• چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
  • الأربعاء 23 شوال 1445
  • Wednesday 01 May 2024
اجتماعی

جرايم مربوط به فيشينگ

   01 شهریور 1395  200

چگونگي پيگيري جرم "فيشينگ"، تصور کنيد يک روز که مشغول بررسي ايميلتان هستيد به صورت غيرمنتظره چند پيام از يک موسسه خيريه دريافت کنيد.

در اين زمان شايد دوست داشته باشيد پيام‌ها را باز کنيد و از طريق وب‌گاه سايت موسسه در حد توانتان مبلغي پول به آن کمک کنيد اما غافل از اينکه وبگاه موسسه قلابي است.

در واقع اين پيام از سوي يک عده افراد سودجو داده شده است تا با تحريک احساسات و عواطف نوع‌دوستانه شما کلاهبرداري کنند.

در اين صورت براي برگرداندن مالي که با کلاهبرداري از دست داده ايد چه مي کنيد؟ اصلا چه کاري مي‌توانيد بکنيد؟ خاطرتان جمع باشد ما به شما مي گوييم که قانون براي اين مشکل هم راه حل دارد.

معني لغوي فيشينگ چيست

در صورت ارتباط با کامپيوتر و دنياي اينترنت ممکن است با اصطلاحي به نام فيشينگ برخورد کرده اما معناي آن را به خوبي متوجه نشده باشيد.

فيشينگ (Phishing)عبارت است از به‌دست آوردن اطلاعات شخصي افراد مانند نام کاربري، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکي و... از طريق جعل يک وب‌گاه، نشاني پست الکترونيک و... . به عبارت ديگر روشي است تا افراد سودجو با ايجاد وب‌گاه‌ها يا پست الکترونيک ‌هاي قلابي به تحريک و ترغيب شما بپردازند و اطلاعات حساس و شخصي تان را به منظور سرقت يا کلاهبرداري دريافت کنند.

در فيشينگ ابتدا فرد از طريق پست الکترونيک ، آگهي‌هاي تبليغاتي يا صفحات قلابي پايگاه‌هاي گوناگون به يک صفحه ساختگي راهنمايي مي‌شود.

سپس از او خواسته مي‌شود تا اطلاعات حساسي را مانند اطلاعات کارت اعتباري در آنجا وارد کند.

در صورت گمراه شدن فرد و وارد کردن اطلاعات، فيشرها (مرتکبان فيشينگ) به اطلاعات شخص دسترسي پيدا و به اين ترتيب از او کلاهبرداري مي کنند، مانند اينکه افرادي نشاني وب‌گاه يک بانک را با کمي تغيير و بسيار شبيه نشاني اصلي جعل و به اين ترتيب از اطلاعات شخصي مراجعه کنندگان به پايگاه آگاه مي‌شوند و از آن اطلاعات سودجويي مي‌کنند.

روشهاي اجراي فيشينگ

فيشينگ به صورت‌هاي گوناگوني اجرامي شود اما برخي راه‌ها رايج تر است و بيشتر از بقيه مورد استفاده قرار مي گيرند.

پست الکترونيک هاي قلابي از طرف افرادي که ادعا مي‌کنند همکار شما بوده يا شما را مي‌شناسند، تبليغات دروغين و غيرواقعي در شبکه‌هاي اجتماعي، وب‌گاه‌هاي قلابي براي امور خيريه و تاسيس وب‌گاه‌هايي با نام‌هاي مشابه وب‌گاه‌هاي شناخته‌شده از اصلي ترين روش‌هاي اجراي اين نوع کلاهبرداري است.

فراموش نکنيد که اين افراد به طورمعمول پايگاه‌هايي با ظاهري آراسته و تيترهاي رسمي از سازمان‌ها، شرکت‌ها، بانک‌ها يا موسسات مالي ايجاد مي‌کنند، زيرا براي فريب مردم لازم است همه چيز تا آنجا که ممکن است واقعي به نظر برسد.

مجازات فيشينگ

فيشينگ جز رواج بي‌اعتمادي بين مردم، تحصيل مال نامشروع و اختلال و بي نظمي در ساختار اقتصادي و اجتماعي جامعه اثري ندارد؛ به همين دليل قانونگذار آن را جرم دانسته و براي مرتکبان مجازات در نظر گرفته است.

اين قانون در ماده 13 در مقام بيان مجازات کلاهبرداري اينترنتي بيان مي‌کند که مرتکبان علاوه بر رد مال به صاحب آن‌ به حبس از يک تا پنج سال يا جزاي نقدي از بيست تا يکصد ميليون ريال يا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

به دادسراي ويژه جرايم رايانه‌اي مراجعه کنيد

براي اينکه بتوانيد هرچه سريعتر عليه کلاهبرداران اقدام کنيد و به مال از دست رفته تان برسيد،نخستين گام اين است که به دادسراي عمومي و انقلاب محل وقوع جرم مراجعه کنيد و براي اينکه کارتان بهتر پيش برود خوب است در اين باره به دادسراي ويژه جرايم رايانه اي مراجعه کنيد.

دادسراي ويژه جرايم رايانه اي در استان اصفهان به نشاني خيابان آتشگاه روبروي پمپ بنزين دادسراي شماره 2 بازپرسي16 مي باشد، و پس از آن با در دست داشتن شكوائيه مي توانيد به پليس فتا استان واقع در خيابان قائميه مراجعه نماييد تا پليس تحقيقات خود را آغاز كند.

نکته آخر هم اينکه اگر حکم نهايي و قطعي شد، به دليل اينکه اجراي احکام کيفري به عهده دادسراست، دادگاه صادرکننده راي آن را به دادسرا مي‌فرستد و به صورت خودکار اجراي حکم آغاز مي شود.

 

بنابراين براي اجراي احکام کيفري نيازي به درخواست شما نيست و دادسرا به محض وصول راي، اجرا را شروع مي کند.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس