• چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
  • الأربعاء 1 ذو القعدة 1445
  • Wednesday 08 May 2024
اجتماعی

راهبردهای توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه

   07 آذر 1395  298

کیاست – گروه گزارش - در حال حاضر صنعت بیمه در ایران با چالش های عمده ای روبرو می باشد که شاید بخش عمده آن که به جنبه فرهنگی مربوط می باشد به صورت مستقیم با فناوری اطلاعات مرتبط نباشد ولی از منظر دیگر این جنبه نیز بنوعی می تواند تحت تاثیر بکارگیری صحیح فناوری اطلاعات بهبود یافته و به اهداف تعیین شده نزدیک شود.

از سوی دیگر چشم انداز آتی صنعت بیمه در جهان حاکی از این است که نوآوری های در حال ظهور تا حدود زیادی نوآوری بنیادی بوده و اثرات مخربی را بر مدل های حاکم بر کسب و کار صنعت بیمه خواهد داشت. از آنجایی که پیشران های اصلی این تحولات به طور کامل با بکارگیری فناوری اطلاعات و نوآوری های آن مرتبط می باشند؛ آماده سازی و تجهیز صنعت بیمه از طریق بکارگیری فناوری اطلاعات به شکل کارآمد و اثر بخش برای روبرو شدن با تحولات پیش بینی شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد.

از این رو با تحلیل های بعمل آمده از اهداف کلان و چالش ها و فرصت ها در صنعت و با توجه به بررسی مطالعات مشابه می توان راهبردهای توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه پیشنهاد نمود.

راهبردهای کلان:

تدوین و استقرار استانداردهای حوزه فناوری اطلاعات و بخصوص مبادلات- معاملات الکترونیکی در صنعت بیمه

علی رغم پیشرفت های بسیار زیاد در مقیاس جهانی در خصوص تدوین و جاری سازی استانداردهای فناوری اطلاعات در حوزه بیمه، متاسفانه استانداردهای رسمی و پذیرفته شده ای در کشور را نداریم. بطوریکه مبنای برنامه ریزی بیمه گران و سایر فعالین این حوزه قرار گیرد. لذا تدوین و یا بومی سازی این گونه استانداردها نقش بسیار موثری در یکپارچه سازی و توسعه پایدار فناوری اطلاعات خواهد داشت.

حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات صنعت بیمه

با توجه به فاصله بسیار زیاد میزان سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات داخل کشور با مقیاس های جهانی و حتی کشور های در حال توسعه، طبیعی است که جذابیت و مطلوبیت آن برای حضور فعالین حوزه فناوری اطلاعات بسیار پایین باشد. لذا حضور و ایجاد یک رویکرد فعال و نوآورانه فعالین مستلزم حمایت و ایجاد مدل های جدید کسب و کار و شکل گیری اکوسیستم های جدید است. که در این اکو سیستم ها تامین کننده خدمات فناوری اطلاعات بعنوان یکی از مولفه های اصلی اکو سیستم حضور پیدا کرده و بعنوان شرکای کلیدی بیمه گران در صنعت بیمه محسوب شود. این امر محقق نخواهد شد مگر این که با ایجاد مدل های کسب و کار جدید بتوانیم مشارکت فعال تامین کنندگان حوزه فناوری اطلاعات از طریق مشارکت در جریان های درآمدی تامین گردد.

راهبردهای اجرایی:

با توجه به شرایط حاکم بر بازار صنعت بیمه، در حال حاضر شرکت های بیمه به نوعی دارای محصولات مشابه بوده و خدمات مشابهی را نیز ارایه می دهند. این در حالی است که هزینه مالی محصولات و خدمات نیز بین شرکت های بیمه تفاوت معنی داری ندارد. بطوریکه همین موضوع باعث شده در برخی موارد رقابت های بین بیمه گران در ارایه تخفیف به مشتریانشان شدت بگیرد.

بطور کلی اهداف کسب و کارها برای توسعه در حوزه فناوری در سه دسته کلی اصلاح فرآیندها، نوآوری و تقویت کنترل های داخلی دسته بندی می شوند. با توجه به شرایط رقابتی بازار که تحت تاثیر شرایط تعرفه ای است نیاز است که شرایطی محیا شود که انگیزه لازم برای بیمه گران نیز در این زمینه ایجاد شود. از اینرو با توجه بررسی های انجام شده در خصوص ایجاد تمایز و ورود صنعت بیمه به شرایط بازار رقابتی و نوآوری در صنعت لازم است که توسعه های فناوری اطلاعات در صنعت طوری باشد که ارزش های کسب و کار لازم را متناسب شرایط بازار به بیمه گران عرضه کند. از این رو برای تامین نیازهای بیمه گران و صنعت بیمه ارزش های پیشنهادی زیر می تواند راه گشا بوده و توسعه فناوری اطلاعات را در راستای نیازهای و چالش های صنعت بیمه قرار دهد:

گسترش فرهنگ بیمه در جامعه به واسطه، ساده سازی و دسترس پذیری مفاهیم انتقال ریسک برای بیمه گذار نهایی و فروش مستقیم

اکثر بیمه گذاران و خریداران بیمه، با مفاهیم و ارزش های پیشنهادی بیمه آشنا نیستند و در برخی موارد حتی از وجود ارزش های پیشنهادی بیمه گران و تاثیر آنها بر کسب وکار و زندگی شخصی خود آگاه نیستند. لذا با تغییر رویکرد کاربردهای فناوری اطلاعات در خصوص کاربران از متخصیص بیمه به مخاطبین نهایی و مصرف کنندگان می تواند بسیار راه گشا باشد.

متنوع سازی و شخصی سازی محصولات و پوشش های بیمه ای و کاهش زمان تبدیل ایده تا محصول نهایی

گسترش نفوذ بیمه بواسطه بکارگیری فناوری اطلاعات در توسعه شبکه فروش مستقل از شرکت های بیمه

برای رفع فضای رقابتی ناسالم و ایجاد شفافیت در ارایه محصولات و خدمات بیمه ای فعالیت شبکه فروش مستقل (نماینده/کارگزار) نقش کلیدی دارد. وجود یک فروشنده مستقل می تواند جذابیت بیشتری برای خریدار داشته باشد. گسترس فعالیت این بخش از فعالین بازار صنعت بیمه می تواند نقش قابل ملاحظه ای را در افزایش ضریب نفوذ بیمه داشته باشد، تا از این طریق به رفع یکی از چالش های عمده صنعت بیمه کمک کند. این امر علاوه بر نیازمندی برای  فرآهم شدن بسترهای قانونی، نیازمند یک بستر فناوری اطلاعات کارا و مطمئن می باشد که شفافیت مالی و عملکردی شبکه فروش مستقل را تضمین نماید. بستر فناوری اطلاعات علاوه بر این که رکن اصلی در توسعه "شبکه فروش مستقل" مستقل می باشد می تواند به توسعه فروش مستقیم بیمه نامه نیز کمک شایانی داشته باشد که این نیز به نوبه خود یکی از عوامل افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور می باشد.

در خصوص شبکه فروش (نمایندگان)، فناوری اطلاعات بایستی بتواند بعنوان یک تسهیل کننده برای استفاده مشتریان و شفافیت حساب مشتریان و جبران خسارت برای خسارت دیدگان، استفاده گردد که می توان از آن برای فعال سازی و یکپارچه سازی شبکه فروش و افزایش بهره وری آنها در جهت استراتژیهای سازمان استفاده نمود.

بهره گیری از خدمات اشتراکی برای کسب درآمد

ایجاد بستر لازم برای به اشتراک گذاشتن خدمات و منابع شرکت های بیمه می تواند نسل آتی خدمات شبکه های فروش شرکت ها باشند. این باعث بدست آوردن مزیت رقابتی پایدار، برای توسعه کسب و کار و افزایش درآمد خواهد شد. این "خدمات اشتراکی" می تواند شامل استفاده از ظرفیت شبکه فروش، توسعه محصول سریع و استفاده از تجربیات مشتریان در جهت بهبود بهره وری فروش باشد.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس