• جمعه 7 ارديبهشت 1403
  • الجمعة 18 شوال 1445
  • Friday 26 April 2024
سبک زندگی

با راز داري آبروداري كنيم

   02 اسفند 1395  295

اسلام بر حفظ اسرارتاكيد فراوان دارد و آن را تمريني براي حفظ آبروي خويش و پاسداري از رازهايي كه ديگران نزد ما به امانت گذاشته اند مي داند، چون آنكه رازدارخويش نيست، نمي تواندحافظ اسرار ديگران باشد.

اين خصلت خوب اخلاقي به تداوم دوستي ها و سلامت رابطه ها كمك مي كند و نشانه كرامت نفس است وبرعكس، افشاي آن نشانه ضعف و سستي اراده را مي رساند، به تعبير زيباي امير المومنين (ع): راز تو اسير توست، اگر آشكارش ساختي، تو اسير آن شده اي.

بزرگان راز فاش شده را مانند تير رها شده از چله كمان تعبير كرده اند كه باعث جراحت و زخم مي شود و كسي از گزند آن در امان نمي ماند.

از اينروست كه مي گويند دهان لقي هايي كه باعث كدورت و گله ها مي شود، گاهي زمينه اش دست خود صاحب راز است كه نمي تواند رازدار خويش باشد.

رازداري در زندگي آنقدر مهم است كه امام كاظم (ع) فرموده اند: "اگر در دست خود چيزي داري، نگذار دست ديگرت از آن اطلاع پيدا كند" يعني رازت را حتي نبايد به دوستان گفت.

رازداري را از خدا بياموزيم:

حفظ اسرار را بايد از خدا آموخت، خداوند بيش و پيش از هر كس، از اعمال، حالات، رفتار، عيوب و گناهان بندگانش با خبر است اما حلم و بردباري و پرده پوشي و رازداري او از همه بيشتر است.

اگر خداوند، كارهاي پشت پرده و پنهاني بندگانش را افشا مي كرد براي هيچ كس آبرو و حيثيتي باقي نمي ماند اين همان است كه دعاي مي خوانيم: ((آبرو )) از هر سرمايه اي بالاتر است چرا كه با راز داري مي توان آبرو داري كرد.

راز داري رمز دوام خانواده :

حفظ اسرار خانه يكي از مهمترين موارد براي بقاي خانواده است، زن و شوهر بايد كاملا يك رنگ باشند و چيزي را از هم مخفي نكنند راز دار هم باشند و براي هيچ كس اسرارخودرا بازگو نكنند.

به قول قديمي ها همه چيز بايد در داخل چهار ديواري خانه بماند، قديمي ها مي گفتند: همه مشكلات را زير فرش پنهان كنيد تا به بيرون از خانه درز نكند.

مثلا زن نبايد پيش خانواده همسرش ازشوهرش گلايه كند، درست است كه خانواده او دلسوزي مي كنند و مي خواهند مشكل اوحل شود، اما ممكن است مشكلات ديگري را به وجود بياورند.

وقتي حرفي به بيرون از خانه راه پيدا كند مصداق همان مثل يك كلاغ چهل كلاغ مي شود و بعد زن نسبت به مرد و مرد نسبت به زن بدبين مي شود، چون اگر زن يا مردي خبري را به بيرون از خانواده منتقل كنند، ممكن است طرف مقابل آن را حمل بر خبر چيني كند و اعتمادها از بين برود، بايد همه چيز بين همسران درخانه و بين خوشان بماند.

درد دل با هر كسي به معني مشاوره كردن نيست. در وهله اول زن و شوهر بايد براي يكديگر مشاور باشند. اما اگر مشكلي پيش بيايد كه خود آنها نتوانند آن را حل كنند، دليلي وجود ندارد كه آن مشكل رابا پدر و مادرشان در ميان بگذارند، چون پدر و مادر مشاور نيستند و ممكن است حرفي بزنند يا كاري بكنند كه نتيجه خوبي نداشته باشد و باعث بي اعتمادي بين زوج ها شود.

اگر مشكلي غير قابل حل است بايد زوج ها به مشاوره يا كارشناسي كه كار را خراب تر نكند مراجعه كنند. گاهي هم مسايل روي هم انباشته مي شود و ممكن است زوج ها به خود بيايند و ببينند اسرارشان همه جا پخش شده است يا ممكن است مادر پسريا دختر مشكل را با يكي ازنزديكانش در ميان بگذارد .

اين اتفاق باعث مي شود خبرها به همه درز پيدا كند و كم كم همه اعضاي فاميل از مشكل زوج با خبر شوند ازاين روست كه بايد همسران راز نگهدار يكديگر باشند حريم يكديگر را حفظ كنند و به تعبير قرآن براي يكديگر لباس باشند، يعني عيب هاي همديگر را بپوشانند.

ريشه هاي دهن لقي:

بزرگان گفته اند: سينه هاي آزاد مردان ،گور رازهاست. و انسان هرچه كمتر از اسرار مردم مطلع باشد، احتمال فاش كردن آن هم كمتراست. پس:

1-      پرحرفي نكنيد: چرا كه لا به لاي پرحرفي ها، بسياري ازاسرار مگو از زبان مي پرد.

2-      خودنما نباشيد: اين خصيصه بيشترين ضربه ها را مي زند. يعني وانمود كردن اينكه در جريان كار هستيد و با ((بالا دستي ها)) ارتباط داريد، اخبار دست اول را مي دانيد يا آدم مهمي هستيد، سبب مي شود خيلي از اسرار شخصي و مربوط به شغل تان را افشا كنيد.

3-      مراقب حرف زدن تان باشيد: آنان كه از روي رفاقت و صميميت اسرار محرمانه را مي گويند و به عواقب آن بي توجهند، گاهي دوستانه دشمني مي كنند، يادتان باشد كه راز شما مانند خون شماست. به قول امام صادق (ع) راز تو از خون توست، پس نبايد جز در رگ هاي خودت جاري شود.

گردآوري توسط كارشناس مشاوره و مددكاري پليس شهرستان گلپايگان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس