• دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
  • الإثنين 6 ذو القعدة 1445
  • Monday 13 May 2024
اقتصادی

به بهانه روز بهره‌ وری و بهینه سازی مصرف؛

سرانه مصرف انرژی در ادارات؛ کم یا زیاد...؟

   01 خرداد 1395  235

لیلا ایزدی - حفظ و نگهداری ذخایر انرژی که ثروت ملی ما به شمار می روند از وظایف اصلی ما بوده و با توجه به مصرف بی رویه انرژی که از دغدغه های امروز جامعه کنونی می باشد و عدم استفاده درست از آن باعث بالارفتن چشمگیر هزینه ها و در نتیجه فشار اقتصادی جامعه است لزوم مدیریت مصرف انرژی بر همگان واضح و مبرهن بوده و آموزشهای مبتنی بر آن امری بدیهی است.

در تعریف مفهومی بهره وری آمده است؛ استفاده مطلوب، موثر و بهینه از همه لحظه ها، مجموعه امکانات، ظرفیت ها، پتانسیل ها، سرمایه ها، نیروها و منابعی که به انسان برای رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه کمک می کند.

از اهداف مهم بهره ‏وری می‏توان به کاهش هزینه، افزایش تولید و خدمات، افزایش کیفیت و استفاده بهینه از زمان اشاره کرد.

موضوع انرژي و دستيابي هرچه بيشتر كشورهاي پيشرفته صنعتي دنيا به منابع انرژي ارزان قيمت‌ چالشهاي فراواني را ايجاد كرده است و همين امر از مباحث بسيار مهم و متداول در جهان امروز مي‌باشد.

 روند تغييرات توليد و مصرف انرژي در كشور ما نشان داده كه ميزان مصرف انرژي هر 10 سال دوبرابر مي‌شود و در صورت ادامه روند رشد تا 15 سال آينده مقدار توليد جوابگوي مصرف داخلي نخواهد بود هم‌اكنون شدت مصرف در ايران در حدود 6/2 برابر كشورها پيشرفته مي باشد.

 امروزه ثابت شده كه با ايجاد فرهنگ مصرف صحيح و افزايش آگاهي مردم و ترويج الگوي مصرف درست ومنطقي انرژي در جامعه به طور اخص مي‌توانيم به حفظ اين ذخاير حياتي كمك كنیم، استفاده نادرست از وسایل مصرف كننده انرژي دليل اصلي اتلاف انرژي در كشور ماست بنابراين آموزش استفاده درست از وسايل انرژي در كنار ساير اقدامات فني جهت جلوگيري از اتلاف منابع انرژي است.

از جمله مکان هایی که هر روزه میزان بالایی از انرژی بالاخص انرژی الکتریکی را مورد مصرف قرار می دهند ادارات هستند که می توان با اجرای چند راهکار ساده و عملی از این میزان مصرف کاست. راهکارهایی چون:

- كامپيوتر، پرينتر، اسكنر، دستگاه‌هاي كپي وساير وسايل اداري تنها هنگامي روشن شوند كه به آنها نياز است.

- استفاده از حالت ( STAND BY ) براي وسايل اداري

 

- استفاده از كامپيوترهاي كيفي بجاي كامپيوترهاي روميزي

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس