• پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
  • الخميس 24 شوال 1445
  • Thursday 02 May 2024
سیاسی

بدرود مادر مرکل

   21 مهر 1400  1684

احتساب -کیاست- ارشک کیانی

آنگلا کوچک و دیوار برلین:

در سال 1954 از پدری کشیش و مادری معلم در شهر هامبورگ زاده شد. دیری نپایید که به همراه خانواده به شهر کوچک تمپیلن واقع در نزدیکی شهر برلین درجمهوری دمکراتیک(آلمان شرقی) مهاجرت کردند. آغاز ساخت دیوار برلین در سال 1961 و نگاه کودکانه اما عمیق او، آنگونه که خود بعدها ازمشاهداتش درباره ساخت آن دیوارسخن میگوید، سرآغاز اولین اندیشه های سیاسی در ذهن انگلا کودک بود.

مرکل در مقام صدراعظم آلمان و رهبری حزب

در سال 1986 موفق به اخذ مدرک دکترا شیمی فیزیک از دانشگاه لایپزیک شد و پس از آشنایی با یواخیم زوار در مرکز آکادمی علوم با وی ازدواج کرد. او در جوانی ضمن تعقیب برنامه های سیاسی تلویزیون آلمان غربی به حزب اتحاد سوسیالیستی آلمان پیوست. همزمان با شروع جنبش های سیاسی و انقلابهای 1989، مرکل جوان با شرکت فعال در اعتراضات خیابانی به عضویت حزب تازه تاسیس بیداری دموکراتیک درآمد. پس از اتحاد دو آلمان به عضویت حزب محافظه کار اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان پیوست. درسال 1994به عنوان وزیر محیط زیست، حفظ طبیعت و امنیت راکتورها مشغول بکار شد. در انتخابات سال 2005 خود را نامزد صدراعظمی از طرف دو حزب متحد(اتحادیه سوسیال-مسیحی بایرن-دموکرات مسیحی آلمان) کرد و بر خلاف انتظار همگان بالاترین آرا را بدست آورد و بعنوان نخستین زن صدر اعظم کشور انتخاب شد و به طولانی ترین دوران زمامداری کشور آلمان در مقام یک صدراعظم از تاریخ 2005 تا 2021 دست یافت.

مرکل و امریکا:

روابط آلمان با آمریکا در مدت 16 سال زمامداری مرکل با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود. او همواره معتقد بود که آلمان باید در راستای هم پیمانی با امریکا حرکت کند زیرا که سیاستهای رهبران وقت امریکا را در سالهای آغازین قرن بیستم، مبتنی بر رهبری جهان آزاد می پنداشت. از این روی تلاشهای وافری را در همکاری با امریکا در راستای سیاستهای خارجی از خود نشان داد و به سرعت به بزرگترین هم پیمان امریکا تبدیل گردید. در دوران ریاست جمهوری هشت ساله باراک اوباما علیرغم رویدادهای غیر منتظره ای چون شنود مکالمات وی توسط آژانس امنیت ملی امریکا هرگزاجازه نداد که روابط دو کشور که بعلت نزدیکی تفکر و شیوه عمل اصولی دو رهبر در بالاترین سطح ممکن قراردادشت تحت الشعاع قرار گیرد، به گونه ای که بعدها باراک اوباما از او به عنوان بهترین دوست و یک شریک محبوب در دوران ریاست جمهوریش یاد میکند. مرکل به مانند تمامی سیاستمداران هوشمند توجه ویژه ای به مراسم تحلیف و سخنرانی های رسمی رهبران جهان داشته که پس از سخنرانی روز تحلیف ترامپ، ضمن تبریک ریاست جمهوری وی، و تاکید بر حفظ پیمان ترانس آتلانتیک، نسبت به آینده روابط کشورهای اروپایی با امریکا با در نظر گرفتن جهانی بدون رهبری امریکا هشدار داد.

مادرمرکل و اتحادیه اروپا:

در سال 2009 که بحرانهای اقتصادی اروپا سبب ورشکستگی اقتصادی یونان و اسپانیا و پرتقال را نیز تا مرز فروپاشی کشانده بود، ابتدا به ساکن توانست با در دست گرفتن ابتکار عمل و پافشاری بر حفظ اتحادیه اروپا و همچنین اجرای برنامه های ریاضتی اقتصادی تا حد قابل توجهی اتحادیه اروپا را از بحران یورو و خطر فروپاشی دور کند. مرکل چنین بحرانی را به مانند بودن در اتاقی بسیار تاریک توصیف میکرد. او سرانجام توانست با تدبیر و ظرافت تمام و برپایی موسسات مالی و تقویت آنها به ثبات اروپا کمک کند. او همواره معتقد بود:((برخی مسایل امورات قلبی هستند و برای او اروپا در نهایت امری قلبی است و سرنوشت آلمان به اروپایی صلح آمیز و کامروا بستگی دارد)). پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا علیرغم مخالفت آلمان، ضمن یکپارچه نگه داشتن اتحادیه اروپا، نقش سازنده ای در حفظ ارزش یورو ایفا نمود. او توانست با اعمال سیاستی راهبردی مبتنی بر حفظ احترام متقابل با کشورهای دیگر، اتحادیه اروپا را کانون تصمیم گیری های کلان در عرصه سیاست جهانی قرار دهد. وی در طول مذاکرات هسته ای توانست به همراه اتحادیه اروپا نقش سازنده ای را در شکل گرفتن معاهده برجام بین ایران و کشورهای 5+1 بازی کند و ضمن حمایت همه جانبه از برجام همواره آن را الگویی مناسب برای گسترش به دیگر نقاط جهان میدانست.

بانو مرکل و سیاستهای او در قبال چین و روسیه:

مرکل در طول زمامداری خود به شدت بر سیاست راهبردی تعامل با روسیه تاکید دارد اما از دیگر سو با پیوستن و الحاق کریمه به روسیه مخالفت میکند و تحریم های متعددی را در اتحادیه اروپا بر علیه مسکو وضع میکند.اما مجددا در سال 2020 افغانستان را بزرگترین محوریت گفتگوی خود با روسیه قرار میدهد و به بر تحکیم روابط آلمان و فرانسه با روسیه تاکید میکند. در ارتباط با چین نیز همواره بر همین محوریت حرکت کرده که از یکسو او را شریک تجاری میپندارد و از دیگر سو به عدم دخالت و نفوذ چین در اتحادیه اروپا هشدار میدهد. به نظرمیرسد که سیاستهای آلمان در دوران مرکل همواره بر اساس اصل رئالیسم و حفظ خطوط روابط با سایر کشورها، مبتنی بر حفظ احترام متقابل و تنش زدایی بوده است و با ابزار مباحث حقوق بشری و حفظ محیط زیست تا حدودی سیاستهای نفوذی آنها را در خاورمیانه و اروپا تعدیل داده است.

آنگلا مرکل سیاستمداری فرزانه یا رهبری جهان شمول:

نخستین اندیشه ها و تفکرات سیاسی او در آلمان شرقی شکل گرفت و در آلمان غربی به رشد بلوغ سیاسی رسید و پس از اتحاد دو آلمان به سیاستمداری جهانی مبدل گشت. او سیاستمداری مرموز، توانا و عملگرا بود. آنگلا مرکل رهبر دفاکتو اتحادیه اروپا خوانده شده است و مجله فوربز دو بار او را به عنوان قدرتمندترین زن جهان معرفی کرده است. عملکرد سازنده و اندیمشندانه او در باز کردن دروازه های آلمان به روی پناهجویان و آوارگان سوری و عراقی و افغانی ناشی از جنگ های خاورمیانه ضمن متمایز ساختن دولتمران آلمانی نزد نهادهای حقوق بشری و جهانی و سبب برطرف کردن کمبود نیروی کار خود و تنظیم جمعیتی کشورش گردید و مضاف بر آن امروزه او چهره محبوبی نزد مهاجرین داشته که آنها هم به تقلید از مردم آلمان از او بعنوان مادر مرکل یاد میکنند.

ابتدا اورزولا فن در لاین را بسوی سمت وزیر دفاعی هدایت کرد و پس از آن وی را بر صندلی ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا نشاند. علیرغم اینکه هرگز حاضر به پذیرفتن لقب فمنیست برای خود نشد اما همواره تلاشهای وافری را در راستای تساوی حقوق زنان انجام داد. در عربستان سعودی از نخستین دانشگاه زنان دیدار کرد، در نیجر به خانه زنان رفت و در کره جنوبی دختران دانشجو را ترغیب به مشارکت بیشتر در امور سیاسی کرد. او همواره معتقد بود جامعه ای که زنان حرفهای بیشتری برای گفتن داشته باشند آن جامعه قدرتمندتر و پویاتر خواهد بود. او بخاطر اعتقاد به توانایی زنان و مشارکت بیشتر آنها در جامعه در راستای تصاحب   کرسی های بیشتر درجامعه حاضر به موافقت با مقررات کاری نیمه وقت با زنان نبود وتنها به زنانی که در خانه فرزند خود را بزرگ میکنندکمک هزینه زندگی میداد.

در بحران کرونا شاید بتوان گفت بخاطر پیشنیه علمی خود در زمینه دانش شیمی فیزیک و تسلطش برعلوم پایه بخوبی عمل کرد. او ابتدا به ساکن با لغو کلیه پروازهای ورودی و خروجی به کشور آلمان و سپس قرنطینه کامل کشور به مدت چند ماه و سپس شروع واکسیناسیون ضمن مهار کرونا و حفظ حداکثری جان مردم بخوبی توانست از پاندومی کرونا عبور کند. هرچند که وضعیت اقتصادی یونان پس از برنامه های سختگیرانه ریاضتی اتحادیه اروپا و حمایت او از حمله امریکا به عراق چون تاریکی بر زندگی سیاسی او سایه افکنده است اما بنظر میرسد تولد مادر مرکلی دیگر در سپهر سیاسی آلمان و اتحادیه اروپا بزودی محقق نخواهد گردید.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس