• سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
  • الثلاثاء 29 شوال 1445
  • Tuesday 07 May 2024
اقتصادی

شفافیت، راه مبارزه با فساد نظام اداری در کشور و بهبود فضای کسب و کار

   10 آبان 1395  328

لیلا ایزدی - فساد اداری از جمله پدیده‌های سازمانی است که روند توسعه کشور‌ها را به طور چشمگیر بامشکل رو برو می سازد. در خصوص فساد اداری اصولا تعریف قابل قبول همگانی وجود ندارد و معمولا به گونه‌های متفاوتی با موضوع فساد اداری برخورد می شود برخی فساد اداری را سوء استفاده از موقعیت و جایگاه اداری برای مقاصد مشخصی دانسته‌اند و عده ای دیگر رشوه گیری و پنهان کاری را فساد نامگذاری کرده‌اند وتعدادی هم هرگونه ارتباط و رد و بدل کردن منابع و امکانات برای انجام امور غیر قانونی را در سازمان‌ها فساد اداری تعریف کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب درباره شفافیت می‌فرمایند: «شفافیت معنایش این است که مسوول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد».

از آنجایی که یکی از بخش‌های مهم قانون اساسی هر کشوری، بخش حقوق و آزادی های اساسی مردم است، این بخش مهم ترین رکن هر قانون به شمار می‌آید، زیرا در این بخش است که اسب سرکش قدرت با لجام قانون اساسی محدود می‌شود و رابطه افراد با دولت مشخص می‌گردد.

برهمین اساس هر قدر مسایل موجود در فضای حاکمیت با شفافیت بیشتری به بدنه جامعه ارایه گردد می‌توان امیدوار بود که فاصله میان این دو کمتر شده و نظریه حکمرانی خوب فرصت بیشتری برای پدیدار شدن داشته باشد.

نظریه حکمرانی خوب عبارت است از نظامی از ارزش‌ها، سیاست‌ها و نهاد‌ها که جامعه به وسیله آن، اقتصاد، سیاست و مسایل اجتماعی خود را از طریق سه بخش دولت، خصوصی و مدنی مدیریت می‌کند.

به عبارت دیگر حکمرانی خوب، اعمال قدرت اقتصادی، سیاسی و اداری بر اساس قانون، پاسخ‌گویی و اثربخشی است، تعریفی دیگر نیز حکمرانی خوب، را این‌گونه معرفی می‌کند: راهکارها و فرایندها و نهادهایی که به واسطه آنها شهروندان، گروه‌ها و نهادهای مدنی منافع خود را دنبال، حقوق قانونی خود را استیفا، تعهداتشان را برآورده و تفاوتشان را تعدیل می‌کنند.

و اما شفافیت، به معنی جریان آزاد اطلاعات و قابلیت دسترسی سهل و آسان به آن برای همه ‌است. همچنین شفافیت را می‌توان آگاهی افراد جامعه از چگونگی اتخاذ و اجرای تصمیمات نیز دانست. در چنین شرایطی، رسانه‌های گروهی به راحتی قادر به تجزیه و تحلیل و نقد سیاست‌های اتخاذ شده در نظام تصمیم گیری و اجرایی کشور خواهند بود

در حکومت اسلامی، ولایت فقیه، راهنما و هدایت کننده‌ جامعه به سمت کمال می‌باشد. به همین دلیل، بیانات رهبری، مرجع مهمی برای تشخیص وظایف جامعه و افراد است

در کلام مقام معظم رهبری، ادبیات و رهنمودهای زیادی پیرامون پاسخگویی مسوولین وجود دارد. ایشان در مورد چیستی شفافیت می‌فرمایند: «شفافیت معنایش این است که مسوول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد؛ این معنای شفافیت است، باید هم بکنند».

و کلام آخر اینکه اگر شفافیت ایجاد شود، عملکرد مسوولین در دید عموم مردم قرار خواهد گرفت. بنابراین، مردم از مسوولان در مورد عملکرد آن‌ها سوال می‌کنند و این سوال کردن، آنان را وادار به پاسخگویی می‌کند، وقتی مسوولان مجبور به پاسخگویی باشند، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بهترین تصمیم‌ها را بگیرند و بهترین کارها را انجام دهند. به همین دلیل، مقوله پاسخگویی مسوولین، باعث از بین رفتن و کاهش زمینه‌های فساد می‌شودو از سویی دیگر شفافیت باعث می‌شود تا فساد هویدا شده و دستگاه‌های مسوولی که وظیفه مبارزه با فساد را برعهده دارند، بتوانند با عوامل فساد بهتر و سریعتر مبارزه کنند.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس