• سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
  • الثلاثاء 22 شوال 1445
  • Tuesday 30 April 2024
اجتماعی

آينه عبرت؛

اين مواد لعنتي

   22 آذر 1395  386

زن جوان بعد از اينكه روي صندلي نشست، آهي از روي دل كشيد و گفت: پنج سال پيش با آرش كه پسر خاله ام بود ازدواج كردم اما چند ماه هنوز از عروسي ام نگذشته بود كه مشكلاتم شروع شد. همسرم با بد رفتاري، كج خلقي، عدم پرداخت نفقه و صلب آسايش زندگي را برايم مشكل كرد.

از همان ابتدا ريشه نفاق و ستيز در من شروع شد. لجبازي و عدم توجه و بي تفاوتي و او من را آزار مي داد و چند بار موضوع را با پدر و مادرش درميان گذاشتم اما آن ها توجه نكردند من هم بخاطر اينكه دوستش داشتم و هم به خاطر حفظ آبرو به قول معروف سوختم و ساختم اما او همچنان به رفتارهايش ادامه مي داد و روزبه روز بر خشم من هم اضافه مي شد .

با توصيه مادرم بچه دار شدم گفتم شايد بهتر شود و سرش به سنگ بخورد ولي او همچنان مخل آسايش و آرامش من بود، اين وضعيت ادامه داشت تا اينكه يك روز كه لباس هاي آرش را مي خواستم بشورم در جيبش چند بسته كوچك مواد پيدا كردم و متوجه شدم آرش اعتياد دارد، با ديدن مواد ها انگار تمام دنيا روي سرم خراب شد تازه فهميدم كه چه بلايي به سرم آمده است و تمام رفتارهاي آزار دهنده آرش مربوط به مصرف اين مواد لعنتي است.

موضوع را با پدرش در ميان گذاشتم و او آمد و او را به كمپ برد ولي بعد از آن فقط دو هفته وضعيت خوب بود و رفتارش متعادل شد ولي دوباره به سراغ مصرف مواد رفت و از دادن خرجي امتناع كرد. بارها به خانواده ام توهين كرد. بارها تهمت زد و هر چه با ايشان صحبت مي كردم او با فريادهاي بلند رعب و وحشت ايجاد مي كرد و باعث برهم زدن آسايش و آرامش خودم و فرزندم مي شد.

الان هم مرا از منزل بيرون كرده و قفل در را هم عوض كرده است. از اين زندگي خسته شده ام بارها فكر از بين بردن خودم و رها شدن از اين وضعيت را گرفتم من توقع زيادي ندارم فقط يك زندگي آرام و بي دغدغه مي خواهم و نمي دانم با اين وضعيت چكار كنم از شما مي خواهم كمكم كنيد...

اقدامات مشاوره اي

پس از گوش دادن به صحبت هاي اين زن و برقراري ارتباط و همدلي باوي در خصوص بررسي وضعيت روحي و رواني او اقدامات راهنمايي هاي لازم به او انجام شد و سپس پيامد و چشم انداز زندگي اين فرد براي همسرش را مطلع و او را ترغيب به ترك و ارجاع به مراكز ترك را جزء برنامه درماني او قرار داده شد.

وظايف زوجين نسبت به يكديگر در خصوص پرداخت نفقه و .... براي همسر اين خانم توضيح داده شد و در اين خصوص ارجاع به مشاوره حقوقي صورت گرفت و زوجين توافق نمودند. تا زمان ترك هر يك از آن ها كنار خانواده خود رفته و جلسات مشاوره را به صورت مداوم ادامه دهند.

اعتياد و تاثير آن در روابط زوجين

كارشناس مركز مشاوره آرامش در اين خصوص اظهار داشت: اعتياد گرايش فرد به اصول اخلاقي، معنوي، و ارزش هاي اجتمعي را كاهش مي دهد، به طوريكه آسيب شناسان اجتماعي اعتياد را به مثابه دو جنگ شيمايي خانگي و جنگ بدون مرز مي دانند.

وي افزود: اعتياد يك روند تدريجي است و به آرامي از مصرف تفنني و مقطعي به مصرف جدي و دایمي تبديل مي شود. بعضي افراد ابتدا متوجه نمي شوند كه چه اتفاقي براي آن ها افتاده است آن ها زماني متوجه مي شوند كه تغييرات ناخوشايندي دررفتارو حالات روحي آن ها ايجاد شده است.

اين كارشناس مركز مشاوره آرامش گفت: با شدت گرفتن اعتياد، فرد معتاد به ناچار وقت كمتري براي خانواده و وقت بيشتري براي مصرف مواد مي گذارد. و اين به تدريج در روابط و تعامل زوجين تاثير نامطلوبي مي گذارد و محيط خانه را محيطي پر تنش همراه با اظطراب مي كند و ايمني و آسايش از منزل رخت مي بندد. فرد را به سمت بد اخلاقي و تند خويي مي برد.

وي بيان داشت: فردي كه معتاد است تمايل به برقراري ارتباط با اعضا خانواده خود را از دست مي دهد و كم كم قوانين جدي جاي خود را از دست داده و قوانين و مقررات جديد را جايگزين و همه اعضا مجبورند از اين قوانين جديد مثل حرف نزن، احساس نكن، اعتماد نكن تبعيت كنند.

عدم توجه به نياز هاي همسر

كارشناس روانشناسي و آسيب شناس مسايل خانواده گفت: با توجه به تغييرات خلقي كه در فرد معتاد ايجاد مي شود و فرد نسبت به پيرامون فرد توجه خود را از دست داده و احساس عدم امنيت شخصي احساس گناه و تقصيردر بعضي رفتارها احساس آسيب پذيري و ناتواني میکند. عدم مسووليت پذيري ناتواني دربرقراري ارتباط با ديگران احساس شديد نياز به تاثير ديگران، ناتواني در بيان خواسته و عدم رفع نياز ديگران خشم غير قبل كنترل در وي بوجود مي آيد. و اين موارد مطرح شده باعث آشفتگي و مشكلات در روابط زوجين مي گردد.

سلامت روان

وي افزود: با توجه اينكه مشكلات و پيامد هاي ناشي ازارتباط مداوم با يك فرد معتاد مي تواند تاثير مستقيم بر سلامت روان اعضا خانواده داشته باشد با توجه به اينكه همه افراد سالم در يك خطي از سلامت روان قرار دارد لذا حظور فرد معتاد و زندگي با وي مي تواند باعث آشفتگي و خستگي و از بين بردن سلامت رون ديگر اعضاي خانواده گردد به طوري كه آن ها را به سمت اختلالات خلقي كشانده و از خط سلامت روان دور نمايد

لزوم مشاوره قبل از ازدواج

كارشناس مركز مشاوره آرامش اظهار داشت: با توجه به اينكه ازدواج يك امر طبيعي كه براي رفع نياز هاي عاطفي جنسي فرهنگي اقتصادي روحي رواني اجتماعي مي باشد و طلاق به معني جدايي هر يك ز طرفين در عدم رفع نياز است لذا فرد معتاد با توجه به وي‍‍‍ژگي ها و تغييرات خلقي كه براي وي توسط مصرف مواد پيش مي آيد مي توند تاثير مطلوبي در روابط زوجين گذاشته و آن ها را از هر بعد اجتماعي، اقتصادي، عاطفي، جنسي جدا كرده و آن ها را به سمت آشفتگي ببرد لذا پيشنهاد مي شود قبل از ازدواج افراد جهت مشاوره مراجعه كرده تا در خصوص پيشگيري از اين موارد تصميمات صحيح اتخاذ گردد.

مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان اصفهان 

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس