• سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
  • الثلاثاء 22 شوال 1445
  • Tuesday 30 April 2024
اقتصادی

آلودگی هوا در صنعت فولاد: اثرات زیست محیطی، بهداشتی و اجتماعی

   12 خرداد 1402  1847

احتساب – ترجمه حبیب صادقی – نویسنده ویدیا سرینیواسان - صنعت فولادسازی یکی از بزرگترین صنایع جهان است. فولاد عمدتاً از سنگ آهن تأمین می شود و 98 درصد سنگ آهن استخراج شده به فولاد تولید می شود. این یک داستان کلی از نحوه ساخت فولاد است.

فولاد یک کالای ضروری است زیرا بسیاری از صنایع دیگر از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، ماشین‌آلات، تجهیزات الکتریکی و انواع محصولات از ظروف آشپزی گرفته تا مبلمان را تسهیل می‌کند. تخمین زده می شود که تا سال 2050، تقاضا برای فولاد پنج برابر افزایش یابد. فرآیند تولید فولاد انرژی بر است و چندین آلاینده از جمله دی اکسید کربن و ذرات معلق (PM) منتشر می کند.

هند دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است. در سال 2020، هند با تولید خالص 99.6 تن فولاد خام، پس از چین، از ژاپن پیشی گرفت و به بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان تبدیل شد.

شیوه های سبز قابل توجهی که صنعت فولاد دنبال می کند

صنعت فولاد در زیر اقدامات پایداری مانند موارد ذکر شده در زیر نقش اساسی داشته است:

ساخت و ساز قاب فولادی سبک پایدار - این نوع ساخت و ساز با فولاد شامل قطعات از پیش مهندسی شده ای است که به راحتی نصب و برچیده می شوند. سازه های اسکلت فلزی نیاز به پی های گسترده تر و زمان کمتری دارند. آنها به میزان قابل توجهی انتشار گازهای گلخانه ای در سایت های ساخت و ساز را کاهش می دهند.

بسته بندی با فولاد - فولاد کمک زیادی به اقتصاد دایره ای می کند زیرا می توان آن را به طور بی پایان بازیافت و بدون افت کیفیت بازسازی کرد. شرکت‌هایی مانند یونیلور با استفاده از بطری‌ها و شیشه‌های فولادی برای بسته‌بندی کالاهای مصرفی مانند شامپو، از مزایای فولاد استفاده می‌کنند.

استفاده از سرباره برای حفظ محیط زیست دریایی - شرکت های فولادی مانند POSCO، ژاپن، از ظروف ساخته شده از سرباره (محصول جانبی فولاد) برای مبارزه با بیابان زایی جنگل های جلبک دریایی در سواحل کره جنوبی از سال 2007 استفاده کرده اند. سرباره یک سنگ متراکم است. -متریال شبیه جلبک در ظروف سرباره کاشته می شود. چگالی و وزن آنها از جنگل های جلبک در برابر طوفان و سونامی محافظت می کند.

با این حال، گام اولیه به سمت پایداری در پذیرش و رسیدگی به آلودگی های منتشر شده در تولید فولاد نهفته است. این نه تنها از سلامت کارکنان محافظت می کند، بلکه تضمین می کند که مناطق اطراف تحت تأثیر آلودگی قرار نگیرند. این غیر قابل جایگزینی است و بر اکثر شیوه های دیگر ارجحیت دارد.

جایگاه صنعت فولاد در کنترل آلودگی کجاست؟


تأثیر زیست محیطی تولید فولاد را می توان از طریق مطالعه ای که توسط مرکز علوم و محیط زیست دهلی در سال 2012 انجام شد، پی برد. این سازمان به مدت دو سال رویه های صنعت فولاد هند را مورد مطالعه قرار داد و یک نمایه زیست محیطی تهیه کرد و به آن امتیاز داد . 19 از 100مقاله ای در سال 2012 که در DownToEarth منتشر شد، مشاهده کرد که بخش فولاد در تلاش است تا حداقل هنجارهای قانونی آلودگی را رعایت کند.

این امر نیاز فوری به کنترل آلودگی توسط صنایع را به طور جدی نشان می دهدنداشتن سیستم‌های موثر کنترل آلودگی می‌تواند به وجهه و شهرت یک صنعت آسیب جدی وارد کند، جدا از اینکه سلامت کارگران و جوامع اطراف را به خطر بیندازدهمچنین خطر تعطیلی کارخانه به دلیل نقض دستورالعمل ها وجود دارد

  1. در سال 1994، ساکنان یک شهرک صنعتی در نزدیکی ناگپور، ماهاراشترا، علیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در هند به دلیل آلوده کردن آب های محلی آنها اعتراض کردند.1 این امر باعث شد تا دولت به فکر اقدام علیه آنها باشدتقریباً 3 دهه قبل، بدنه محلی شهر تعهد خود را برای مقابله با آلودگی بیشتر کرد.
  2. در سال 2020، روستاییان منطقه Jagatsinghpur در Odisha قطعنامه‌ای را تصویب کردند که به یکی از تولیدکنندگان پیشرو فولاد هند اجازه نمی‌داد نیروگاه حرارتی را برای نیازهای خود در محوطه‌ای به مساحت 2900 هکتار در اطراف خود راه‌اندازی کنداین نشان دهنده بی اعتمادی عمومی است که ناشی از جدی نگرفتن روش های کنترل آلودگی صنعت فولاد توسط شرکت هاست.
  3. در Zenica، بوسنی، شهروندان در سال 2012 به خیابان آمدند تا به میزان آسیب‌رسان آلودگی هوا ناشی از یکی از تولیدکنندگان پیشرو فولاد مستقر در هند در جهان، که صاحب یک کارخانه تولیدی در این شهر بود، اعتراض کنندبر اساس گزارشی که در گاردین در سال 2017 منتشر شد، خسارت وارده به حدی شدید بود که اکثر خانواده‌های این شهر حداقل یک عضو خانواده داشتند که بر اثر سرطان فوت کرده بود، که نتیجه مستقیم آلودگی بود

بدیهی است که کنترل آلودگی صنعت فولاد راه طولانی در تضمین سلامت و موفقیت یک شرکت دارد. اینها نه تنها به یک رابطه بدون تنش با جوامع اطراف و یک تصویر برند خوب کمک کرده است. این یک راز آشکار است که کسب و کارهایی که پایداری را به عنوان بخشی از هسته اصلی خود می پذیرند از رشد و موفقیت کلی بیشتری برخوردار می شوند.

روش های کنترل آلودگی موجود در صنایع فولاد و کارایی آنها

به طور معمول، تجهیزات کنترل آلودگی در فرآیند تولید فولاد شامل تجهیزات کنترل آلودگی نقطه‌ای مانند رسوب‌دهنده‌های الکترواستاتیک، کیسه‌ها، فیلترهای پالس جت و اسکرابرهای صنعتی است با این حال، اینها دارای یک منطقه تحت پوشش محدود و به وضوح تعریف شده هستند، و بنابراین، نمی توانند انتشارات فرار و آلودگی هوای محیط را بسیار موثر درمان کنند روش های فوق انرژی زا بوده و نیاز به تعمیر و نگهداری منظم و پرهزینه دارند در درمان آلودگی هوای محیط نیز چندان موثر نیستند.

چالش ها در کنترل آلودگی - انتشارات فرار

یکی از چالش های عمده ای که صنعت فولاد با آن مواجه است، انتشارات به حساب نیامده یا «فراری» استمعانی گرد و غبار فراری به آلاینده هایی اطلاق می شود که "فرار" هستند یا بدون در نظر گرفتن آنها از منبعی فرار می کنندانتشار منظم از منابع شناخته شده به حساب می آید و از این رو ردیابی و کنترل آسان تر استاز سوی دیگر، ردیابی انتشارات فراری دشوار است زیرا منبع آنها ناشناخته استاز این رو، آنها به طور غیرقابل ردیابی به آلودگی هوای محیط کمک می کنندمشکل گازهای گلخانه ای فراری در هر مرحله از فرآیند تولید فولاد رخ می دهد و چالش بزرگی را ایجاد می کند.

آنچه که صنعت فولاد می تواند از آن بهره مند شود - کنترل آلودگی برای بهبود سلامت و ایمنی شغلی در تولیدکنندگان فولاد در هند

پرداختن به اثرات زیست محیطی تولید فولاد و مشکل انتشار گازهای گلخانه ای، رویه مهمی است که بسیاری از صنایع فولاد در حال حاضر به شیوه ای مطلوب از آن پیروی نمی کنندهدف دولت هند کاهش یک سوم انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 است. این در زمانی اتفاق می افتد که صنعت فولاد قرار است تولید خود را افزایش دهدآلودگی هوای ناشی از صنعت فولاد باید سریعاً و به طور کلان برای رعایت هنجارهای دولت برطرف شود.

اقداماتی مانند جذب و ترسیب کربن (CCS) یکی از اقدامات کنترل آلودگی صنعتی است که دی اکسید کربن را از منبع کارخانه های صنعتی حذف می کند، هم بسیار گران است و هم به انرژی بالایی نیاز دارد که به نوبه خود ممکن است بسیار آلاینده باشدمطالعات نشان می‌دهد که CCS می‌تواند منجر به افزایش ۲۵ درصدی انتشارات ناشی از سوزاندن زغال سنگ و غیره شود.

یک راه حل ایده آل برای آلودگی صنعتی در صنایع فولادی باید 1) با مشکل مقابله کند، 2) به انتشار گازهای گلخانه ای فرار کند، 3) مقرون به صرفه و پایدار باشد.

Devic Earth's Pure Skies یک فناوری پیشرفت است که دقیقاً این کار را انجام می دهد به مناطق وسیع می پردازد و آلودگی هوای محیط را از جمله انتشار گازهای گلخانه ای فراری و منظم پاک می کند اسکی خالص آلودگی هوا را کاهش می دهد و آلاینده هایی مانند PM2.5، PM10، NOx، SOx و غیره را از هوا حذف می کند

Pure Skies مبتنی بر فناوری Wi-Fi پالسی است. این یک سیستم بدون فیلتر و هوشمند است که سیگنال ها را در یک منطقه پخش می کند و آلاینده ها را پاک می کند. این فناوری پاکسازی طبیعی آلاینده های هوا و تشکیل آنها را به رسوب خشک تسریع می کند. در محدوده سیگنال Wi-Fi معمولی کار می کند و کاملا ایمن است. علاوه بر این، به هیچ وجه در فعالیت های یک کارخانه تولیدی دخالت نمی کند.

منبع: https://www.devic-earth.com/

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس