• سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
  • الثلاثاء 29 شوال 1445
  • Tuesday 07 May 2024
اجتماعی

چالش های صنعت بیمه در ایران:

فرهنگ بیمه موجود در جامعه مهم ترین ضعف صنعت بیمه

   07 آذر 1395  444

کیاست – گروه گزارش - مرکز پژوهش‌های مجلس با تحلیل چالش‌ های صنعت بیمه طی گزارشی مهم ترین ضعف صنعت بیمه در کشور را فرهنگ بیمه موجود در جامعه عنوان نموده است. با وجود آنکه صنعت بیمه در مقیاس جهانی مدام در حال پوست انداختن است و هیچ‌ عرصه‌ای از تغییر و تحول فزاینده آن در امان نبوده، صنعت بیمه در ایران به رغم سابقه طولانی خود حتی در مقام مقایسه با کشور چین که بیمه را از سال ۱۹۸۰ آغاز کرده است، بسیار توسعه نیافته به نظر می‌رسد به صورتی که شهروندان ایرانی هنوز درنیافته‌اند که همه عرصه‌های زندگی خود از تولد فرزندان تا سالخوردگی، بیماری و مرگ را می‌توانند به بیمه پیوند بزنند.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی در بیست و دومین همایش ملی بیمه و توسعه گفته بود: امروزه صنعت بیمه در همه جای جهان جزو لاینفک بازارهای مالی هستند و شرکت‌های بیمه بخش مهمی از بازار سرمایه را در اختیار دارند.

 سرمایه‌گذاری رابطه معکوس با ریسک دارد. هر چقدر ریسک بالا باشد احتمال سرمایه‌گذاری کاهش می یابد. یکی از اقدامات مهم بیمه‌ها کاهش ریسک برای سرمایه‌گذاری است تا سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی‌پذیر می‌کند در نتیجه تاثیر مثبتی در سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی دارد. بیمه‌ها در سطح خانوارها نیز به افزایش رفاه و ‌آرامش خانوارها کمک می‌کند. از سوی دیگر منابع مالی که در صنعت بیمه تحت عنوان ذخایر فنی انباشته می‌شوند یکی از مهمترین منابع عرضه‌کننده سرمایه در بازار سرمایه است. بنابراین صنعت بیمه بخش مهمی از بازار مالی و بازار سرمایه کشورهاست. چالش های عمده صنعت بیمه علی رغم پیشرفت‌های بزرگی صنعت بیمه در سالهای گذشته از نظر ایشان عبارتند از :

فاصله صنعت بیمه کشور با معیار های جهانی علیرغم رشد قابل توجه صنعت بیمه در کشور

"ضریب نفوذ بیمه یک معیار بسیار مهم است و سهم بیمه‌های بازرگانی را در تولید ناخالص داخلی کشورها نشان می‌دهد. این شاخص یعنی ضریب نفوذ بیمه در سطح جهانی معادل 6.2 درصد است. اما متاسفانه این شاخص در اقتصاد ایران 1.9 است. شکاف بزرگتر در مورد بیمه‌های زندگی است که در ایران 2/0 درصد است و این رقم در سطح جهان 3.7 درصد است. این فاصله زیاد با استانداردهای جهانی از یک سو نگران‌کننده است اما از سوی دیگر نشان‌دهنده یک فرصت بزرگ و ظرفیت قابل ملاحظه برای توسعه فعالیت‌هاست."

پیچیدگی‌های گذار از وضعیت انحصاری به وضعیت‌های رقابتی و فاصله بازار صنعت بیمه با یک بازار رقابتی متنوع و کارآمد

نظارت برای ارتقای توانگری مالی شرکتی‌های بیمه

توسعه اندک بیمه‌های زندگی

پرداخت مالیات و عوارض متعدد

توسعه فرهنگ استفاده از خدمات بیمه‌ای

چالش آخر صنعت بیمه، مشارکت محدود در عرصه بین‌المللی

جایگاه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران :

مطابق گزارش های منتشر شده، میانگین هزینه کرد در حوزه فناوری اطلاعات صنعت مالی در دنیا ۵ درصد ازدرآمد است و صنعت بانکداری در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی ۶.۲ و ۶.۳ درصد از درآمد خود را در حوزه فناوری اطلاعات هزینه کرده است که از میانگین جهانی بالاتر است و پیش بینی برای سال ۲۰۱۵ نیز ۶.۴ درصد است که روند افزایشی دارد. بر اساس مطالعات جهانی صنایع بیمه٬ بانکداری و بورس بیشترین هزینه در فناوری اطلاعات را در مقایسه با دیگر صنایع داشته اند. این درحالی است که همین گزارشات میزان سرمایه گذاری صنعت بیمه را قدری کمتر از حوزه مالی و بانکی ارزیابی کرده و متوسط این عدد را برای این صنعت  4.5درصد برآورد می کند.

علی رغم اینکه اطلاعات دقیقی از میزان هزینه کرد صنعت بیمه در حوزه فناوری اطلاعات در دسترسی نمی باشد، ولی با توجه به بررسی های انجام شده در صنعت بیمه این مبلغ بسیار ناچیز می باشد. بطوریکه با توجه به میزان حق بیمه تولید شده کل صنعت بیمه در سال 1393 به میزان بیست هزار میلیارد ریال، در بهترین شرایط عدد بدست آمده کمتر از  0.1 درصد می باشد. با توجه به میزان بسیار اندک از سرمایه گذاری و گردش مالی در بخش فناوری اطلاعات صنعت بیمه، می توان انتظار داشت که بازیگران اصلی و فعال در این حوزه فعالیت نداشته باشند که طبیعتا تاثیرات ناشی از آن در توسعه فناوری اطلاعات صنعت بیمه بسیار غم انگیز خواهد بود.

این درحالی است که کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت بیمه، بیشتر در خدمت مکانیزه کردن روش ها و فرآیندهای سنتی است که از سالیان قبل در صنعت بیمه وجود داشته است. به عبارت دیگر علی رغم پیشرفت های بسیار خوبی که در توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه طی سال های اخیر شاهد هستیم؛ می توان میزان توسعه آن را در مراحل اولیه بلوغ خود ارزیابی کرد. بطوریکه طی سال های گذشته شاهد تحولات جدی در صنعت بیمه بواسطه حضور فناوری اطلاعات نبودیم و در بهترین شرایط نقش پشتیان و تسهیل گری آن قابل مشاهده است. البته ناگفته نماند که پیشرفت های موردی و بسیار ارزشمندی را نیز در طی دو سال گذشته در این صنعت شاهد بوده ایم، که این میزان از موارد مشابه در کشورهای درحال توسعه و حتی کشور های همسایه فاصله جدی دارد. شکاف موجود در این بخش با توجه به سطح جهانی و کشورهای توسعه یافته بسیار جدی تر میباشد.

از این رو توسعه یافتگی فناوری اطلاعات در صنعت بیمه از دو جنبه میزان سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات صنعت بیمه و همچنین جنبه نوآوری فناورانه در کسب وکار فاصله جدی با کشورهای درحال توسعه و عمیق با کشورهای توسعه یافته دارد.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس