• دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
  • الإثنين 28 شوال 1445
  • Monday 06 May 2024
اجتماعی

زندان؛ شروعِ پایان یافتن بیمه!

   05 مهر 1395  360

درنا جوهری-زندان شروع بسیاری از ناکامی ها برای زندانیان است و علاوه بر شخص زندانی، خانواده وی نیز از این ناکامی ها، بی نصیب نمی ماند و زندانی با رفتن به زندان مشکلات عدیده ای را برای خانواده اش، به ارمغان می آورد! یکی از مشکلات اساسی این اشخاص و خانواده هایشان قطع بیمه است. خانواده ای که با زندانی شدن سرپرستش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند؛ قطع بیمه و یا بیمه نبودن، بلافاصله با زندانی شدن شخص، گریبانش را می گیرد. به گفته اصغرجهانگیر، رییس سازمان زندان ها به نقل از خبرگزاری صداوسیما: وقتی فردی مجرم تلقی و به زندان وارد می شود، به علت اینکه از فعالیت اجتماعی محروم است؛ نمی تواند حق بیمه اش را به موقع پرداخت کند و برهمین اساس شرکت های بیمه ای از پرداخت خدمات به این افراد خوداری می کنند. در واقع درست زمانی که فرد زندانی به حمایت این شرکت ها نیازمند است، شرکت های بیمه ای نه تنها هیچ حمایتی از وی به عمل نمی آورند، بلکه  بیمه ی او را نیز قطع می کنند!

اصغر جهانگیر از قول مساعدت وزرات بهداشت و حل شدن این مشکل از طریق بیمه ها خبر داده است، اما به گفته ی ایشان مشکل هنوز حل نشده است و افرادی که سال ها بیمه پرداخت کرده اند با ارتکاب به جرایم عمد و یا غیر عمد، از خدمات بیمه ای محروم می شوند. به گفته ی رییس سازمان زندان ها، قول هایی به سازمان داده شده، اما هیچ اقدام عملیاتی در پی نداشته است.

طی سال های اخیر مشکل بیمه زندانیان، کم و بیش مورد توجه قرار گرفته است، اما موضوع جالب توجه آن است که هیچ نهادی خودش را متوجه این مشکل نمی بیند و آن را بر دوش دیگری گذاشته و نتیجه آن که بیمه زندانیان در سال های اخیر، به واسطه ی همین شانه خالی کردن ها، هنوز که هنوز است در حد مذاکره و قول و قرارهای معمول، مانده و هیچ گام مثبتی در راه سر و سامان یافتنش؛ برداشته نمی شود.

از طرفی دیگر، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با خبرگزاری میزان، خبر از حل مشکل بیمه زندانیان و برنامه ریزی جهت بیمه مجدد داده اند؛ طبق گفته محمدحسن زادا: زندانیان دو گروه هستند، گروه اول افرادی که با ورود به زندان شغل اصلی خود را از دست می دهند، که این افراد می توانند درخواست بیمه اختیاری بدهند و با آنها قرارداد بسته می شود و خودشان و خانواده یشان بیمه می شوند که تا زمان بازنشستگی آنها ادامه خواهد داشت. گروه دوم که با از دست دادن شغل قبلی، در داخل زندان و کارگاه ها مشغول کار می شوند، به واسطه اینکه مجددا رابطه جدید دستمزدی برای آنها در زندان برقرارشده است، ممانعتی برای اتصال بیمه ای ندارد. به گفته ایشان اگر سازمان زندان ها همکاری کند و اجازه بدهد رابطه کاری زندانیان احراز شود، زندانیان مثل سابق بیمه می شوند و خانواده های آنها از خدمات بیمه ای بهره مند خواهند شد.

در واقع از گفته های معاون فنی و درامد سازمان تامین اجتماعی، این گونه نتیجه گیری می شود که جز نبود ارتباط همکاری توسط سازمان زندان ها، هیچ مشکلی از طرف سازمان تامین اجتماعی وجود نخواهد داشت و این سازمان به راحتی می تواند زندانیان را بیمه کند و این مهم، فقط همکاری سازمان زندان ها را می طلبد.

