برگزاري ميز گرد حجاب، برگزاري جشنواره حجاب (پوشش)، تهيه نمايش هاي كوتاه با مضمون عفت، حيا، پوشش، تهيه انواع نمادها، تنديس ها و توليد كارت هاي تك و ياد بود از جمله شيوه هاي موثر در زمينه فرهنگ سازي ترويج عفاف و حجاب در جامعه هستند.
شيوه ها، قالب ها، رسانه ها و ابزارهاي موثر براي ترويج عفاف و حجاب
شناخت شيوه ها، قالب ها، رسانه ها و ابزار ، باعث مي شود كه اولياء و مربيان با پردازش هاي جديد از محتوا راهکارهاي متنوعي داشته و ارايه دهند. اين راهکارها باعث مي شود كه تنوع بيشتر تمام حواس مخاطب را تحت تاثير قرار دهد.
روش هاي مستقيم و غير مستقيم، استفاده ي به جا از رسانه ها و ابزار . روش هاي قديمي و جديد باعث مي شود تا هر روز توان بيشتري براي كار داشته باشيم.
برخي شيوه ها، قالب ها، رسانه ها و ابزار در ادامه آمده و بديهي است كه مقدمه اي براي توسعه موضوع مي باشد.
1. تهيه نمايشگاه عكس:
- پوشش اسلامي
- پوشش در اقوام و ملل و مذاهب
- پوشش هاي مبتذل
2. تهيه نمايشگاه عروسكي:
- انواع پوشش هاي مناسب
- سير كشف حجاب
- پوشش اسلامي در مشاغل مختلف
3. تشكيل نمايشگاه كتاب:
- كتابهاي نظري در مبحث حجاب.
- كتابهاي احكام
- كتابهاي تصاوير و مدل ها
4. برگزاري ميز گرد حجاب:
- باحضور صاحبنظران حوزه و دانشگاه
- با حضور نوجوانان، بصورت نمايشي و بااستفاده از منابع معتبر و پرسش و پاسخ
5. برگزاري جشنواره حجاب (پوشش) و ...
- معرفي مدل ها و طرح هاي جديد لباس براي همه سنين و کاربردها
- خواندن شعر و سرود و مقاله
- اهداء جوايز به برگزيدگان طرحهاي ...
6. برگزاري برنامه مناظره
7. برگزاري جلسات هم انديشي
8. تهيه نمايش هاي كوتاه با مضمون عفت، حيا، پوشش و ...
9. تابلو اعلانات:
- نصب منظم احاديت تشويقي، توجيهي
- نصب منظم جملات زيبا (حتي الامكان از خود بچه ها)
- نصب طرح ها و تصاوير زيبا (حتي الامكان از خود بچه ها)
- نصب تصاوير بزرگ زنان در حج، نماز جمعه و فعاليتها
10. استفاده از كارت تبريك و پيام هاي تبريك
11. استفاده از SMS جهت ارسال تصاوير و پيام هاي مرتبط
12. تهيه انواع نمادها، تنديس ها و توليد كارت هاي تك و ياد بود.
13. برگزاري مسابقه در زمينه هاي زير:
- كتابخواني - حفظ حديث
- مقاله نويسي (تحقيق و پژوهش) - شعر
- طراحي - سرود
- نقاشي - نشريه ديواري
- طراحي لباس - خاطره نويسي
- اطلاعات عمومي پوشش - حفظ آيات
- عكس
بابرگزاري هر يك از مسابقات مي توان برگزاري مراسم جشن و اهداء جوايز اثرات كار را ماندگار نمود.
حيطه هاي يادگيري:
پوشش اسلامي و حجاب نهايتاً، وظيفه اي انساني و اعتقادي است كه مربيان مي بايست در فرايند ياددهي – يادگيري به حيطه هاي مختلف آن توجه نمايند.
پوشش اسلامي و حجاب، مانند بسياري از مفاهيم ديني از هر سه حيطه متاثر است و بسته ي آموزشي آن مي بايست كاملاً متعادل باشد.
1. حيطه ي شناختي:
• در اطراف موضوع حجاب و پوشش مطالعه نموده و همواره آمادگي علمي و استدلالي جهت طرح آن داشته باشيد.
• از منابع اصيل استفاده كرده و از افراط و تفريط خودداري نماييد.
• براي هر گروه و يا هر فرد، بيان مناسب را تهيه نماييد.
• از ادبيات موضوع، شامل حكايتها، روايت ها، اشعار، تمثيل ها و جمله هاي زيبا، حداكثر بهره برداري را نماييد.
• دانايي مخاطب را بالا برده و نسبت به دانسته هايش او را آگاه كنيد.
2. حيطه ي عاطفي:
• خودتان به موضوع باور داشته باشيد و آن را بروز دهيد.
• مخاطب خود را دوست داشته و آن را اعلام نماييد.
• همواره با محبت و دوستي با آنها برخورد نماييد.
• از زيبايي ها و دوست داشتن ها پيرامون حجاب بيش از هشدارها و گناه و جزا صحبت نماييد.
• واژه هاي زيبا و عناوين دلنشين به كار ببريد.
• از هرگونه اقدام ظاهري و صرفاً شكلي جلوگيري نماييد.
• عزت نفس و خودباوري را در مخاطب افزايش دهيد.
3. حيطه ي رواني – حركتي:
• خودتان سمبل توانمندي در انجام وظايف، به همراه رعايت پوشش باشيد.
• داشتن پوشش مناسب و رعايت حجاب و استفاده از چادر، مقنعه و نياز به مهارت دارد و كساني كه تمرين بيشتري دارند راحت تر هستند از اين رو زمينه كسب اين مهارت را فراهم آوريد.
• در هر فعاليتي و در هر موقعيتي حد مناسب را توقع نماييد و افراط و تفريط نكنيد.
• در انجام فعاليت هاي مربوط به پوشش اسلامي پر نشاط حاضر شويد.
• از هر فرد متناسب با توان و موقعيت او توقع داشته باشيد.
سرهنگ جهانگير كريمي - معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان