• يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
  • الأحد 12 ذو القعدة 1445
  • Sunday 19 May 2024
فرهنگی

خانه های تاریخی محکوم مدرنیسم شهری؛

سرنوشت یادگارعصر صفوی در هاله ای از ابهام

   03 خرداد 1397  476

کیاست - ناهید حاجی رضازاده - خانه های تاریخی یکی از گنجینه های بی بدیل هنر و یادگار نیاکان در دوره های تاریخی مختلف بوده است که نمونه های زیادی از این بناها در شهر اصفهان با تنی فرسوده خود نمایی می کند. یکی از این بناها، خانه تاریخی سیدجواد نائل اصفهان است که جزو نخستین خانه‌های تاریخی عصر صفوی ثبت شده که در فهرست آثار ملی کشور از سال 1354 قرار می گیرد و خبر تخریب آن در اوایل آذرماه سال گذشته تیتر رسانه های شهر شد.

شواهد حاکی از آن است که یکی دو روز قبل از این اتفاق دوستداران میراث‌فرهنگی اصفهان، هشدار تخریب کامل خانه نائل را به بهانه تعریض کوچه به مسوولان میراث فرهنگی اصفهان داده بودند، ولی متاسفانه نه تنها هیچ نشانی از تلاش مسوولان برای جلوگیری از این تخریب مشاهده نشد بلکه کسی هم مسوولیت تخریب را برعهده نمی‌گرفت و تنها طرف مقابل را متهم به کم‌کاری می کردند.

خانه تاریخی نائل را سوء مدیریت مسوولان تخریب کرد

مهدی مقدری، سخنگوی شورای شهر در واکنش به این اقدام با اشاره به ابهامات موجود در خصوص مسبب یا مسببین تخریب این خانه، اظهارداشت: خانه تاریخی نائل را سوءمدیریت و بی‌فکری مسوولان، ساختارهای نگهداری معیوب و ناتوانی سازمان‌های مسوول در نگهداری، بهره‌برداری و جذب سرمایه‌گذار تخریب کرده است.

اما سوالاتی که در اینجا برای مخاطب پیش می آید این است چه عاملی باعث تخریب ناگهانی خانه تاریخی «نائل» بدون اطلاع اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان به عنوان متولی حفظ و حراست از آن و سایر بناهای تاریخی شهر می شود؟ مقصر یا مقصرین این اتفاق چه فرد یا افرادی هستند؟ تاثیر اجتماعی این اتفاق در جامعه چیست؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در اظهارنظری به یکی از خبرگزاری ها با متهم‌کردن شهرداری منطقه ۳ اصفهان به دست داشتن در این تخریب، افزود: هرچند که این تخلف با درخواست مردم صورت گرفته است ولی شهرداری این منطقه، یکبار به این حوزه ورود پیدا کرد و قصد داشت دیوار خانه را تخریب کند. درحالیکه هرگونه مداخله‌ای در این خصوص باید با نظر سازمان میراث فرهنگی انجام گیرد.

فریدون الهیاری در توضیح چگونگی این اقدام ادامه می دهد: حدود ۱۰روز قبل از این اتفاق یکی از دیوارهای خانه نائل تخریب شد. ما نیز با توجه به اینکه شناخت لازم در خصوص انگیزه‌های این کار را داشتیم بلافاصله پیش‌بینی‌ها را انجام دادیم و با شهرداری منطقه مکاتبه و شهرداری منطقه‌ی ۳ اصفهان را نسبت به این مساله توجیه کردیم. از طرف دیگر یک کارگاه مرمت در حوالی این بنا مستقر کردیم و پیمانکار ما، مشغول بازسازی دیوار خانه نائل شد.

وی با اشاره به حضور نیروهای یگان محافظتی میراث در محل، زمان دقیق این تخریب را آخر شب و بعد از رفتن این نیروها عنوان کرد.

به گفته الهیاری وقتی متخلفان با بیل مکانیکی یا لودر بنا را تخریب می‌کنند، ماموران ما هم فرصت پیگیری نخواهند داشت با مشخص شدن عاملان و مسببان با آن ها برخورد جدی خواهیم کرد تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

مراقبت از خانه‌های میراثی برعهده‌ شهرداری نیست

شهردار منطقه۳ نیز در پاسخ به این اظهارنظر گفت: خانه نائل یک خانه میراثی بود که چندی پیش بر اساس گزارش آتش‌نشانی، با نماینده آتش‌نشانی به منطقه رفتیم و آتش‌نشانی صورت‌جلسه‌ای در این خصوص نوشت که این محل خطرناک است و برای رفع خطر نواری دور آن بسته شد تا خطری برای عابرین پیاده نداشته باشد. سپس خانه، تحویلِ نماینده میراث شد؛ بدون اینکه هیچ تخریبی صورت بگیرد. ولی متاسفانه این تخریب توسط اهالی محل انجام شد و ما هیچ‌گونه مسوولیتی در قبال تخریب خانه‌ی نائل برعهده نمی‌گیریم و هیچ‌گونه تخریبی توسط شهرداری انجام نشده است.

حسین کارگر با اشاره به تعدد وجود اینگونه خانه‌های تاریخی در این منطقه از شهر، گفت: مدیران این منطقه باید نهایت همکاری را با مسوولان میراث فرهنگی داشته باشند درصورتیکه جواب این تعامل محکوم کردن ما نباشد!

وی افزود: با این همه همکاری، چطور ممکن است که یک سازمان، سازمان دیگری را بدون اثبات و بدون سند محکوم ‌کند؟ این‌ اتهامات باعث می‌شود که ما از نظر حقوقی وارد شویم و بر علیه آقای الهیاری شکایتی تنظیم کنیم.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه مراقبت از خانه‌های میراثی برعهده‌ شهرداری نیست، گفت: مراقبت شهرداری زمانی شروع می‌شود که پروانه ساختمانی برای کسی صادر کرده باشد و آن ساختمان را بخواهند بر خلاف پروانه بسازند».

آغاز عملیات مرمت خانه نائل در انتظار حکم دستگاه قضایی

هم اکنون بعد از گذشت چندماه از این موضوع، الهیاری به خبرنگار پایگاه خبری احتساب در خصوص آخرین وضعیت خانه تاریخی نائل، گفت: ضمن آماده سازی و حصاربندی محوطه بازسازی آن، طرح مرمت و جداسازی قسمت های قابل بازیافت این بنا نیز تهیه شده است.

به گفته وی آغاز عملیات اجرایی مرمت منوط به اعلام دستور دستگاه قضایی در خصوص برآورد خسارت و مشخص شدن منبع تامین مالی است.

وی در خصوص اطلاع از مقصرین این اتفاق افزود: حکم بدوی مقصر یا مقصرین اعلام شده ولی نهایی و اطلاع رسانی آن از طریق رسانه ها، نیاز به حکم دادگستری دارد.

موضوعی که با توجه به اظهارات مسوولین، مشخص این است که با تخریب یادگار عصر صفوی، گنجینه آثار و خانه‌های تاریخی ایران ناقص شد؛ حال باید دید پیگیری مقامات قضایی و مدیران، موضوع به کجا می رسد. چرا که با جدی نگرفتن این موضوع تخریب این بناهای تاریخی به بهانه های واهی و حق به جانب، شهر را خالی از گنجینه های تکرار نشدنی می کند.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس