• پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
  • الخميس 24 شوال 1445
  • Thursday 02 May 2024
اقتصادی

گرانی همراه با رکود؛ ارمغان دولت یازدهم

   01 آذر 1395  249

 

فائزه.م- حسن روحانی در انتخابات سال 92 وعده سامان دادن به معیشت مردم را مهمترین شعار انتخاباتی خود قرار داد و توانست با اقبال مردم روبرو شود اما عملکرد روحانی در سه سال گذشته خلاف گفته‌های وی را ثابت می‌کند.

در سال های اخیر مشکلات اقتصادی فراوانی گریبانگیر مردم شده و تورم یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران در این سالهاست. تورم باعث شده که با پایین آمدن قدرت خرید مردم بسیاری از فرصت های شغلی نیز از دست برود و جامعه با خیل عظیمی از جوانانی روبرو شود که نمی توانند شغلی را پیدا کنند که حداقل نیازهای آنان را برطرف کند.

از طرف دیگر کسانی هم که شاغل هستند از تامین نیازهای اولیه خود عاجزند، نیازهایی مانند خرید مسکن، درمان و بهداشت.

دولت مذکور در انتخابات سال 92 وعده سامان دادن به معیشت مردم را مهمترین شعار انتخاباتی خود قرار داد و توانست با اقبال مردم روبرو شود؛ گویا با گفتن تدبیر برای اصلاح اقتصاد، امیدی را در دل مردم زنده کرد؛ ولی عملکرد آن در سه سال گذشته خلاف گفته هایش را ثابت می کند.

دولت از طرفی با کنترل شدید بازار و سیاست انقباضی، رکودی عجیب در بازار ایجاد کرده تا بتواند تورم را کنترل کند و از طرفی دیگر در کنترل قیمت ها هم موفق نبوده است در بسیاری از موارد قیمت ملزومات مصرفی مردم در این سه سال نزدیک دو یا سه برابر قیمتهای قبلی شده است .

اگر در دولت قبل به بهانه سه برابر شدن دلار قیمت ها سه برابر می شد در این دولت این بهانه نیز وجود ندارد و قیمت دلار در مقایسه با سال 92 تفاوت چندانی نکرده ولی همچنان اجناس گران و گران تر می شود.

به عنوان نمونه در فرودین ماه سال 95 قاسمعلی حسنی عضو هیات مدیره اتحادیه بنکداری با تایید گرانی اجناس تاکید کرد: در فروردین ماه قیمت انواع حبوبات جهش قابل توجهی داشته، به طوریکه برخی فروشندگان کمبود بار را دلیل اصلی این افزایش قیمت می دانند.

نمونه ای دیگر از گرانی ها گرانی قلم مصرفی مانند دارو است در سال 92 دیناروند رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یکی از اولویت های دولت یازدهم، کنترل بازار دارویی بود که تا حدودی به این هدف دست یافته ایم گفته بود: بازار دارو در سال آینده متلاطم نخواهد شد و با گشایش روابط بین المللی و تثبیت نرخ ارز، پدیده گرانی دارو نخواهیم داشت؛ ولی گزارشات میدانی از سطح شهر گرانی عجیب دارو را نشان می دهد بعضا داروها به سه برابری قیمت خودرسیده اند.

 نمونه های بالا مشتی از خروار گرانی ها در سه سال اخیر است و نمونه های بیشتری را می توان از گفتگو با فعالان بازار جویا شد، ولی غرض از این کوته گزارش بیان این گرانی ها نیست. قصد اصلی نگارنده اعتراض به رکود وحشتناک بازار است که بسیاری از خانواده های ایرانی را گفتار مسایل مالی کرده است؛ رکودی که باعث ورشکست شدن بسیاری از واحدهای تولیدی، خدماتی، مصرفی شده است.

دولت یازدهم اگر روزی به بهانه ترس از تورم سیاست انقباضی درپیش گرفت و باعث رکود وحشتناک شد در عمل تورم را هم نتوانست کنترل کند.

و در آخر به گفته کارشناسان باید گفت تنها راه حل رهایی از این وضع خطرناک دراقتصاد، احیای اقتصاد مقاومتی و چشم دوختن به توان داخلی و بازسازی سیستم بانکی و رهاشدن پول بانک ها برای ایجاد رونق بازار و سیاست منطقی برای کنترل تورم است که؛ همتی باید برای انجام آن... !

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس