• يكشنبه 16 ارديبهشت 1403
  • الأحد 27 شوال 1445
  • Sunday 05 May 2024
فرهنگی

تبریز۲۰۱۸، سکوی پرتاب رونق گردشکری

   23 ارديبهشت 1397  384

احتساب - گل بانو حاجی زاده ـ تبریز۱۳آبان2013میلادی، با رای ۹۰درصدی کشورهای عضو سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018میلادی انتخاب شد. به اعتقاد کارشناسان انتخاب تبریز رویداد مهمی است که در صورت بهره برداری درست می تواند به سکوی پرتابی برای رونق صنعت گردشگری کشورمان تبدیل شود ولی تحقق آن نیازمند اقداماتی فراتر از مرز شعار و رسیدن به مرحله عمل است. آن ها بر این باورند که باید با برنامه ریزی درست و مدیریت قاطع از فرصت تبریز 2018، در راستای معرفی ظرفیت های گردشگری کلانشهر تبریز در سطح بین المللی بهره مند شد؛ چراکه تبریز به دلیل دارا بودن آثار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو همچنین قرارگیری در مسیر جاده ابریشم ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.

رئیس دفتر و نماینده ارشد جایکا در ایران،یوکی هارا کوبایاشی نیز در جلسه بررسی حوزه های تخصصی گردشگری و میراث فرهنگی تصریح کرد: تبریز صرفا یک شهر نیست بلکه عضو تاثیرگذار کریدور جاده ابریشم و ورودی اروپا به شمار می رود.

اما سوالاتی که برای مخاطب مطرح می شود این است که درآمد حاصل از گردشگری ایران چه درصدی از کل درآمد گردشگری منطقه را به خود اختصاص می دهد؟ نقاط ضعف گردشگری تبریز چیست؟ انتخاب تبریز چه تاثیری در تغییر گفتمان و ادبیات نظام جمهوری اسلامی با دنیای خارج دارد؟

سالهاست اهمیت گردشگری به عنوان یک صنعت برای کشورهای منطقه مطرح است. طبق گزارش اقتصادآنلاین، امارات متحده عربی ۶۴میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ از گردشگری درآمد داشته است و سهم این حوزه در اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۶ میلیارد دلار بوده است. مقایسه این آمارها حتی در صورت صحیح بودن رقم ۸ میلیارد دلار، سهم اندک ایران از این خوان گسترده را نشان می‌دهد.

امیرهاتفی، نایب رییس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و گردشگری استان تهران در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها گفت: ایران از لحاظ آماری نمی‌تواند با گردش‌پذیری امارات، کویت وحتی عربستان رقابت کند، در اقدامات دولتمردان نیز اراده ای برای رقابت گردشگری ایران با کشورهای منطقه دیده نمی شود.

همچنین محسن طباطبایی مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران پژوهشگاه میراث فرهنگی درگفت‌وگو با دیگر خبرگزاری سراسری می گوید: متاسفانه در زمینه اولویت بخشی به  حوزه گردشگری، ایران در رتبه نازل ۱۱۷ قرار دارد و این نشان می دهد باور و عزم جدی برای تقویت توریسم علی‌رغم اهمیت آن در بین سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کمتر وجود دارد.

به گزارش یکی از خبرگزاری های سراسری؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور می گوید: صنعت گردشگری تاثیر ملموسی در تغییر در گفتمان و ادبیات دولت و نظام جمهوری اسلامی با دنیای خارج دارد و اگر حاکمیت به این جمع‌بندی برسد که از طریق این صنعت می‌توان دغدغه‌های اقتصادی را حل کرد، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای اتفاق خواهد افتاد.

هاتفی دغدغه امنیتی را اصلی‌ترین مانع برای ورود گردشگران به ایران دانست و اظهار داشت: گردشگران در ایران مشکل ارز دارند چراکه صرافی‌ها دلار را تعویض نمی‌کنند همچنین هتل‌ها گنجایش پذیرش مهمان خارجی را ندارند. وی به وجود اشکال در سیستم حمل و نقل ریلی و هوایی در ایران اشاره و به لزوم تغییرات اساسی در آن برای جذب گردشگر تاکیدکرد.

صادق نجفی، شهردار اسبق تبریز در دیدار با سرکنسول جدید ایران در استان ترابوزن ترکیه، تدوین مشوق‌های مهم سرمایه‌گذاری را زمینه ارزشمندی برای توسعه فرصت‌های دوجانبه سرمایه‌گذاری و تقویت زیرساخت‌های گردشگری دانست. نجفی متذکر شد: به این منظور تلفیق شرکت‌های گردشگری، پیش‌بینی جایگاه‌های مسیر زمینی در دو شهر و اجرای نمایشگاه‌های دایمی صنایع دستی و هنری، کارساز خواهد بود.

سرپرست سازمان توسعه گردشگری تبریز نیز با اشاره به ضعف های اطلاع رسانی افزود: اگر هر شهروند کار خودش را در وقت تعیین شده انجام دهد،خواسته ها محقق می شود؛ سال 2018 میلادی، زمان شروع تحول در گردشگری شهری تبریز است و هدف غایی نیست.

خلیلی با اشاره به اینکه بین استفاده برای توانمند شدن در حوزه گردشگری با استفاده از ظرفیت های گردشگری استان، تفاوت وجود دارد، گفت: باید ضمن آموزش در زمینه چگونگی افزایش داشته ها و ظرفیت های موجود پتانسیل های مغفول مانده استان را فعال کنیم. وی همچنین بر لزوم تهیه برنامه سالانه رویدادها و نمایشگاه های بین المللی و حضور فعال در آن ها تاکیدکرد.

هارا کوبایاشی تدوین طرح جامع برندگردشگری، ایجاد سازمان مدیریت مقصد، تدوین راهبرد بازاریابی بین المللی گردشگری و توسعه چشم انداز فرهنگی و گردشگری مقصد محور را از راهکارهای تیم تخصصی جایکا در بخش میراث فرهنگی عنوان کرد.

به گفته کارشناسان تدوین طرح جامع گردشگری، فراهم کردن زیرساخت های گردشگری الکترونیک، تلاش برای اصلاح تصور ذهنی گردشگران برای سفر به ایران، استخدام راهنمایان چندزبانه و سیستم‌های مدرن برای توضیح ویژگی‌های آثار تاریخی و موزه‌ای به زبان انگلیسی، رشد متوازن ظرفیت های گردشگری در زمینه برندسازی و طراحی برنامه های عملی حوزه گردشگری ومیراث فرهنگی همچنین هماهنگی با تورگردانان برای تعریف تورهای خارجی به مقصد تبریز، تبلیغات و تهیه برنامه های مستند برای معرفی آثار باستانی و ظرفیت های گردشگری تبریز و استفاده از تجربیات کشورهای قبلی میزبان این رخداد نقش مهمی در میزبانی موفق تبریز دارد.

حال باید دید میزبانی کلانشهر تبریز چه تاثیرات مثبتی در رونق گردشگری و توسعه زیرساخت های شهری لازم برای جذب گردشگر، ایجاد اشتغال به عنوان معضل مهم این روزهای ایران با بروز خشکسالی و بیکاری۱۲درصدی ایران دارد؟ چراکه سازمان ملل متحد سفر و گردشگری را به دلیل ایجاد ۱۰۹میلیون شغل در سراسر دنیا به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال معرفی کرده است.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس