تحقيقات نشان مي دهد كه نبود برنامه هاي مفيد اجتماعي هنري فرهنگي و کنترل نکردن اوقات فراغت و تفريح باعث مي شود عده اي از جوانان به جاي موفقيتهاي چشمگير در جامعه سر از پشت ميلههاي زندان درآورند و تلخترين پديدههاي تلخ اجتماعي را رقم بزنند بايد پذيرفت چنين بحراني نيمي از آسيبهاي اجتماعي سياه و تلخ را رقم ميزند.
موضوع اوقات فراغت و داشتن تفريح و سرگرمي از جمله مباحثي است که غالبا هر ساله با پايانيافتن استرس هاي شبهاي امتحان و با بيحوصلگي روزهاي طولاني تابستان خود را نشان مي دهد از اين رو از در و ديوار شعارهايي چون تابستان فرصت خوبي براي شناسايي استعدادهاي دانش آموزان و شکوفايي آنهاست يا اينکه اوقات فراغت زمينه ساز ايجاد نبوغ در دانش آموزان است و تعطيلات تابستان بهترين زمان براي يادگيري مهارت هاي اجتماعي است نقش مي بندد هر چند تعطيلي مدارس و فصل تابستان به همان انداز براي بسياري از دانش آموزان باعث خوشحالي مي شود اما براي برخي والدين مشکلات و دغدغه هاي آزار دهنده خود را نيز به همراه خواهد داشت.
در خصوص اينکه اوقات فراغت به عنوان يک پديده فرهنگي-اجتماعي از جمله موضوعات مشترک بين تمام اقشار جامعه است بايد گفت اوقات فراغت به دليل داشتن ويژگي هاي خاص از يک سو مورد توجه متخصصان نعليم و تربيت و مسوولان آموزش و پرورش بوده و از سوي ديگر از جمله مباحثي است که ديرباز مورد توجه خاص روان شناسان وجامعه شناسان قرار گرفته است از اوقات فراغت به عنوان يکي از شاخص هاي رفاه اجتماعي ياد مي شود که استفاده درست از آن در افزايش بهرهروي کارآيي و بهداشت روان افراد موثر است فراغت به زمان هايي اطلاق مي شود که افراد کار ضروري براي انجام دادن ندارند. معمولا در اين مواقع تمايل به انجام فعاليت هاي لذت بخش و نشاط آور بيشتر مي شود يکي از کليد ترين فاکتورهاي آزادي افراد در انتخاب نوع فعاليت بر اساس خواسته فردي اش است از ديدگاه روان شناسي فراغت بخش مهمي از زندگي روزمره افراد را تشکيل مي دهد از سوي ديگر غني سازي اوقات فراغت يک ضرورت مبرم براي جلو گيري از انحرافات و آسيب هاي اجتماعي است
با توجه به خيل بي شمار دانش آموزان و دانشجويان در کشور عمدتا بايد براي اين دو گروه برنامه ريزي هاي فراوان صورت گيرد اين بحث براي اين دو قشر آسيب زا از جمله موضوعاتي است که اگر به درستي براي آن برنامه و طرح ريزي نشود مشکلات عديدهاي را به بار خواهد آورد زيرا مانع رشد خلاقيت و شکوفايي اين دو قشر پر شور و هيجان مي شود.
با برنامهريزي متنوع و مناسب فرهنگي و اجتماعي، ورزشي، هنري و غيره... ميتوان از بسياري وقايع تلخ بين نوجوانان و جوانان پيشگيري به عمل آورد. بر اين اساس پر کردن اوقات فراغت و برنامهريزي براي هدايت رفتارهاي نوجوانان و جوانان و شکوفا کردن استعدادهاي آنان از ارکان فلسفه وجودي اوقات فراغت است. روانشناسان در تعريف اوقات فراغت عقيده دارند، مجموعهاي از اشتغالات خانواده است که فرد با رضايت خاطر براي استراحت و تفريح به شکل داوطلبانه به آن ميپردازند. از سوي ديگر ميتوان گفت اوقات فراغت فرصت مناسبي را در اختيار انسان قرار ميدهد تا با انگيزه بهتر همراه با بازيابي نيرو و آمادگي بيشتر به فعاليتهاي آتي خود ادامه دهد. متخصصان تعليم و تربيت عقيده دارند که وجود يک برنامهريزي درست در زمينه فراغت و بهرهگيري از آن ميتواند اثر معيشت و فراواني بر زندگي انسان داشته باشد. افراد خلاق با آزادانديشي مسائل مختلف را بررسي ميکنند که اين امر مستلزم داشتن يک اوقات فراغت مفيد است. افرادي که فراغت بهتري دارند، از سلامت بهداشت رواني بالاتري بهرهمند هستند. در حالي که نبود اين شرايط باعث باعث افزايش اضطراب و فشارهاي رواني ميشود و زمينه را براي اختلال افسردگي در افراد فراهم ميکند.
کمبود امکانات، ضعف اقتصادي و فقر برخي از اقشار محروم و عدم امکان بهرهگيري از برنامههاي مختلف براي اوقات فراغت به خصوص در تعطيلات، زمينه را براي بزهکاري فراهم ميکند. بررسي مطالعات انجام شده در ارتباط با بزهکاري کودکان و نوجوانان حاکي از اين واقعيت تاخ است که اغلب موارد آسيبپذيريهاي اجتماعي با اوقات فراغت همبستگي دارد. از اين رو اين مساله ميتواند از طرف برخي خانوادهها ملموس و مشهود باشد که اکثر آسيبهاي اجتماعي و بزهکاري کودکان و نوجوانان به دليل نداشتن اوقات فراغت درست و برنامهريزي شده است، از اين رو براي کاهش جرمهاي احتمالي بايد برنامههاي مدون و درستي براي جوانان در نظر گرفت.
سروان عليرضا زارعان؛ سرپرست اداره برآورد اجتماعي و افکارسنجي