• پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
  • الخميس 24 شوال 1445
  • Thursday 02 May 2024
اقتصادی

امور بین الملل اتاق ایران کدامین وظایف اصلی را انجام داده؟

   04 اسفند 1398  219
احتساب - دکتر سیدجلال ابراهیمی - مدیرمرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه - آنچه مسلم است یکی از اساسی ترین امور اتاق های بازرگانی ایجاد ارتباط بازرگانی با کشورهای جهان است و اینامور از وظایف اولیه اتاق ایران محسوب می گردد، بالاخص معاونت امور بین الملل که باید با ایجاد ارتباط با ارگان ها، واحدها و نهادهای ذیربط اقتصادی تجاری به این مهم بپردازد.

  • آیا این معاونت تاکنون گزارشی از عملکرد در دوره تصدی گری خود به هیات نمایندگان اقتصادی بخش خصوصی ارایه کرده است.
  • آیا تاکنون عملکرد این واحد مورد بررسی و مداقه قرار گرفته است و چقدر این معاونت که نظارت بر اتاقها و شوراهای مشترک بازرگانی را دارد، در کار خود موفق بوده و خروجی عملکرد این معاونت چه بوده است.

در این کوتاه سخن به تفسیر به بررسی این عملکرد پرداختهمیشود؛

الف: ارتباط مستمر با امور بین الملل اتاقهای بازرگانی کشور:

آیا جلسه مشترکی با معاونت های اتاق های بازرگانی کشور برگزار شده و نشست مشترکی با گروه کاری معاونت های بین المللی اتاقهای بازرگانی و اتاقهای مشترک صورت گرفته و وظایف خطیر آنها در ایجاد شرایط برای صادرات بررسی گردیده و عملکرد معاونت ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؟

آیا از دیدگاههای سازنده معاونت ها و تجار، بازرگانان صاحبان نظر و اعضای اتاق بازرگانی استانها بهره گرفته شده، نتایج این بررسی و نظرات آیا منتشر شده و به اعضا و نمایندگان اتاقها ارسال گردیده است؟

آیا پیشنهادات معاونت های بین المللی اتاقهای بازرگانی توسط گروه تحقیق و واحد پژوهش اتاق ایران تجمیع شده و تلخیص آن به ارگانهای تصمیم گیری دولت ارسال شده است؟

ارتباط این معاونت با اتاقهای کشور در چه حد بوده است. جای تاسف این است که این رکن اساسی اتاق هنوز از نیازهای بازرگانی استانها و یا امکانات صادراتی آنها آگاهی لازم را ندارد که بتواند در اختیار منابع تجاری برون مرز قرار دهد و عامل تسهیل امور تجاری شود.

ب: بسط و گسترش روابط بازرگانی با دنیای خارج:

پذیرش هیات های اقتصادی

معاونت بین المللی اتاق بطور اعم به انتظار وصول نامه ای از اتاقها و هیات های تجاری خارج از کشور نشسته است تا خواجه کی ز در درآید.

اگر هیاتی آمده بنا به درخواست کشورهایی است که تجارت با ایران را در اهداف و برنامه خود دارند و اگر هیاتی رفته یا از سوی اتاقهای بازرگانی کشور یا اتحادیه ها و انجمن ها صورت گرفته که اغلبِ برنامه ریزی ها هدف دار نبوده و و چه بسا بی نظم و چه بسیار مواقع امور بین الملل و اتاقهای مشترک بی خبر از این امر هستند، چون تاکنون نظم سازمانی به رفت و آمد هیات ها از سوی معاونت امور بین الملل داده نشده.

دریغ از بخشنامه به اتاقها، اتحادیه ها، انجمن ها تا هرگونه اعزام هیات اقتصادی یا پذیرش آن با اطلاع اتاق صورت گیرد تا در چهارچوبی آبرومند در حد تجار و صنعت ایران زمین سازمان دهی شود. اعزام و پذیرش لزوما باید منطبق با پتانسیل های اقتصادی استانها و با بسترسازی قبلی صورت پذیرد.

چه بسا که گروه های تجاری آگاهی ضرور از ابتدایی ترین برنامه های نشست تجاری، طرز مذاکره، مدیریت هیات و تنظیم برنامه، محل اسکان، شد آمد افراد و اشخاص نداشته و فقط در حوزه B2G است که توفیقاتی حاصل شده که آنهم طرف ارگان های دولتی و یا وابسته به آن بوده است که برای انجام تجارت های کلان صورت پذیرفته است و اعزام هیات هایی با مدیریت ریاست اتاق و یا وزارتخانه ها برای عقد قرارداد و تفاهم نامه ها نیز در این رده کاری قرار میگیرد.

ت: ارایه خدمات مشاوره ای به بازرگانان و صاحبان کسب و کار:

با مراجعه به معاونت امور بین الملل شما واحدی بنام ارایه خدمات مشاوره ای به بازرگانان ملاحظه نمی کنید و متاسفانه میزهای مربوط به کشورها که لزوما باید امر راهنمایی را انجام دهند تابلو راهنمای مراجعین ندارند و نه در تابلو قسمت ورودی ساختمان و نه در سایت اتاق، واحدی بنام ارایه مشاوره در امور تجاری وجود ندارد و اغلب از اتاق های بازرگانی مشترک در این مهم استفاده می کنند که تعدادشان از کل کشورهای جهان به کمتر از 40 کشور میرسد. اتاقهای مشترکی که با هر جابجایی مدیریت ها انتقال و ارایه اطلاعات به مراجعین مدتی به تعویق می افتد.

بطور کلی امور بین الملل فاقد هرگونه اطلاعات جامع در ارایه اطلاعات تجاری است. چون تاکنون راسا به این مهم نپرداخته و مرکزی برای تحقیق و تجمیع اطلاعات تجاری از کشورها از نیازها و بودها و کمبودهای آنها نداشته و ندارد. البته اتاق ایران دارای واحد تحقیقاتی است که لزوما باید امور بین الملل برای هدایت بازرگانان از آن بهره گیرد.

ذات نایافته از هستی بخش

کی تواند که شود هستی بخش

بدین جهت است که تعداد هیات های اعزامی تجاری محدود و در حد امکانات تولیدی، کشاورزی معدنی نیست.

عدم ارتباط یا کمترین ارتباط امور بین الملل اتاق ایران با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی وزارت صمت سازمان تجارت ایران و رایزن های اقتصادی و سفارت خانه های ایران در کشورهای خارج و معاونت های اقتصادی وزارت امور خارجه و امور بین الملل وزارتخانه ها همه و همه یکی از عوامل اصلی در عدم بالارفت در ارتباطات تجاری برون مرزی است.

علی القاعده یک انسان یا باید مجتهد باشد، یا مقلد یا طراح باشد و متفکر یا از اندیشه و برنامه های اجرایی کشورهایی که در امر صادرات موفق بوده اند الگو برداری یا استفاده نماید.

ترکیه یک نمونه در حوزه کشورهای هم جوار است که با اعزام هیات های بازار سنج و بازاریاب و تحقیق بازار که از مرکز TOBB (مرکز بورسها و اتاقهای کشور ترکیه) صورت می گیرد یک الگو در این مورد است که با اعزام هیات ها و یا استفاده از سفارت خانه ها و یا حضور شرکتهای موجود در منطقه به اطلاعات ضرور جامعه بازرگان، تاجر و صنعتگر دسترسی پیدا می کند. که مجموع اطلاعات از طریق سایت اینترنتی و بروشورها، ویژه هر کشور به مخاطبِ نیازمند عرضه می شود.

امور بین الملل باید تعداد هیات هایی که در طول سال پذیرایی کرده و خواسته ها را بررسی و نتایج حاصله را استنتاج نموده و خواسته ها و داشته ها و نیازهای هیات را کاملا نقد و بررسی کرده و برای استفاده در اختیار اتاقهای کشور و اتحادیه ها و انجمن های صادراتی قرار دهد.

این در حالیست که عملکرد اتاقهای مشترک بازرگانی از سوی امور بین الملل مورد سوال است و طی پرسشنامه ای ارزیابی و امتیاز دهی می شود ولی عملکرد معاونت امور بین الملل اتاق مورد مداقه و بررسی قرار نمی گیرد.

امور بین الملل اتاق اگر بخواهد، میتواند از توان های بخش خصوصی و آنهایی که دفاتر بازرگانی در کشورهای مختلف جهان دارند و یا صادرکنندگان حرفه ای هستند در بالابرد سطح آگاهی و اطلاع رسانی بهره گیرند.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس