چاپ کردن این صفحه
یادداشت

سکوت کوچه بن بست!

   27 فروردين 1396  473

حبیب صادقی - در اینکه باید «به سخن بپردازیم نه به صاحب سخن» موضوعی است مفصل و جایگاهی دارد شگرف اما در همین مجال کوتاه: مطالب گوناگون فراهم آمده ای است که به رای عقل آفرین، توان تمایز آن مقدور است پس گوینده حدیث فوق چون از بزرگان دین و اولیاست؛ نیک بر این مطلوب اشراف داشته و پذیرش آن از وجه های آینده نگری به شمار می رود؛ در این میان و در عالم سیاست نیز وضع به همین منوال است. در تمامی برهه ها، بدون در نظر گرفتن حزب یا گروه خاصی مطالب و مسایل ریزی ارایه می گردد که از درونمایه هر یک می توان به معناها و برنامه های آتی دست یازید.

فارغ از تمامی موارد گفته شده و نوع نگاه به احزاب و خطوط فکری آنها یکی از نکته های قابل اهمیت در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد که توسط مشاور فرهنگی ایشان ارایه شد؛ بازگشت هنرمندانی بود که به نوعی و به دلایلی قبل و پس از انقلاب از کشور خارج شده بودند و این به عنوان یکی از دغدغه های آن دولت، در زمانی مطرح و پس از مدتی به وادی فراموش سپرده شد. البته بودند هنرمندانی که پایی در این قمار صفر تا صد گذاشته و رهسپار ایران شدند اما تداوم این عمل که می توانست به گونه ای تحولی فرهنگی را رغم بزند با اما و اگرهایی روبروشد و در نهایت به صورتی درست راه به جایی نبرد!

در این مجال سعی بر آن است که به گونه ای واقع گرایانه و فارغ از جنجال های سیاسی و حزبی، تاثیرات بازگشت و حضور ایشان مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا زوایای مختلف بازگشت برخی از ایشان به کشور روشنتر شده و تصمیم گیری را برای تدابیر آتی نمایانتر سازد!

بدین ترتیب با مشخص تر کردن محدوده فضای فرهنگی کشور، امکان کنترل و ساماندهی آن متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی و عدم تضاد آن با فرهنگ اسلامی فراهم شده و موجبات بروز فرهنگ اصیل و غنی ایرانی میسر می گردد!