این درحالی است که از طرف دیگر نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، محمد کاظمی سخن از آن به میان می آورد که: سازمان های بیمه گر به ویژه سازمان تامین اجتماعی تا زمانیکه حق بیمه افراد پرداخت می شود؛ بیمه این افراد را ادامه می دهد اما به محض اینکه حق بیمه افراد به دلیل زندانی و بیکار شدن پرداخت نشود، بیمه درمانی آنها را قطع می کند. در واقع با توجه به این اظهارات هنوز مشخص نیست که بالاخره سازمان تامین اجتماعی، قصد بیمه کردن زندانیان را، دارد یا ندارد؟

بر اساس این گفته ها به طور واضح مشخص نیست که کدام نهاد یا سازمان، مسوولیت بیمه کردن زندانیان را بر عهده خواهند گرفت و با اینکه هر کدام از دیگری طلب مساعدت و همکاری می کنند؛ می توان گفت هنوز هیچ همکاری مستمر و کارآمدی برای بیمه شدن زندانیان انجام نگرفته است؛ چرا که این موضوع هنوز در حد یاری گرفتن و کمک خواستن از همدیگر، مسکوت مانده است!

الهام امین زاده، دستیار ویژه رییس جمهور در امورحقوق شهروندی، حق بیمه را یکی از حقوق شهروندی زندانیان به شمار می آورد و اظهار داشته: توجه به بیمه دار شدن زندانیان را در دستور کار قرار داده ایم و بیمه زندانیان را بیمه خاص دانسته و اعلام کرده است: تامین اجتماعی و یا بیمه سلامت هر کدام که بتوانند باید حق بیمه زندانیان را تقبل کنند. اگر دو نهاد مذکور تقبل نکنند؛ باید صندوق ویژه دیگری برای تامین حق بیمه زندانیان در نظر گرفت. احتمالا این صندوق ویژه بی نام و نشان  این چنین که به نظر می رسد در اثر عدم تقبل بیمه زندانیان توسط بیمه اجتماعی و یا بیمه سلامت در سال های آینده به وجود خواهد آمد و در سال های بعد از تاسیسش، برنامه ریزی هایی برای بیمه زندانیان خواهد داشت! به نظر می رسد قصه بیمه زندانیان سر داراز دارد... .

قطع بیمه زندانیان موضوع تازه ای نیست و اگر مسوولین تصمیمی اساسی در جهت رفع این مشکل اتخاذ نکنند در سال های آینده هم شاهد سخنانی خواهیم بود که از چند سال پیش تا الان تکرار می شود اما متاسفانه این مشکل را حل نمی کند. با توجه به آن که در سال 93 انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور، در گفتگویی با خبرگزاری فرارو؛ سخن از آن زده بودند که، زندانیان و معتادان نیز مانند سایر اقشار جامعه می توانند به سایت سلامت ایران مراجعه کرده و ثبت نام کنند و خود و خانواده هایشان را تحت پوشش رایگان قرار دهند. اما امروز هنوز صحبت از تقبل یا عدم تقبل بیمه زندانیان توسط بیمه سلامت و یا سازمان تامین اجتماعی زده می شود!

همچنین محسن نصیری، مدیر عامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان، در سال 92 تعلق گرفتن بیمه ایرانیان را به خانواده های زندانیانی که بیمه نداشتند اعلام کرده است. اما تا امروز هنوز به شکل قاطع و کامل هیچ نهادی مسوول بیمه کردن زندانیان نیست و همه به گونه ای شانه خالی کرده اند.

به نظر می رسد، موضوع بیمه زندانیان که از چند سال پیش بر سر زبان ها افتاده؛ تنها بر سر زبان است و هنوز هیچ اقدام کارآمدی به منظور تحقق اهداف برای بیمه کردن زندانیان و خانواده هایشان انجام نگرفته است. در حالی که به نقل ازخبرگزاری مهر: از 100هزار خانواده زندانی نیازمند، 40 هزار خانواده تحت پوشش هیچ نهادی نیستند و از این100هزار خانواده تنها 22 هزار خانواده تحت پوشش انجمن های حمایت در شهرستان های کشور بوده و 26 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند. سازمان تامین اجتماعی و دیگر نهادهای بیمه گر باید ابتدا به یاری  100هزار خانواده ی زندانی بشتابند و سپس با همکاری موثر و مستمرشان با سازمان های مربوطه، بیمه درمانی این خانواده ها را تامین کنند.

منابع:

برنامه ریزی برای حل مشکلات بیمه زندانیان - خبرگزاری میزان

قطع بیمه خدمات درمانی زندانیان از مشکلات سازمان زندان ها- خبرگزاری صداوسیما

زندانیان بیمه می شوند - خبرگزاری مهر

تاکید برتداوم بیمه درمانی زندانیان- خبرگزاری خانه ملت

بیمه درمانی رایگان برای معتادان و زندانیان- فرارو

خانواده زندانیان، بیمه شدند- جام جم آنلاین

40هزارخانواده زندانی بدون چترحمایتی- خبرگزاری مهر

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس