرارداد آموزشي ماده 17 در قالب همكاري آموزشي با دانشگاه ها، صنايع و صنوف و دستگاه ها

ç آموزش تعداد 20000 نفر در قالب همكاري مشترك با شركاي اجتماعي

ç درآمدزايي بالغ بر 3/1 ميليارد تومان در قالب همكاري هاي مشترك

ç فراهم سازي شرايط حضور تشكل هاي حمايتي، كاريابي ها و كلينيك هاي كسب و كار در جنب مراكز آموزشي

ç اجراي طرح صلاحيت حرفه اي بر كاركنان دو صنعت بزرگ فولاد كشور

 

20– عملكرد آن اداره كل در در راستاي ساماندهي مراكز آموزشي از طريق نظام رتبه بندي مراكز آموزشي اعم از دولتي و خصوصي را بيان كنيد؟

çبر اساس گزارش پورتال، اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان داراي 54 مركز ثبت شده مي باشدكه از اين تعداد ارزيابي دروني 39 مركز انجام گرديده است. در بررسي كارشناسان محترم دفتر بهسازي و نظارت ارزيابي بيروني 10 مركز تاييد و گواهينامه اعتبارسنجي با مشخصات 2 مركز در سطح عالي، 7 مركز خوب و 1 مركز متوسط صادر گرديد . و 39 مركز ديگر به شرح 2 مركز در سطح عالي، 19 مركز خوب و 18 مركز نيز در سطح متوسط ارزيابي درونيشان تكميل گرديد.

اقدامات اداره كل استان اصفهان بر اساس خروجي اعتبارسنجي :

çتشكيل كميته كارشناسي تجهيزات با حضور مربيان ارشد هر رشته و جابجايي تجهيزات با نظر اين كميته به منظور صرفه جويي در هزينه ها و ساماندهي تجهيزات .

çبرنامه ريزي جهت تجميع كارگاههاي آموزشي مرتبط به صورت دپارتمان .

çتدوين الگوي نياز سنجي آموزش در صنايع .

çارائه الگوي تدوين سند چشم انداز مراكز با توجه به ملاك ها و نشانگرهاي ارزيابي دروني مراكز .

çارائه الگويي جهت  طراحي و ايجاد بانك اطلاعاتي جامع مهارت آموختگان به مراكز .

 

21– برنامه هاي آن اداره كل در ارتباط با تشويق بخش خصوصي براي ايجاد آموزشگاه در حوزه فناوري راهبردي و نوين چيست؟

çارتباط با مجامع تحقيقاتي و دانشگاهي و تشويق ذينفعان ايشان به ايجاد مراكز آموزشي در زمينه فناوري هاي نوين

çانعقاد تفاهم نامه با شهرك علمي تحقيقاتي در راستاي ايجاد مركز رشد در جوار مراكز آموزش فني و حرفه اي

çقراردادن فضاي مازاد مراكز آموزش فني و حرفه اي در اختيار مراكز آموزش آزاد به طور مثال بيوتكنولوژي و نانوتكنولوژي

çفراهم سازي امكان استفاده از سالن هاي همايش و ديگر امكانات اداره كل در راستاي برگزاري همايش ها و سمينارهاي مرتبط با حوزه فناوري هاي نوين

çاولويت دادن در پرداخت تسهيلات در دسترسي به آموزشگاه هاي فناوري هاي نوين

 

22– مهمترين برنامه هاي آن اداره كل در راستاي بزرگداشت ششم مرداد روز ملي آموزش هاي فني و حرفه اي و كارآفريني را بيان كنيد؟

ç حضور مدير كل استان در نمازجمعه مورخ 1/5/95 شهر اصفهان به عنوان سخنران پيش از خطبه ها و همچنين حضور رؤساي مراكز در نمازجمعه شهرستانهاي مربوطه به عنوان سخنران پيش از خطبه ها

ç ملاقات با دكتر جمالي نژاد شهردار اصفهان به منظور استفاده از ظرفيت هاي دو مجموعه و انعقاد تفاهم نامه همكاري

ç برگزاري جشن مهارت با حضور نمايندگان مجلس، مسئولين ستادي سازمان، مسئولين استانداري، مديران كل دستگاه هاي اجرائي كه بيشترين همكاري را با اين اداره كل داشته اند و خانواده آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان و تقدير از فعالان عرصه آموزش هاي فني و حرفه اي به ويژه مديران آموزشگاههايي كه بيشترين عملكرد و ايجاد اشتغال را داشته اند.

ç برگزاري آئين رونمائي از كانون نخبگان مهارت در جشن مهارت

çديدار رؤساي مراكز در مدت هفته مهارت به همراه يكي از مسئولين اداره كل با نماينده گان شهرستان، فرماندار، شهردار و امام جمعه

ç نصب بنر بزرگداشت هفته مهارت و روز ملي كارآفريني و آموزش هاي فني و حرفه اي در ورودي آموزشگاههاي آزاد فني و حرفه اي استان

ç تشكيل جلسه شوراي هماهنگي دستگاه هاي ذيل وزارت تعاون‌، كار و رفاه اجتماعي در هفته مهارت

ç برگزاري دوره هاي آموزشي كوتاه مدت و رايگان در هفته مهارت توسط آموزشگاه هاي آزاد استان

ç افتتاح كارگاه هاي مشاركتي با بخش غيردولتي و آموزشگاه هاي آزاد در هفته مهارت

ç برپايي نشست خبري با حضور خبرگزاري ها و اصحابه رسانه ويژه هفته مهارت

ç نصب بنر به ابعاد حداقل 4*3 در هفته مهارت در ميادين و ورودي مراكز آموزش فني و حرفه اي

çمشاركت در برگزاري همايش آموزش و اشتغال و اعزام پژوهشگران

ç رونمايي از تورمجازي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان

çحضور در برنامه هاي راديويي و تلويزيوني در طول هفته مهارت

ç تبليغات گسترده از طريق پورتال، پيامك و فضاي مجازي

ç بازديد مسئولين استاني به ويژه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از كارگاه هاي مهارتي

ç برگزاري مرحله استاني مسابقات ملي مهارت

 

23 - در راستاي دسترسي عادلانه و برابر به فرصت مهارت آموزي با رويكرد محروميت زدايي مبتني بر اقتضائات بومي،‌فرهنگي و جغرافيايي چه اقدامات ويژه اي انجام شده است؟

çبا عنايت به جامعه هدف سازمان، ضمن شناسايي اين گروه ها و اطلاع رساني به دستگاههاي اجرايي مرتبط برنامه ريزي هاي لازم درخصوص توزيع عادلانه آموزش هاي فني و حرفه اي در استان صورت پذيرفت. اهتمام ويژه در راستاي نيازهاي آموزشي احصاء شده و پاسخگويي به نيازهاي مهارتي جوانان، زنان و جويندگان كار از اولويت هاي برنامه ريزي در اين خصوص بوده است بنابراين تعهدات سال95 اين اداره كل، تقريبا 30% از جامعه هدف كارجويان شهري – 26% كارجويان روستايي – 29% شاغلين كشاورزي – 25% از دانشجويان استان – 27% سربازان و 36% زندانيان را پوشش مي دهد .

 

24– سهم حوزه هاي صنعت، خدمات و كشاورزي در كل استان چه ميزان است؟

çسهم حوزه های صنعت ، خدمات و کشاورزی از آموزش های مهارتی غیر رسمی در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و نسبت مشاغل به شرح زیر می باشد :

نسبت آموزش بخش دولتي: 9 درصد كشاورزي، 60 درصد صنعت، 31 درصد خدمات

نسبت آموزش بخش غيردولتي: 2 درصد كشاورزي، 10 درصد صنعت، 88 درصد خدمات

نسبت آموزش بخش دولتي و غيردولتي: 5.5 درصد كشاورزي، 35 درصد صنعت و 59.5 خدمات

نسبت مشاغل :‌11.7 درصد كشاورزي، 42.1 صنعت، 46.2 درصد خدمات ارزيابي مي گردد.

 

برنامه ریزی برای تغییر ترکیب آموزشها و تناسب آن با اشتغال استان بوده بطوریکه نسبت آموزش های در بخش دولتی به سمت بخش صنعت و کشاورزی افزایش یابد

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس