• جمعه 28 ارديبهشت 1403
  • الجمعة 10 ذو القعدة 1445
  • Friday 17 May 2024
×

پیام

Failed loading XML... Opening and ending tag mismatch: link line 1 and head Opening and ending tag mismatch: link line 1 and html EndTag: '/' not found

اجتماعی

آينه عبرت؛

زندگي با پدر شيشه اي

   22 آذر 1395  329

پدرم اول معتاد به ترياك بود اما از وقتي كه شيشه مصرف مي كند، هميشه در حال توهم و هذيان است و مرتب مي گويد كه كسي مي خواهد او را بكشد....

در اتاق مشاوره باز شد و دختر جوان كه از فرط ناراحتي به خود مي پيچيد بعد از كلي ترديد و دو دلي وارد اتاق شد، در حالي كه اشك از چشمانش جاري مي شد گفت: تو رو به خدا به ما كمك كنيد!

پدرم 54 سال دارد، او اول معتاد به ترياك بود اما درحال حاضر حدود 4 سال است هم ترياك مصرف مي كند هم شيشه و دچار توهم و هذيان شده است. از وقتي كه شروع به مصرف شيشه كرده مرتب مي گويد كه كسي مي خواهد او را بكشد. قبلاٌ به خاطر ناراحتي  اعصاب حالش بد بود ولي بعد از مصرف شيشه خيلي بدتر شده و به بهانه هاي مختلف مادرم را مورد ضرب و شتم قرار مي دهد و حتي اين اواخر اگر من از مادرم حمايت كنم يا حرفي بزنم من را نيز مورد ضرب وشتم قرار مي دهد.

يك روز به قدري مادرم را كتك زد كه چون ترس از قانون و پليس را داشت نگذاشت او را به بيمارستان ببريم و زخم هاي مادرم خودش بخيه و پانسمان كرد.

به خاطر شكاك بودنش تمام خانه را مجهز به دوربين مدار بسته كرده و به هيچ عنوان اجازه نمي دهد مادرم تنها بيرون برود و هميشه او را كنترل مي كند. من هم اگر يك كمي از مدرسه دير بيايم مرا به باد كتك مي گيرد و مي گويد بگو تا حالا با كي بودي ؟ هرچه قسم مي خورم كه بخدا با كسي نبودم، اتوبوس دير آمده بود باورش نمي شود. هميشه به مادرم مي گويد تو مي خواهي من را بكشي!!

وقتي مادرم قهر مي كند و به خانه پدر بزرگم پناه مي برد مي آيد و التماس مي كند كه پشيمان شده وقول مي دهد كه خوب شود و با زور مادرم را به خانه برمي گرداند ولي چند روز از آمدن مادرم نمي گذرد كه دوباره همان كارهايش را شروع  مي كند.

الآن يكسال است كه وقتي ميخواهد به رختخوابش برود يك قمه كنار خود مي گذارد و نصفه هاي شب بلند مي شود و قمه به دست مي گيرد و فرياد مي كشد، شب ها از دست پدرم آرامش نداريم و تا صبح به خود مي لرزيم وقتي از او مي پرسيم كه ديشب چرا داد و فرياد مي كردي؟ مي گويد شبها يك سري افراد مي آيند و مرا اذيت مي كنند. من و مادرم اسير توهمات پدرمان شده ايم نمي دانيم با اين وضعيت چه كنيم تو رو خدا به ما كمك كنيد...

زندگي متوهم مصرف كنندگان شيشه

سرهنگ جهانگير كريمي، معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان گفت: متاآمفتامين يا شيشه، داروي محرك فوق العاده اعتياد آور است. شيشه سيستم عصبي را سرعت مي بخشد و باعث مي شود ابتدا احساس هوشياري، تمركز، خوشي همراه با لذت شديد در فرد به وجود آيد. سپس همان طور كه فرد را به اوج برده بود به زمين مي كوبد.

وي افزود: اين اتفاق با افسردگي خرد كننده وكوفتگي همراه است. به طوري كه هيچ لذتي را احساس نمي كند. شيشه از موادي است كه سخت ترين درمان را دارد. از عوارض شيشه می توان به عصبانيت، بي قراري، سر درد، ضربان تند و غير عادي قلب، تعريق، تهوع و استفراغ ، گيجي و منگي، تشنج و توهم، افكار قتل وخود كشي اشاره کرد.

اين مقام مسوول عنوان داشت: از جمله عوارض بسيار مهم شيشه ايجاد توهم در شخص به علت از بين رفتن سلولهاي لوب فورتيال مغز كه مركز قضاوت استدلال عقلاني هستند مي باشد و فرد به مرور قدرت قضاوت صحيح وتصميم گيري درست را از دست مي دهد.

وي بيان داشت: توهمات بينايي وشنوايي براثر مصرف شيشه در جوانان بيشتر از كهنسالان بروز پيدا مي كند. زيرا به علت انسداد عروق مغزي جريان خون مغز كاهش يافته و ميزان ماده مضر كمتري را نسبت به جوانان دريافت مي كنند، البته به علت اينكه در سنين پيري تعداد كمتري سلول سالم مغزي نسبت به جوانان وجود دارد. در صورت بروز توهم در پيران ديگر درمان در آن وجود ندارد و آنان به سرعت دچار زوال عقل، فراموشي وتوهم غير قابل برگشت مي شوند.

سرهنگ كريمي گفت: به علت ازبين رفتن سلولهاي لوب پيشاني مغز در مصرف مداوم شيشه، شخص دچار توهم بينايي و شنوايي و هذيان مي شود و مطالبي را عنوان مي كند كه دور از واقعيت بوده ولي خودش به آنها اعتقاد دارد. در كيس مور نظر به علت مصرف طولاني مواد مخدر واينكه حدود 4 سال بوده كه شيشه  را جايگزين ترياك نموده و به علت د اشتن مشكلات روحي، رواني وعدم درمان دچار توهم وهذيان زيادي شده  و همين باعث شده كه فرد فكر كند كه افراد ي قصد آزار واذيت وي را د ارند و دایما همسر خود را كه نسبت به او سوء ظن داشته مورد ضرب و شتم قرار داده است.

تجزيه و تحليل و پيشنهادات كاربردي جهت پيشگيري

كارشناس ارشد مشاوره مركز مشاوره آرامش اصفهان نيز در اين باره گفت: يكي از مهمترين علل بروز اين مشكل بيماري روحي ورواني فرد مصرف كننده است. فرد به خاطر رسيدن به آرامش روحي و دور شدن از ناراحتي روحي ونگراني ها و ناملايمات زندگي و كاهش خشم، فشارروحي و اضطراب مواد مخدر را بنا به توصيه دوستان يا چاره انديشي خود انتخاب كرده تا براي مدتي هر چند كوتاه، ناراحتي هايش را فراموش و احساس شادي و نشاط كند.

وي افزود: نكته مهم آن است كه اين افراد نه تنها به دنبال مصرف مواد حالشان بهتر نمي شود بلكه به دليل مشكلات مربوط به اعتياد وعدم درمان صحيح، افسردگي فرد شديد مي شود و به جاي حل مساله به حذف صورت مساله مي پردازند. آنها فرار از مشكلات و رویارويي با واقعيتهاي زندگي را بر نبرد با مشكلات ترجيح داه و براي فرار، پرواز اعتياد را برگزيده اند.

اين كارشناس مشاوره اظهار داشت: آرامش كوتاهي كه اينگونه افراد به آن مي رسند، اضطراب، بيماري، از دست دادن فرصت هاي زندگي، از دست دادن جايگاههاي شغلي واجتماعي، ازهم گسيختگي خانواده، سقوط اخلاقي و ديني، بي هويتي واز دست دادن انسانيت و... را در پي خواهد داشت.

وي بيان داشت: از عوامل ديگر كه مي تواند در اين كيس موثر باشد احساس حقارت فرد مي باشد. هر ميزان افراد  از خود رضايت كمتري داشته باشند بيشتر دچار انحراف مي گردند و به راحتي در مقابل دعوت و فشار ديگران براي مصرف مواد تسليم مي شوند. مشكل از زماني كه فرد دچار مشكلات روحي رواني شد و به همين علت وي را بازنشسته نمودند و به علت عدم درمان وشروع مصرف مواد مخدر ابتدا ترياك و در اين چند سال اخير شيشه را جايگزين كرده بود شروع و روز به روز حال وي بدتر شده تا اينكه منجر به عسر و هرج اعضاء خانواده مي شود.

راهكارهاي توصيه شده براي حل مساله

با عنايت به اينكه عمده مشكلات بوجود آمده نتيجه اعتياد و عدم درمان مشكلات روحي رواني پدر خانواده بوده لازم است كه ابتدا به درمان مشكلات روحي رواني وي پرداخته شود و ارجاع به روانپزشك از اهم فرآيند درمان مي باشد. پس از اينكه وضعيت روحي و رواني پدر كنترل شد مساله درمان جسماني و رواني بيماري اعتياد دنبال شده كه در اين خصوص به بيمارستان ارجاع داده شد.

همچنين ساير اعضاء خانواده به جلسات مشاوره دعوت شده و علاوه بر اينكه با خصوصيات و ويژگي هاي فرد معتاد و نهايتا با وظايف خود در خصوص نحوه برخورد با فرد معتاد آشنا شده و آموزش هاي لازم به آنان ارایه گرديد. كه طبيعتا با درمان وضعيت روحي و رواني و شخصيت اعتيادي فرد مشكلات ايجاد شده كاهش پيدا كرد.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس