• سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
  • الثلاثاء 29 شوال 1445
  • Tuesday 07 May 2024
اجتماعی

نقش اعتماد به نفس درپيشگيري از گرايش فرزندان به رفتارهاي پر خطر

   30 آذر 1394  329

براي آنكه فرزندمان را از گرايش به رفتار هاي پرخطر، همچون اعتياد؛ مصون كنيم بايد عزت نفس را در آنان تقويت كنيم به طوريكه نسبت به خود احساس مثبت مؤثر و خوبي داشته باشند و باور كنند كه افراد با ارزشي محسوب مي شوند.

كارشناسان نوجواني را يكي از مهم ترين مراحل زندگي هر فرد مي دانند و به طور عموم اين دوران را به عنوان گذر از دوران كودكي به بزرگ سالي تعريف مي كنند .

بخشي از اين مرحله اززندگي با افزايش خطر و اختلال هاي گو ناگون نظير مصرف مواد مخدر و روان گردان ها، روابط سوء جنسي و ... رابطه دارد .

از جمله عوامل مؤثر شخصي در زمينه گرايش به رفتار هاي انحرافي همچون مصرف مواد مخدر، اعتماد به نفس پائين و خود تحقيري است كه سبب مي شود فرد با كو چكترين بحران دچار اظطراب، نا اميدي و افسردگي شود .

براي آنكه فرزندمان را از گرايش به رفتار هاي پرخطر، همچون اعتياد؛ مصون كنيم بايد عزت نفس رادر آنان تقويت كنيم به طوريكه نسبت به خود احساس مثبت مؤثر و خوبي داشته باشند و باور كنند كه افراد با ارزشي محسوب مي شوند؛ به عبارت بهتر، عزت نفس بالا پوششي محافظ براي نوجوانان است تا آنان را در مقابل مشكلات و مسائل زندگي توانمند تر سازد .

نقش والدين در تقويت عزت نفس يا كاهش آن بسيار اساسي است به طوريكه نحوه صحبت، قضاوت و مراقبت از فرزندان در شكل گيري اعتماد به نفس آنان تأثيري  بسزا دارد .

موضوعات اعتقادي و ارزشي را در فرزندان  خود تقويت كنيم : باور داشته باشيم كه اتكاي به خداوند متعال باعث بي نيازي از ديگران و عزت نفس فرد مي شود . فرزنداني كه در صوررت بروز مشكل توان حل آن را داشته باشند از اعتماد به نفس بالايي بر خوردار خواهند بود .

فرزندانمان را در آغوش بگيريم و به آنها بفهمانيم كه چقدر دوستشان داريم .

در بررخورد با فرزندمان ضمن پر هيز از هر گونه تمسخر رعايت احترام و شوخ طبعي را فرا موش نكنيم .

محيط منزل را براي فرزندمان ايمن كنيم و ازسرزنش و انتقاد بپرهيزيم .

به كيفيت بر نامه هاي زندگي در منزل توجه جدي داشته باشيم .

با فرزندان به شيوه عاطفي بر خورد كنيم و آنها را از محبت سيراب كنيم .

پذيراي فرزندانمان با تمام كمي و كاستي هايشان با شيم .

چه كساني اعتماد به نفس دار ند ؟

- افرادي كه احساس آرامش، شادي و رضايت دارند و براي خودشان و ديگران احترام قائل اند نسبت به خودشان احساس خوبي دارند .

- داراي ذهن خلاقند .

- موفقيتهاي خود را مشاهده و احساس غرور مي كنند .

- نه هيجاني اند و نه نا اميدند .

- از خودشان انتظارواقعي دارند .

- به تأييد ديگران نياز ندارند.

- به خودشان دروغ نمي گوييند .

- باور دارند كه مورد تأييد و احترام ديگرانند.

- نسبت به خود صريح و روراست هستند .

- براي انجام كارهاي جديد از جر أت لازم بر خوردارند .

حرف آخر

والديني كه با تمسخر، اهانت، انتقاد مداوم، قضاوت نامناسب، بي كفايت قلمداد كردن، مقايسه با ديگران و عدم توجه به احساات فرزندان رفتار كنند، سبب كاهش عزت نفس و اعتماد به نفس فرزندانشان مي شوند به طوريكه اينگونه فرزندان كم رو، خجالتي، نا آرام، عصبي، داراي عملكرد ضعيف، و فاقد قدرت تصميم گيري براي حل مشكلات اند .درباره ديگران و خودشان به صورت منفي صحبت مي كنند و احساس بد بيني برآنان غالب مي شود. در چنين افرادي اعتماد به نفس پائين مي آيد و اين موضوع سبب مي شود كه اينگونه افراد براي كسب احساس قدرت ظاهري به طرف اعتياد به مواد مخدر؛ مصرف الكل، يا ساير رفتار هاي سوء اخلاقي كشانده شوند و از اين طريق و به اشتباه سعي مي كنند نسبت به رفع كمبودهاي دروني خود مبادرت ورزند .

پس بايد باور داشته باشيم كه ار تقاي عزت نفس و اعتماد به نفس از جمله مهمترين عوامل در پيشگيري از گرايش فرزندان به مواد مخدر و ساير آسيبهاي اجتماعي است .

 

معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي شهرستان شاهين شهر

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس