• پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
  • الخميس 9 ذو القعدة 1445
  • Thursday 16 May 2024
ورزشی

بی عادل نمی شود

   09 دی 1399  11034

احتساب - کیاست - مهدی بیرانوند روژمان - عادل فردوسی پور نامی آشنا در فضای ورزشی و اجتماعی ایران است که نیازی به معرفی ندارد. حتی سالمندان هم وی را می شناسند. لحن گزارشگری جذاب، تلفظ درست اسامی لاتین هنگام گزارش و مطالبه گری و حق طلبی وی در برنامه جذاب «۹۰» که دو دهه جز محبوب ترین برنامه های هفتگی ورزشی بود باعث این محبوبیت شد. محبوبیتی که باعث حذف برنامه «۹۰» و تصویر وی از صداسیما شد. حذف شدنی که عده ای دلیل آن را «رفتن راه ناصواب عادل» می دانند و عده ای دیگر «اختلافی که بین فروغی مدیر شبکه سوم سیما و عادل» بدلیل گوش ندادن حرف های فروغی از سوی فردوسی پور می دانند. مساله ای که واکنش های بسیاری را بین مردم، سیاسیون و چهره های مختلف ورزشی هنری را در پی داشت. محبوبیت عادل اثبات شد و سلیقه گرایی و اختلافات صداسیما فاش. اما واقعیت چیست؟ و تا کجا ادامه خواهد داشت؟

دیگر نمی شد ادامه داد

فروغی در کلیپی گفت: اگر عادل می ماند صداسیما از هم می پاشید! مگر «عادل» کیست؟ به تازگی ویدئویی از علی فروغی مدیر شبکه سه در فضای مجازی پخش شد که در یک قسمت کوتاهی درباره حذف برنامه نود و چرایی قطع همکاری با فردوسی‌پور و تمامی حواشی آن صحبت کرده است. فروغی در این ویدئوی کوتاه درباره حذف برنامه نود می‌گوید: دیگه نمی‌شد اینطور ادامه داد. ما نه محبوبیت ایشون برامون و نه تخصص ایشون برامون پنهان بود. وقتی دروازه‌بانی را می‌بینید که مدام در یک خط دیگری دارد کار می‌کند، دیگر نمی‌توانید و باید یکی دیگر را درون دروازه بگذارید.

درباره ایشون مهم‌ترین بحث این بود که کار از مدارش داشت خارج می‌شد و بقیه هم داشتند نگاه می‌کردند که اگر کسی می‌تواند به خاطر محبوبیتش از مدار خارج شود و کسی هم بهش چیزی نگوید، خب ما هم همین کارها را بکنیم. اصلا صدا و سیما از هم می‌پاشید اینطوری.

علی فروغی در ادامه گفت: دیگه ناگزیر بودیم همچین تصمیمی بگیریم. راه هم برای ایشون بازه. به شما بگم بر خلاف مظلوم‌نمایی که می‌کنند، در همین یک سال اخیر؛ ایشون بالاخره کارمند رسمی صدا و سیما است؛ ما نزدیک یک میلیارد تومان از مطالباتش را بهش دادیم. ترفیع شغلی‌اش نوبتش رسیده بود با امضای بنده ترفیع شغلی‌اش را گرفتند. شبکه ورزش بالاخره زیر شبکه سه است.

منظور فروغی از راه ایشان بازه چه بود؟

درکلیپ تازه مدیر شبکه سوم سیما «علی فروغی» درخصوص حذف فردوسی پور صحبت کرد و میانه حرف هایش دراین رابطه گفت: دیگه ناگزیر بودیم همچین تصمیمی بگیریم. راه هم برای ایشون بازه. منظور فروغی چه بود؟ آیا وی طعنه ای به مهاجرت «مزدک میرزایی» زد و عادل را تشویق به ترک وطن یا تشویقی برای ساختن برنامه در فضای مجازی یا شبکه ای دیگر؟ قطعا هر دو مورد دوم اشتباه است چراکه برنامه جدید «فردوسی پور» مجوز نگرفت و حذف شد درحالی که در فضای مجازی منتشر می شد نه در صدا و سیما. اما مساله اول می ماند «مهاجرت» مساله ای که «عادل» با آن مخالفت کرد و حتی «مزدک میرزایی» را سرزنش کرد اما حرف حساب آقای فروغی چیست و راه برای ایشان بازه چه تعبیری دارد! صحبت هایی از قبل تدوین شده در کم ترین زمان برای رفع اتهام از خود درفضای مجازی دربرابر یک محبوبیت کلی یک شخصیت در میان آحاد مردم تنها دلیل به زبان آوردن این سخن بود نه چیز دیگر.

فردوسی پور و سیاسیون

حذف و محبوبیت عادل فردوسی پور از چشم نمایندگان مجلس و افراد سیاسی کشور پنهان نماند و واکنش های آنان را حتی در صحن علنی مجلس یازدهم درپی داشت اما گویا نمایندگان هم حریف «علی فروغی» مدیر شبکه سوم سیما نشدند و نتوانستند وارد حوزه کاری این مدیر جوان با تفکرات و سلیقه های مخوف شوند. شعار مجلس یازدهم شفاف‌سازی است. برنامه ۹۰ هم برنامه‌ای بود که بسیاری از مشکلات و معضلات و زدوبندها در فوتبال را آشکار می‌کرد و مردم هم از آن رضایت داشتند. با توجه به مطالبه مردمی، ما به دنبال رایزنی با مدیران صداوسیما هستیم تا مجددا این برنامه پرمخاطب با مجری‌گری شخص آقای فردوسی‌پور به آنتن برگردد. این جملات بخشی از صحبت‌های محمدمهدی فروردین رییس فراکسیون ورزش مجلس بود.

اگرچه این اولین باری نبود که نمایندگان مجلس به ماجرای حذف برنامه ۹۰ و عادل فردوسی‌پور واکنش نشان داده و انتقاد می‌کنند؛ ولی پیگیری‌های این‌چنینی، هرازگاهی، امیدی اندک در دل هواداران پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون در یکی، دو دهه اخیر به وجود می‌آورد که آن برنامه با مجری محبوبش دوباره در قاب تلویزیون به تصویر کشیده شود. بااین‌حال به غیر از نمایندگان مجلس، سیاسیون دیگری هم وارد کارزار حذف ۹۰ و عادل فردوسی‌پور شده‌اند که اظهارات آنها به‌ویژه در یک سال اخیر، سروصدای زیادی به همراه داشته است. قبل از ورود به واکنش‌های سیاسیون درباره حذف ۹۰ و تلاش آنها برای بازگرداندن عادل به تلویزیون، بهتر است خیلی مختصر از جایی شروع کرد که ۹۰ و عادل از تلویزیون کنار گذاشته شدند. دیگر واکنشی که از سوی سیاسیون نسبت به حذف عادل فردوسی‌پور صورت گرفت و سروصدای زیادی به پا کرد، اظهارنظرهای حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس قبل بود. او در صحبت‌هایی جنجالی عنوان کرد که «جرم فردوسی‌پور فقط محبوبیت است!». فلاحت‌پیشه گفت به مدیر آقای فردوسی‌پور در صداوسیما زنگ زده و او در پاسخ گفته «دخالت نکن، هشت ماه برنامه‌ریزی کردیم تا او را کنار بگذاریم». حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، همچنین گفت پرسیده بود که مشکل آقای فردوسی‌پور چیست و آنها «خیلی راحت جواب دادند فقط محبوبیت».

عادل و معاون رییس جمهور

فردوسی پور باید برگردد و برنامه «۹۰» را دربرابر برنامه «هتریک» مزدک میرزایی در شبکه « اینترنشال » رهبری کند تا مخاطبان ورزشی ما جذب آن برنامه غربی عربی نشوند این صحبت ها بطن کلام حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت درخصوص حذف برنامه «۹۰» بود. وی دراین خصوص نامه ای به شرح ذیل خطاب به حجت السلام محسنی اژه ای نوشت:

او در بخشی از نامه‌اش نوشت: «برنامه هت‌تریک با توجه به خلأ ایجادشده در شبکه سه، می‌تواند مخاطبی گسترده جذب کند. این در حالی است که با وجود برنامه ۹۰، سال‌ها هیچ شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبانی توان رقابت با آن را نداشت؛ اما در اسفند ۱۳۹۷ با بی‌تدبیری مدیران سازمان صداوسیما، بدون ارایه هیچ ادله مشخصی، بهترین برنامه تلویزیون از نگاه داوران جشنواره جام جم و بهترین برنامه تلویزیون از نگاه مخاطبان، تعطیل شد و یکی از بهترین برنامه‌سازان و مجریان تلویزیون خانه‌نشین شد. درحال‌حاضر عادل فردوسی‌پور نه‌تنها اجازه اجرای زنده در هیچ‌یک از شبکه‌های تلویزیون را ندارد و حتی گزارش بازی‌های فوتبال نیز از او گرفته شده است؛ بلکه شواهد متعددی نشان می‌دهد که امکان اجرای زنده او در آی‌پی‌تی‌وی‌ها و فضای مجازی نیز به ‌صورت غیررسمی ممنوع شده است». آشنا نسبت به عملکرد شورای نظارت و سیاسی‌کاری این شورا در موضوع تعطیلی برنامه نود هم انتقاد کرد و نوشت: «متاسفانه در وقوع این اتفاق، عملکرد شورای نظارت بر سازمان صداوسیما هم تسهیل‌کننده بود. ناکارآمدی این شورا و اتخاذ رویکرد سیاسی در برابر تعطیلی برنامه ۹۰، به تصمیم غلط مدیران سازمان مشروعیت بخشید».

عادل میان مردم

عادل فردوسی پور میان مردم چهره ای شناخته شده است حتی غیر فوتبالی ها نیز وی را می شناسند. اما نظرات آنان درخصوص حذف فردوسی پور و برنامه اش نیز جالب است و نشان از محبوبیت قاطع «عادل» دارد. وقتی کلیپ های مصاحبه های مردمی در گوشه کنار ایران را در فضای مجازی در رابطه این موضوع می بینیم و می شنویم به نفوذ «عادل» میان مردم پی می بریم.

عادل عشقه - فردوسی پور رو بخاطر حق طلب حذف کردند شک نکنید - حیف شد افرادی مثل فردوسی پور باید در رسانه باشند - عادل راه جذب مخاطی را می دانست - یک گزارشگر حرف ای که در حوادث بزرگ کشوری همیشه به یاری مردم میاد - یک استاد دانشگاه کاربلد - یک مرتجم ساده - فوتبال بی گزارش فردوسی پور جذابیت نداره - و .... این عبارات همه و همه تعریف مردم درخصوص فردوسی پوراست که دایم درفضای مجازی رد بدل می شود.

شما که می‌گفتید بمانید و مملکت را بسازید

این عبارت را دانشجویان به فردوسی پور در کلاس درس گفته بودند آن هم بعداز صحبت های «عادل» بعداز دریافت جایزه اش. عادل فردوسی‌پور پس از دریافت جایزه Alumni Achivement Award 2020 ، در مراسم آنلاین انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف(سوتا) اظهارداشت: خیلی خوشحال هستم و تشکر می‌کنم از تمام کسانی که افتخار دادند و من را انتخاب کردند. قبل از اینکه صحبت‌های خود را شروع کنم، جا دارد درگذشت استاد محمدرضا شجریان عزیز را تسلیت بگویم. می‌دانم الان همه ما بخاطر این اتفاق تلخ ناراحت هستیم ولی مهر و محبتی که مردم نثار استاد شجریان کردند، می‌کنند و خواهند کرد، ایشان با تمام محدودیت‌ها یک جایگاه مانا در قلب و دل تمام ایرانیان دارد.

فردوسی پور درباره جایزه ای که دریافت کرد، گفت: در روزهایی که اتفاقات خوبی برای من رخ نمی‌داد، دریافت جایزه از سوتا و دانشگاه صنعتی شریف من را خیلی خوشحال کرد و ارزشمند بود. همیشه سر کلاس‌هایم گفته‌ام و بچه‌های صنایع می‌توانند شهادت بدهند که سعی کردم و تاکید داشتم که «آقایان و خانم‌ها» از ایران نروید و مملکت را ترک نکنید؛ اینجا مثل تمام عزیزانی که ماندند و موجب افتخار ما هستند، بمانید. تلاش کنید و بجنگید تا مملکت خودمان را بسازیم؛ همیشه این موضوع را گفته‌ام. بهمن ماه ۹۷ که ترم جدید دانشگاه شروع شد، این موضوع را مطرح کردم و به بچه‌ها گفتم اگر هم می‌روید، زود برگردید و ماندگار نشوید. اصلا چرا می‌روید؟

این مجری محبوب با اشاره به کنار گذاشته شدن و گرفتن برنامه ۹۰ از او، عنوان کرد: اسفندماه ۹۷ بدون هیچ توضیح و دلیل موجه من را کنار گذاشتند. وقتی عید شد و به اولین کلاسم در فروردین‌ماه ۹۸ رفتم، بچه‌ها گفتند: «استاد! شما که می‌گفتید بمانید و مملکت را بسازید، شما بیش از ۲۰ سال ماندی و برنامه داشتی، چه اتفاقی افتاد و الان چه حرفی می‌زنید؟» واقعا در آن زمان هیچ جوابی برای بچه‌های کلاسم نداشتم. امیدوار هستم بستری فراهم شود تا تمام کسانی که کشور و میهن خود را دوست دارند، بتوانند در حوزه و حرفه خود کار و فعالیت کنند.

بی عادل نمی شود

تلاشهای «علی فروغی» برای حذف عادل بی رمق شده است و حکایت از رنگ باختن تفکرات و سلیقه اش دراین رابطه دارد. حتی کلیپ جدید این مدیر هم نتوانسته حذف کلی فردوسی پور را رقم بزند. پس همه یک صدا می گویند «بدون عادل نمی شود». هفده روز از آذر که گذشت خبر رسید که فردوسی‌پور قرار است از پشت صحنه خارج شود. ماجرا از این قرار است که ظاهرا نهادهای مسوول تاثیرگذار بر روند تصمیم‌گیری درباره‌ عادل فردوسی‌پور با تلاش‌ها و رایزنی‌هایی که انجام داده بودند، زمینه‌ پخش فینال جام باشگاه‌های آسیا با حضور عادل فردوسی‌پور را فراهم کرده‌اند. اما این تلاش‌ها بدون حاشیه نبود چنانکه انصاف‌نیوز نوشت؛ علی فروغی مدیر شبکه ۳ سیما که بارها مخالفت خودش با بازگشت فردوسی‌پور را علنی کرده بود این‌بار و وقتی می‌بیند تصمیم‌گیری در این باره در حال نهایی شدن است و گزارش فینال جام باشگاه‌های آسیا قرار است با صدای فردوسی‌پور روی آنتن برود این بخش از ویدئوی خود را که در دیدار ویدئو کنفرانسی با بسیج دانشجویی دانشگاه علامه ضبط شده بود، رسانه‌ای می‌کند تا در واکنشی قابل پیش‌بینی، رسانه‌های موافق عادل با هجمه به او فضا را ملتهب کنند و در نهایت این تصمیم‌گیری عملیاتی نشود.

فروغی می ماند و حوض اش

این یک ضرب المثل قدیمه که برای تلاش افرادی بکار می رود که قصد ازبین بردن، به تمسخرگرفتن، مخدوش کردن یک چهره، به هم زدن یک موضوع را به ناحق درسر دارند.

اظهارات فروغی نتیجه‌بخش نبود و آنطور که گفته می‌شود قرار است چهره و صدای فردوسی‌پور مانند گذشته از صفحه تلویزیون برای مردم پخش شود. اکنون این سوال مطرح است که افراد موثر در خداحافظی عادل فردوسی‌پور چه پاسخی به حامیان او خواهند داشت؛ به‌ویژه فروغی مدیر شبکه ۳ که انواع و اقسام موضوعات را برای اقناع افکار عمومی مطرح کرده بود چه پاسخی دارد.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس