• سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
  • الثلاثاء 22 شوال 1445
  • Tuesday 30 April 2024
اجتماعی

از توافق تا تداوم...

   07 دی 1395  261

نرگس کاظمی ونهری - گرم شدن کره‌ی زمین، آب شدن یخهای قطبی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلاینده‌های زیست محیطی و... تنها نگرانی دوستداران محیط زیست نیست، گرم شدن کره‌ی زمین و تغییرات اقلیمی، زندگی همه‌ی ساکنین زمین را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. از 30 نوامبر تا 12 دسامبر 2015، کنفرانس تغییرات آب و هوایی 2015 سازمان ملل متــحد در پاریس برگزار شد که هدف از آن رسیـدن به یک توافق‌نامه جهانی برای مقابله با این تغییرات همراه با حضور 195 عضو آن بود. شش سال پیش و در کنفرانس کپنهاگ رسیدن به چنین توافقی غیر ممکن به نظر می‌رسید اما در روز 12 دسامبر سرانجام این مذاکرات برای رسیدن به توافقی اثرگذار به نتیجه رسید. بنا به نظر بسیاری از تحلیلگران، توافق حاصل شده، توافقی تاریخی بود، این مذاکرات نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوا به سرعت رشد گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از گرم شدن زمین گره خورده‌است.یکی از محورهای مهم این پیمان، محدود کردن میزان افزایش متوسط دمای جو زمین به کمتر از ۲ درجه سانتیگراد و بطور عمده تلاش برای حفظ دما در سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد تا پایان قرن بیست و یکم است. در غیر اینصورت متوسط دمای جو زمین، در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن به بیش از ۳ درجه سانتیگراد خواهد رسید. هدف، اجرای پروژه هایی برای توقف هرچه سریعتر انتشار گازهای گلخانه ای در کشورها و اجرای برنامه هایی است تا بتوان درنهایت در سال ۲۰۵۰ بین میزان انتشار گازهای گلخانه ای و جذب دوباره آن تعادلی ایجاد کرد و پس از آن، میزان انتشار دی اکسید کربن را به تدریج به صفر رساند. در این پیمان، ساز و کاری پیش بینی شده تا بتوان هر پنج سال یکبار در اهداف از پیش تعیین شده تجدید نظر کرد. اولین گزارش، در سال ۲۰۲۵ مورد بررسی و بازبینی قرار می گیرد و انتظار می رود در هر گزارش، نسبت به گزارشهای قبلی پیشرفتی دیده شود. یکی از امضاکنندگان این توافق کشور ایران است که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی رتبه دهم تولید کننده گازهای گلخانه ای و رتبه هشتم آلودگی هوا را در جهان به خود اختصاص داده است که مبنای یکی تولید گاز دی اکسید کربن و دیگری آلاینده های خطرناک کمتر از ۱۰ میکرون است.

ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای برنامه دارد 

مجید شفیع‌پور، معاون بین‌الملل سازمان محیط زیست، رییس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها و عضو هیات‌ علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» درباره نقش ایران در توافق پاریس می‌گوید:
هر یک از کشورها قرار شد داوطلبانه برنامه‌های ملی خود موسوم به «
INDC» را برای مشارکت در این مسیر اعلام کنند که تا سال 2030 تا چه میزانی می‌توانند کاهش گازهای گلخانه‌ای داشته باشند، کشور ما نیز در همسویی با این حرکت‌های جامعه جهانی در سال گذشته برنامه اقدام مشترک ملی را تدوین کرد و به تصویب هیات وزیران رساند. این برنامه شامل فعالیت‌ها و اقداماتی بود که در زمینه تعدیل و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و در‌باره سازگاری در بخش کشاورزی و جنگل‌ها می‌توانیم انجام دهیم. وزارتخانه‌های نفت، صنایع، جهاد کشاورزی، بهداشت و... برنامه‌های خود را تحویل دادند، جمع‌بندی و برنامه‌ریزی صورت گرفتو این برنامه به تصویب طبق برنامه ارایه‌شده ایران، چهار درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای با تکیه بر منابع مالی، فناوری و انسانی ملی صورت می‌گیرد وهشت درصد مازاد بر آن با جلب منابع مالی توانمندی وفناوری‌ها‌ست.

مهندس علی اصغر رجبی رییس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مسوولیت و تعهد ایران در کنفرانس پاریس گفت: ابلاغ سیاست های کلی مقام معظم رهبری در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و قانون اصلاح الگوی مصرف نشان از عزم راسخ ایران در این عزم جهانی دارد.

او ادامه داد: اقتصاد کم کربن، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا، اصلاح الگوی مصرف، افزایش راندمان و... از جمله مواردی است که در سیاست های کلی مقام معظم رهبری در حفاظت از منابع طبیعی و همچنین قانون اصلاح اگلوی مصرف به آن اشاره شده است. این اقدامات خود می تواند به اقدامات موثر ایران در راستای توافق نامه پاریس منجر شود. رجبی گفت: براساس برنامه ششم توسعه میزان شدت مصرف انرژی تا پایان این برنامه باید حدود 50 درصد کاهش یابد که دستیابی به این هدف تنها با همکاری تمامی نهادها، دستگاه ها و آحاد جامعه صورت خواهد گرفت. با این حال باید منتظر ماند و نظاره گر شد تا ...!

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس