• پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
  • الخميس 24 شوال 1445
  • Thursday 02 May 2024
سیاسی

"تسنیم" اصفهان در قاب تشریح (2)

   10 خرداد 1401  5801

«تنویر»

احتساب - کیاست – هادی صداقت - خبرگزاری تسنیم متاثر از جریان سیاسی خاصی نیست و هم سو با نظام گام بر می دارد که این مساله یکی از نقاط مثبت تسنیم قلمداد می شود. تسنیم یک خبرگزاری بین المللیست که با رویکرد پوشش خبرهای داخلی و خارجی فعالیت می کند. خبرگزاری تسنیم با ۳ اصل سرعت، دقت و صداقت توانسته است گام های اساسی را در عرصه رسانه ها بر دارد و جزو پایگاه های استنادی برای سایر خبرگزاری ها و جریان های رسانه ای باشد.

بدون تردید تسنیم در بحث جایگاه سیاسی استان اصفهان نقش ویژه ای داشته است. تسنیم باید در این عرصه جایگاه و نقش اصفهان را از دیدگاه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، میراث فرهنگی و گردشگری، ایثار و شهادت و چهره های سیاسی که جز نخستین های کشور است مورد بررسی قرار دهد. خبرگزاری تسنیم برای شناساندن این ظرفیت ها و جایگاه ها در نگاه فرا ملی خود نقش ویژه ای را می تواند ایفا کند. در حقیقت تاریخ به ما تعلق ندارد، بلکه ما به تاریخ تعلق داریم. فرهنگ ایثار باید در جامعه زنده و پویا باشد. در شرایطی قرار داریم که باید مشکلات گذشته جبران شود. نباید شاهد فقر مطلق مردم باشیم. تبیین مسایل گذشته و امروز از وظایف یک رسانه است .

رهبر فرزانه انقلاب در بیاناتی می فرمایند: "وعده‌ای اگر به مردم دادید، طبق آن وعده اگر عمل کردید، مردم به شما اعتماد پیدا میکنند؛ اگر شما وعده کردید و عمل نشد یا گفتید فلان کار شده، مردم در واقعیّت دیدند نشده، اعتماد مردم سلب میشود؛ واقعاً باید خیلی بِجِد‌ مراعات کنید این معنا را ."

ساماندهی ساختار سیاسی جمهوری اسلامی بر اساس کلان‌‌ایده‌ی «مردم‌سالاری دینی» تمام مؤلفه‌های سیاستگذاری کلان و راهبردهای عملی را بر اساس رابطه‌ حکومت با مردم تحت تاثیر قرار داده است. هر نظام سیاسی بر اساس هدف‌گذاری اولیه مجموعه‌ای از ایده‌ها، ساختارها و فرآیندها را برای نقشه‌ی نظری و عملی خودش انتخاب می‌کند تا اهداف و آرمان‌های اولیه که در هنگام تشکیل آن نظام سیاسی اعلام شده بود، عملی شود. وقتی در تشکیل جمهوری اسلامی «مردم‌سالاری دینی» نرم‌افزار اداره‌ نظام سیاسی شد، حتی در فرآیند شکل‌گیری و تثبیت اصل نظام، قدم‌به‌قدم فرآیندها با ارجاعات رهبر فقید جمهوری اسلامی، امام خمینی رحمه‌الله‌علیه به رأی و نظر مردم سپرده شد.

حدفاصل بهمن ۱۳۵۷ تا پایان تابستان ۱۳۶۰ که از آن به‌عنوان دوره‌ی تثبیت جمهوری اسلامی یاد می‌شود، پافشاری امام بر بنیان‌گذاری ساختارها، نهادها و انتخاب افراد با رأی مردم یک «تاریخ فشرده» ساماندهی سیاست با تکیه بر مردم است. در چهل سال بعد از آن دو سال و هشت ماه ابتدایی، باقی ساختمان سیاست نیز روی آن بنیان اولیه ساخته شد. این راهبرد کلان، مساله‌ی رابطه‌ی حاکمیت با مردم را به صدر مساال نظام سیاسی آورد. مردم در تشکیل و انتخاب ایده‌ی نظام سیاسی و بعد انتخاب افراد به میدان آورده شده بودند .

روشن است وقتی سازمان سیاسی بر اساس رابطه با مردم ظهور و بروز پیدا کند، کیفیت این رابطه از سوی تمام ارکان نظام سیاسی اهمیت پیدا می‌کند. چنانچه اگر این رابطه در مقاطعی آسیب ببیند، بازسازی اعتماد عمومی مساله‌ حیاتی دستگاه سیاست می‌شود.

برای حل یک چالش، ابتدا باید کمبودها و اشکالات منجر به آن را دید و قبول کرد. تاکید رهبر انقلاب مبنی بر اینکه باید برای بازسازی اعتماد مردم تلاش کنید، معرفی راهبرد عقلانی «واقع‌گرایی فعالانه» به دولت سیزدهم است. توجه به ضعف‌ها اگر بر اساس واقعیات و آرمان‌ها نباشد، موضع منفعلانه ایجاد می‌کند؛ اما اگر ضعف را بشناسیم و راه‌حل رفع مشکل را هم درست انتخاب کنیم، موضع فعالانه دستگاه عظیم اجرایی را تقویت می‌کند. حل مشکل از مسیر شناخت علل ضعف و با نگاه به نقطه‌ی آرمانی حتما شدنی است. بر این اساس، دولت سیزدهم در ابتدای راه می‌داند ماموریت مهم بازسازی اعتماد عمومی بر اساس کلان‌ایده‌‌ی مردم‌سالاری دینی است.

بازسازی اعتماد عمومی بر این اساس در سازوکاری متشکل از مجموعه‌ای از رفتارها، تصمیمات و عمل کارگزاران سیاسی به‌دست می‌آید. استقبال عمومی از حضور سرزده‌ عالی‌ترین مقام اجرایی در بین مردم از این جهت اهمیت دارد که افکار عمومی رییس‌جمهور را در نقطه‌ای دور از واقعیات زندگی خودش احساس نمی‌کند. وقتی یک مسوول مهم کشوری صدها کیلومتر دورتر از دفتر کارش را از نزدیک بازدید می‌کند، دو پیام مهم به مردم می‌دهد: یکی اینکه دولت حرف مردم را مستقیم می‌شنود و این تبدیل به یک راهبرد کلان برای تمام ارکان دولت می‌شود. وقتی رییس‌جمهور به دورترین نقطه‌ی کشور برود و مستقیم با افرادی که حرف دارند روبه‌رو شود، وزرا و معاونین و مدیران میانی‌تر تکلیفشان روشن می‌شود. دیگر اینکه دیوار بی‌اعتمادی مردم به ساختار دولت ترک برمی‌دارد؛ دیواری که به‌تدریج در سال‌هایی به‌واسطه‌ رفتار صاحبان بی مسوولیت ساخته‌شده و باید از میان برداشته شود.

نکته‌ مهم نگاه فرآیندی و چند بُعدی به مساله‌ بازسازی اعتماد عمومی است. چنانچه تخریب اعتماد حاصل مجموعه‌ای از رفتارها و تصمیمات است، برای احیای اعتماد نمی‌توان نسخه‌ تک فاکتوری داشت. نزدیک‌شدن به مردم با حضور میدانی رفتاری مهم برای بازسازی اعتماد است و مقدمه‌ای برای تغییرات ملموس در زندگی مردم؛ مسوولی که عادت به حضور در میان مردم دارد، کمتر حرفی می‌زند که به آن عمل نکند؛ چون عمل به حرف‌هایی که به مردم گفته می‌شود نیز از دو جهت اهمیت دارد: یکی ایجاد این احساس که تفاوتی میان حرف و عمل دولتمردان نیست، دیگر اینکه می‌توان به وعده‌های مسوولان امید داشت.

چرا که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب؛ انقلابی ماندن مهم تر از انقلابی بودن است. ژان بودریار، فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی معتقد است جهان ما از وانموده ها (Simulacra) اشباع شده است و در فرا واقعیت(hyperreality) زندگی می کنیم. در جهان امروز، شناخت ما از رخدادهای سیاسی و اجتماعی تنها از طریق رسانه ها صورت می پذیرد و از نظر بودریار سرآخر معنا یکسره از جهان ما رخت بر می بندد و زندگی مان عاری از هر گونه دلالت است. ما از کجا می دانیم که مثلا در فلان کشور جهان چه می گذرد؟ از تغییر و تحولات بازار چگونه آگاه می شویم؟ رسانه های جمعی، خبرگزاری ها و ... اما از کجا بدانیم که آن ها به ما راست می گویند؟ از کجا بدانیم که اخبار ساختگی نیستند؟ مشهور است که خود بودریار منکر آن بود که جنگ خلیج واقعا رخ داده باشد. در آغاز دوران صنعتی سازی تصور می شد که پیشرفت تکنولوژی و جهانی شدن رسانه های جمعی به آگاهی سازی همگانی و ارتقا سطح آزادی بیان کمک کند، اما آیا چنین ایده ای محقق شد؟

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس