• پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
  • الخميس 24 شوال 1445
  • Thursday 02 May 2024
سبک زندگی

عرفان های نوظهور؛تهدید جدی برای جامعه!!!

   27 فروردين 1396  294

احتساب - علیرضا منصوری- انسان موجودی ست دارای دوبعد جسم و روح. همان گونه جسم او نیاز به تغذیه و رسیدگی و توجه دارد، بعد معنوی انسان نیز نیاز به توجه و تغذیه روحی و معنوی دارد.

هرچند که در برهه هایی از زمان گروه هایی ماتریالیست و مادی گرا، اصرار بر تک بعدی بودن انسان داشته و سعی در سرکوب کردن بعد معنوی او داشتند، اما این نیاز قابل حذف از ماهیت و وجود انسان نبوده و نیست. نیاز به معنویت در اعماق وجود او و جامعه، فریاد زنان خود را به انسان و جامعه تحمیل می کند.

نیاز به معنویت در بشر در همه اعصار زندگی بشر به طرق مختلف خودنمایی  و بروز کرده است و در بسیاری از موارد ابزاری شده در دست افرادی سودجو که از این نیاز مهم بشر و جامعه بشری، در جهت تأمین منافع خود استفاده نمایند.

انحراف در مسیر معنویت در ایران باتوجه به بافت اجتماعی و مذهبی، دارای ابعاد و مسایل پیچیده تری می باشد.

نیاز جامعه جوان به معنویت و مسایل معنوی و خلاء معنویت در بین جوانان موجب شده که جریانی عرفان های نوظهور با سرعت بیشتری شیوع پیدا کند و آسیب های اعتقادی و مذهبی و در برخی موارد جسمی به افراد وارد کند.

جریانات شبهه عرفانی مانند اوشو، کابالا، ریکی، یوگا، عرفان حلقه و ... در دو سه دهه اخیر در سطوح و ابعاد وسیعی در اقشار مختلف جامعه و با سطح دانش و تحصیلات مختلف نفوذ کرده و زنگ خطر را برای نهادهای و ارگان های امنیتی و مذهبی به صدا درآورده اند.

البته نهادهای امنیتی از اوایل دهه هشتاد به طور جدی تری وارد صحنه مبارزه با این جریانات به خصوص جریان شیطانی«عرفان حلقه» شده اند به طوری که سرکرده این جریان، «محمدعلی طاهری» هم اکنون در بازداشت به سرمی برد.

البته رشد هرمی این جریان و ماهیت ترکیبی که این جریان شبهه عرفانی دارد، موجب پیچیدگی وضعیت آن در جامعه شده است به طوری که مبارزه با این جریان واره شبهه عرفانی، تلاشی همگانی و منسجم در اقشار مختلف جامعه و ورود جدی تر نهادهای آموزشی، فرهنگی، مذهبی و امنیتی را

می طلبد.

این جریان منحرف باید بیشتر در جامعه شناخته شود تا آسیب های کمتری دامنگیر خانواده شده و شمار قربانیان آن را کاهش دهد.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس