• چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
  • الأربعاء 1 ذو القعدة 1445
  • Wednesday 08 May 2024
یادداشت

دست گدایی خلق پیش اجانب دراز / آنت، چه تدبیر بود مرغ در آیینه غاز!

   18 آبان 1395  289

حبیب صادقی- گویی هر روز و پس از روزهای پیش ما جماعت در فریب خویش بیش از پیش، ازخود پیشی می گیریم و همواره راه رذالت را که کوتاهتر است بر خویشتن هموارتر دیده و به آن سو هدایت افکار را متوجه می کنیم. آخر آنکه هر دم از این باغ بری میرسد و به هر طرف که مینگرم کوه عنبر است و دیگر مصایب مترتب با این خاک هر دم پر از مصیبت! آخر نه معلوم است که از آب است و یا از خاک؟ آخر بایستی یکی دستی از سر احساس مسوولیت بجنباند یا نه؛ که همان دست آخر سنگ گوری را قایم تر از پیش بنا ننهد و بنیان بی بنیان آن را به کل و به ورطه ی نابودی نکشد.

آخر آب که از سر بگذرد دیگر میزانش نه مهم است. چون فقط آن میزان را آنی می داند که شاید برزگر باشد و تمامی خشت های آرزوهای خویش و خانواده اش را بر خیال باطل وجودی آن بنا کرده باشد و با حضور یک حضرت اجل و یک بیان از سر "ناجایگاهی" در رفته، تمامی قصر آرزوها بر ایشان و اهل خانه خراب و محکوم به فنا شود. آخر وکیل مردم شدن گویی در این خاک بی آب به راحتی خوردن آب است و بی قولی و وعده از سر اشکم سیر؛ انگار، پایان ناپذیر...!

خیلی از وکیلان ملت که با هزاران حربه و به زور خود را بر صدر امور می رسانند گویی این رقابت را تنها برای امور دنیوی خویش ادامه داده و الان هم تا کشش حدود نرمال یک شکم زایش چهار یا هشت ساله، گویی را بر رقیب نمیبازند. گویی این بازی در این ملک بی پایان است و داعیه داران وکالت بی انتها...!

این مقالی که شاید بی پایه و اساس می نماید کوته نکته نغزی است برای آنهایی که می دانند و به دنبال رسیدن به مطلوبی مهم؛ سیره در پیش و بی ادعا می روند تا برسند بر مقصود!

 دیگر و با زبانی شاید شیواتر بایست پذیرفت که حال کشاورزی مان اصلا خوب نیست اگر وزیر و وکیل تنها در اتاق های دربسته وزارتخانه بر مرور و ارایه طرح های منسوخ و تاریخ گذشته جهان بپردازند دیر زمانی نمی گذرد که بایستی خود بیل به دست گیرند و برای لقمه نانی در دیاری مانند افغانستان، وطن دار؛ زمین شخم بزنند و محصول "آن سرزمینی" به کشت آورند. در چنان شرایطی محتمل است که با اوضاع خاص مشخصه دِین بر مردم و همنوع و هموطن شاید دیگر معنایی برای آن عزیزان از جان بهتر نداشته باشد.

آری؛ همت تنها گزینه ای است که می تواند راهگشای مشکلات کشاورزی ما باشد و تا مسوولان، صرفا مسوولیت را به کف آوردن نان خویش انگارند این فعل اجرایی نمی شود و نهایتا هم برای لقمه نانی همه، پاسوز؛ بیگاری می کشیم.

آری اقتصاد مقاومتی اگر در معنای کامل وجه عملیاتی به خود گیرد گامی موثر برای درنوردیدن مشکلات موجود سد راه می شود و اولین اقدام را بایستی مسوولان انجام دهند و در این مورد خاص وزارت جهاد کشاورزی.

آری؛ همت بلند آر...!

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس