• پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
  • الخميس 24 شوال 1445
  • Thursday 02 May 2024
اجتماعی

اما و اگر های کارت «ن»زدن در اتوبوس

   21 شهریور 1395  222

کیاست - درحالی که حدود 5 سال از تجهیز ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به سامانه‌های هوشمند می‌گذرد، هنوز فرهنگ استفاده از این سامانه در بین برخی از مردم اصفهان نهادینه نشده است.

يكي از پديده هاي نازيبايي كه متاسفانه در كلانشهر اصفهان مشهود است اينکه برخي از مردم حق شهر را پرداخت نمي كنند، به طوری که اتوبوسرانی اصفهان به خاطر كنترل اين مهم و جلوگيري از تحميل هزينه هاي اضافي به ديگر شهروندان، طرح بازرسي را در دستور کار خود قرار داده است.

یکی از رانندگان اتوبوسرانی اصفهان در این زمینه بیان می کند: پس از گذشت مدت ها از نصب سامانه‌های هوشمند پرداخت کرایه، هنوز برخی از مردم کارت بلیت ندارند و این قضیه خوب برایشان جا نیفتاده که هنگام سوار شدن کارت بزنند و جالب تر اینکه وقتی هم می گوییم چرا کارت نزدید ناراحت می شوند.

وقتی از راننده دیگری در مورد مسافرانی که کرایه نمی‌دهند می‌پرسم، می‌گوید: اگر اتوبوس‌سوار باشید، صحنه‌های ناخوشایند و کلام‌های نامناسب در اتوبوس زیاد می‌بینید و می‌شنوید.

مشکلات اقتصادی، فشارهای روحی، شلوغی اتوبوس‌ها و سرویس‌دهی نسبتا و بعضا نامطلوب و بسیاری عوامل دیگر در بروز این رفتارهای نامناسب که به‌هیچ‌وجه در شان شهروندان نیست، نقش دارند.

 البته پرداخت نکردن کرایه اتوبوس‌ها توسط مردم به ایران و اصفهان اختصاص ندارد بلکه این نوع تخلف در کشور‌های اروپایی نیز قابل مشاهده است اما ارو‌پایی‌ها در این زمینه جریمه می‌شوند.در سال گذشته جریمه عدم پرداخت کرایه اتوبوس‌ها در اروپا 60 یورو بوده است.

اگر مردم سهم خود که یک سوم از هزینه حمل و نقل عمومی می باشد را نپردازند، امری طبیعی است که شرکت ها قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود و بر همین اساس مردم نباید از کنترل کارت‌ بلیت‌ها ناراحت شوند.

از سوی دیگر چنانچه مردم اتوبوسرانی را متعلق به خود بدانند و کرایه خود را بپردازند، حق الناسی به گردن ندارند؛ چرا که در هر صورت حق‌الناس شوخی نیست و پرداخت نکردن کرایه اشکال شرعي دارد و فرد خاطي مدیون است.

در صورتی که تمام مسافران اتوبوسرانی کرایه خود را پرداخت کنند به طور حتم سطح خدمات و سرویس دهی افزایش چشم گیری می یابد.

چنین به نظر می رسد کسانی كه كرايه اتوبوس را نمي‌دهند، به بيت‌المال ضرر زده‌اند و حق‌الناس به گردن دارند. پس در هر صورت پرداخت نكردن كرايه اشكال شرعي دارد.

ناوگان اتوبوسرانی ناوگان هزینه بر است نه درآمدزا، لذا اگر مردم آن را متعلق به خود بدانند و کرایه خود را بپردازند در خدمت رسانی این ناوگان کمک نموده اند.

شاید برایتان تعجب آور باشد که هنوز کسانی هستند؛ که با کارت نزدن کرایه اتوبوس خود را حتی با کارت بلیت الکترونیک نمی پردازند و به نوعی سامانه هوشمند را دور می زنند. اما از یادمان هنوز بلیت های کاغذی نرفته که در پشت آنها این جمله معروف "ارایه بلیت نشانه شخصیت شماست" نوشته شده بود و حتی روی بدنه داخلی اتوبوس های شهر در گوشه و کنارش این جمله تکرار شده بود تا ملکه ذهن هر مسافر این ناوگان عمومی شود، اما انگار چند درصدی از مسافران ناوگان اتوبوسرانی این روزها از یادشان این جمله رفته و به فراموشی سپرده اند و بعضی ها هم که تازه شهری شده و آن خاطره اصلا به یادشان نمی آید.

 انگار عده ای همیشه باید همچون تکلیف روزانه برایشان این گونه جملات تکرار شود تا بارشان را بردوش دیگران نیندازند؛ همه را زیر سوال نبرند و حتی بازرسان و راننده اتوبوس های شهر اصفهان را همیشه دل نگران کنند و با فریاد های تکرای بگویند: «آقا، خانم، کارت نزدی»!

بله، این قصه تکراری این روزهای ناوگان خسارت ده اتوبوسرانی اصفهان است که از سویی با بی مهری حذف یارانه روبه روشده و از طرفی دیگر بیش از 20 درصد مسافران روزمره دارد که بدون کرایه راحت سوار و پیاده می شوند.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس