• پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
  • الخميس 9 ذو القعدة 1445
  • Thursday 16 May 2024
فرهنگی

بیاد انتسنزبرگر نویسنده بزرگ آلمانی؛

دلیل‌هاى دیگرى در اثبات اینکه شاعران دروغ مى‌گویند

   05 بهمن 1401  3230
احتساب – کیاست

زیرا لحظه‌اى که در آن

واژه خوشبختى بر زبان مى‌آید

هرگز لحظه خوشبختى نیست.

زیرا تشنه

تشنگى خود را بر زبان نمى‌آورد.

مهدی بیرانوند روژمان - هانس ماگنوس انتسنزبرگر در ۹۳ سالگی از میان طرفداران اهل قلم پر کشید و آسمانی شد. وی از برجسته‌ترین و تاثیرگذارترین نویسندگان و روشنفکران آلمان بعد از جنگ دوم جهانی درگذشت. او یکی از شاخص‌ترین و سیاسی‌ترین شاعران آلمانی‌زبان به شمار می‌رود و در عرصه‌های گوناگونی فعال و خلاق بود.

انتسنزبرگر، ۱۱ نوامبر سال ۱۹۲۹، در منطقه "آلگوى" ایالت بایرن زاده شد و پس از سفرها و اقامت‌های طولانی در کشورهایی از جمله کوبا، مکزیک، آمریکا، نروژ و ایتالیا از پنجاه سالگی دوباره ساکن این ایالت شد و همانجا در گذشت.

او یکی از اعضای "گروه ۴۷" بود که به ادبیات معاصر آلمانی‌زبان پس از جنگ دوم جهانی چهره و شخصیتی ویژه دادند و در کنار نویسندگان مشهوری مانند گونتر گراس، مارتین والزر، اووه یانسون و هاینریش بل در ردیف تاثیرگذارترین‌ها قرار دارد.

نخستین کتاب انتسنزبرگر مجموعه شعری به نام "دفاع از گرگ‌ها" است که سال ۱۹۵۷ منتشر شد و مانند تقریبا تمامی آثارش در دهه‌های گذشته توجه‌برانگیز و تاثیرگذار بود.

شعرها و جستارهای ادبی و سیاسی انتسنزبرگر در دهه ۶۰ میلادی چنان صریح و شفاف روح شورشگر زمانه را بازتاب می‌داد که توجه و واکنش چهره‌هاى پرنفوذ ادبیات و فلسفه آلمان، مانند آلفرد آندرش، تئودور آدورنو، یورگن هابرماس و هانا آرنت را برانگیخت.

بسیاری انتسنزبرگر را به عنوان یکی از سیاسی‌ترین نویسندگان و روشنفکران آلمانی‌زبان در دهه‌های گذشته می‌شناسند که همواره با شاخک‌های حساس به مسایل سیاسی، ادبی و اجتماعی واکنش نشان داده و این کار را در آخرین کتابی که سال ۲۰۱۹ منتشر کرد و در آن به مساله مهاجران پرداخت تکرار کرده است.

آثار این شاعر که به عنوان "جوان خشمگین ادبیات آلمانی‌زبان" شناخته می‌شود را در هیچ قالبى نمى‌توان محدود کرد. او در هر عرصه‌ قابل تصور ادبى، از شعر، جستار و نمایش‌نامه گرفته تا رمان، خودزندگی‌نامه، سفرنامه و داستان کودکان از خود آثاری به جا گذاشته است.

از دیگر جنبه‌های شاخص فعالیت‌های انتسنزبرگر مشارکت در انتشار و بنیان‌گذارى شماری از مهم‌ترین نشریه‌هاى فرهنگى آلمان، ویراستاری مجموعه‌هایی از آثار کلاسیک مدرن آلمان و دیگر کشورها، و تهیه و تولید برنامه‌های رادیویی است.

آثار انتسنزبرگر بسیار متنوع و پرشمارند؛ از میان آنها مى‌توان به دفترهاى شعر "دفاع از گرگ‌ها"، "خط نابینایان"، "موسیقى آینده"، و "درباره ابرها"، مجموعه جستارهاى "سیاست و جنایت"، "اکسیر دانش"، رمان "تابستان کوتاه آنارشى" و یکی از واپسین آثارش "گفت‌وگو میان نامیرایان، زندگان و مردگان" اشاره کرد که در مرز نمایشنامه و رساله ایستاده و با سبکى نزدیک به دیالوگ‌هاى فیلسوفان باستان نوشته شده است.

شماری از آثار این شاعر و نویسنده برجسته به فارسی نیز ترجمه و منتشر شده‌اند از جمله: "استنطاق در هاوانا"، "آوازی برای آن‌ها که می‌دانند" و "در ستایش بی‌سوادی".

دفترهای شعر

«دفاع از گرگ‌ها» (۱۹۵۷)

«یک عالمه شعر قشنگ کودکانه» (۱۹۶۲)

«موسیقی آینده» (۱۹۹۱)

«شعرهای اخلاقی» (۱۹۹۱)

«خط نابینایان»

«درباره ابرها»

رمان‌ها و داستان‌ها

«کجا بودی روبرت؟»

«جهنم ریاضی»

«هامرشتاین یا خودسری» (توسط انتشارات زورکامپ)

رمان «تابستان کوتاه آنارشی»

مقالات

مجموعه جستارهای «سیاست و جنایت»

«اکسیر دانش»

«آخ، اروپا! حقایقی از هفت سرزمین»

«گفتگو میان نامیرایان، زندگان و مردگان» (در مرز نمایشنامه و رساله ایستاده، و با سبکی نزدیک به دیالوگ‌های فیلسوفان باستان نگاشته شده‌است)

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس