• پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
  • الخميس 24 شوال 1445
  • Thursday 02 May 2024
اقتصادی

خودروهای با کیفیت تر و ارزان تر از محصولات داخلی و چینی!

   16 فروردين 1394  324

افشین شیخ حسنی - سال هاست که دو شرکت نیمه دولتی در کشور یکته تازی می کنند و با انحصاری که به وجود آورده اند سود سرشاری را به جیب گشاد و مبارک شان می ریزند.

این دو خودرو ساز محترم با توجه به نیاز اکثر اقشار جامعه به داشتن خودروی شخصی بعضاً خودرو هایی را طراحی و مونتاژ کرده اند که در ابتدا بازده مالی و اقتصادی برای خود داشته باشد سپس به مسائل دیگر مثل امنیت و کیفیت توجه دارند تا آنجایی که هر چه گفتند و نوشتند این حضرات گوششان را با انگشت شصت گرفته بودند و نشنیدند و انگار قرار هم نیست که بشنوند.

اما به دور از بحث کیفیت در سبد محصولات این دو خودرو ساز بزرگ خاور میانه، تنوع محصولات چه در مونتاژ و چه در وارد کردن بسیار جای تامل دارد که با چه نگاهی این همه خودروی بی کیفیت و گران چینی وارد بازار شده و یا در حال مونتاژ شدن می باشد ؟

  بحث اصلی ما ورود نکردن این دو خودرو ساز با برند های معتبر جهانی است. اگر تمام مزیت های خودروهای چینی را هم چند برابر کنیم باز هم دلیل قانع کننده و محکمه پسندی نمی توان پیدا کرد که چرا برندهایی مانند شورولت، سوزکی،  فورد و... راهی به جاده مخصوص تهران پیدا نمی کنند؟ این در حالی است که بسیاری از این برند های نامی با قیمتی حتی از پراید ارزان تر در هند تولید و مونتاژ می شوند! مثلا سوزوکی که توسط شرکت ماروتی هند تولید می شود دارای قیمتی معادل 15 میلیون با موتور 800 سی سی و ظرفیت 4 نفر است. یا شورولت اسپارک با حجم موتور 1000 سی سی و ظرفیت 4 نفر حدود 24 میلیون قیمت دارد و یا خودروی هیوندای ایئون حدود 20 میلیون قیمت دارد که با توجه به استانداردهای بین الملی و آبشن هایی که دارند بسیار به صرفه تر، با کیفیت تر و ایمن تر از محصولات داخلی و وارداتی چینی است .

سوال مان این است که؛ تا کی باید منافع شخصی عده ای محدود ارجح تر از عموم شهروندانی می باشد که داشتن یک اتومبیل استاندارد از حقوق اولیه آنهاست؟ آیا این رویایی دست نیافتنی است یا با کوتاه کردن دست دلال ها و درایت برخی از مسئولین به سادگی قابل تحقق است ؟

شاهکار های طراحی، تولید و فروش مان را ببینید؛ "رانا" را که بر اساس پلات فرم 206 صندوقدار طراحی کردیم و "دنا" را هم بر اساس پلات فرم سمند که اصولا همان سمند است با چراغ هایی بزرگ تر و یا "تیبا" را که تاکنون افغانستان و عراق هم حاضر به خرید آن نشدند! حال بماند که در پیش فروش دنا آنرا به خلق الله 42 میلیون اعلام کردید و وقتی که دیدید سودتان کم است گفتید 52 میلیون! واقعا این خودرو 52 میلیون می ارزد؟ اصلاً کجای دنیا از خودرویی که تولید نشده پول می گیرند؟

نمی دانم این بزرگواران به کجا و به چه فکر می کنند امّا توصیه می کنم اگر خواستید کمی تا قسمتی وجدان تان را بیدار کنید چون تاریخ از شما قطعاً به نیکی یاد نخواهد کرد.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس