• دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
  • الإثنين 21 شوال 1445
  • Monday 29 April 2024
اقتصادی

سهم ایران از ترانزیت منطقه

   15 ارديبهشت 1401  4800
احتساب - کیاست - مهدی بیرانوند روژمان - درآمد ترانزیتی سهم بالایی در اقتصاد کشور های جهان دارد. سهمی مهم در برابر تولیدات خالق و ناخالص کشور ها که در ایران تنها ۱۰ درصد است. از آنجایی که کشور ایران در یکی از استراتژیک و ژئوپلیتیک ترین نقاط آسیا و خاورمیانه قرار گرفته است، می تواند با افزایش روابط اقتصادی با کشور های شرقی درآمد ترانزیتی خود را بصورت قابل توجهی افزایش دهد. این رونق و افزایش بستگی به زیرساخت ها، روابط خارجه، تبلیغات حرفه ای، مدیریت تجاری، امنیت و کیفیت تجهیزات راه ها دارد، که عوامل مذکور در ایران ضعیف و یا کم رنگ بوده است.

کم بودن درآمدن ترانزیتی ایران بیشتر از نبود مدیریت تجاری و تبلیغات ضعیف رنج می برد. دو عامل مهم در دنیای حمل و نقل اقتصادی که با مدیریت درست ترانزیت در کشور و همکاری قوه قضایی برای جلوگیری از ورود بار های قاچاق بصورت مختلف می تواند فشار برخی از تحریم هارا نیز کم تر کند. با توجه به نبود امنیت در کشور های افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه ایران می‌تواند با تامین زیر ساخت های مذکور سهم خود در این درآمد را افزایش داده و ارز آوری غیر نفتی خود را نیز افزایش دهد. کشور های نامبرده در تامین امنیت، تجهیزات جاده ای، سوخت، تبلیغات، امکان رفاهی بین جاده ای برای رانندگان و اصول حرفه ای تجاری ناتوان بوده و این عامل بستری مناسب را برای ایران فراهم کرده که خود را در امور ترانزیتی و تجاری منطقه آسیایی و خاورمیانه مطرح نماید.

سهم و تاثیر درآمد ترانزیتی در اقتصاد

درآمدهایی که از ترانزیت عاید کشور می‌شود، به‌صورت درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم است. عمدتا آنچه از درآمد ناشی از ترانزیت نصیب کشور ما می‌شود درآمدهای غیرمستقیم است. وقتی ناوگان کشورها از ایران عبور می‌کنند غیر از هزینه ترانزیت و عوارض عبوری که به دولت می پردازد، هزینه‌هایی مانند هزینه سوخت، اقامت، خدماتی مانند تعمیرات، پرداخت هزینه‌هایی به شرکت‌های حمل و نقلی و برخی هزینه‌های دیگر را در کشور ما دارد. در واقع ناوگان عبوری خدمات مستقیم و غیرمستقیم دریافت می کنند و در نهایت ترانزیت آنها از مسیر ایران، اشتغالزایی به‌دنبال دارد.

کشورهایی مانند آذربایجان یا امارات، قلمرو وسیع سرزمینی ندارند ولی چون زیرساخت‌ها را در کشورشان ارتقا دادند و عضو کنوانسیون های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی هستند، هاب ترانزیتی و لجستیکی شده‌اند به‌طوری که ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی آنها از درآمدهای ترانزیتی است. یعنی در کشور امارات با وجود درآمد بالای نفتی اما حدود ۳۰ درصد GDP این کشور از محل خدمات حمل‌ونقل و لجستیک بین‌الملل به‌دست می‌آید.

این عدد در کشور ما زیر ۱۰ درصد است. موقعیت ژئوپولیتیکی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه، دسترسی به آب‌های آزاد و همسایگی با کشورهای محصور در خشکی، این واقعیت را نشان می‌دهد که در کشورما ظرفیت کسب حداقل تا ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی از محل ترانزیت موجود را دارد و به تبع آن افزایش درآمدهای دولتی، افزایش اشتغالزایی و افزایش درآمد بخش خصوصی را خواهیم داشت.

جایگاه مهم کریدور شمال - جنوب

کریدور شمال- جنوب با حمل بار از بنادر به مقصد کشورهای شمالی و حتی عراق و افغانستان کریدور فعال بین‌المللی است. حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب از رشت تا آستارا ادامه و تکمیل آن اعتبار زیادی لازم دارد. در سفر رییس‌جمهوری به روسیه، توافق‌هایی برای تامین خط اعتباری پروژه حاصل شده است.

ادامه دارد...

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس